Gå til innhold

Feil på temp sensor?

Ranger emnet


Mats VT

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en VW Golf 2005 2.09 TDI. Jeg mistenker feil på en temperatur sensor.
Når bilen er kald (nettopp startet og begynt å kjøre) og luften er 12 grader eller mer utvendig så begynner bilen å rykke/nykke veldig ved kjøring. Dette gjelder ikke når jeg gasser på, men holder jevnt trykk på gasspedalen. Har hørt at dette kan være en innsprøytningssensor/mekanisme som er gåen. Noen som vet hva dette koster å gjøre noe med?

Har vært slik siden jeg kjøpte bilen i 2015. Ikke fått opplyst at det er noe feil på dette under service o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at EGR er synderen, men symptomet er rykking/napping ved jevnt pådrag, kjennes best i lav fart. Finnes diverse filmer på youtube angående demontering og rensing av EGR. Kople gjerne til VCDS og se hvilke verdier du får på IAT, CLT og LMM under kjøring - når dette skjer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at EGR er synderen, men symptomet er rykking/napping ved jevnt pådrag, kjennes best i lav fart. Finnes diverse filmer på youtube angående demontering og rensing av EGR. Kople gjerne til VCDS og se hvilke verdier du får på IAT, CLT og LMM under kjøring - når dette skjer.

Har ikke diagonseutstyr :( Og vil helst slippe å tukle med det selv skal jeg være helt ærlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke diagonseutstyr frown.gif Og vil helst slippe å tukle med det selv skal jeg være helt ærlig

 

Sier ikke at EGR er synderen, men symptomet er rykking/napping ved jevnt pådrag, kjennes best i lav fart. Finnes diverse filmer på youtube angående demontering og rensing av EGR. Kople gjerne til VCDS og se hvilke verdier du får på IAT, CLT og LMM under kjøring - når dette skjer.

Bilen var jo også på service i november - kanskje de burde oppdaget det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På service vil de ikke nødvendigvis oppdage slikt man kun merker under kjøring, da har de konkrete sjekkpunkter som utføres ;)

Det beste for deg, siden du ikke vil tukle med det, er å høre med et verksted, fortrinnsvis merkeverksted.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På service vil de ikke nødvendigvis oppdage slikt man kun merker under kjøring, da har de konkrete sjekkpunkter som utføres 1-winking.gif

Det beste for deg, siden du ikke vil tukle med det, er å høre med et verksted, fortrinnsvis merkeverksted.

Inn på Møller i morgen.. Dersom de måtte skifte EGR kjøleren så ble prisen mellom 15 - 20 000 ,- Tenkte bare "nope", da får det heller være :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn på Møller i morgen.. Dersom de måtte skifte EGR kjøleren så ble prisen mellom 15 - 20 000 ,- Tenkte bare "nope", da får det heller være smile.gif

 

Hvis det er EGR kjøleren så tenker du bare "nope" helt til den går i nødmodus og du har 13hk tilgjengelig ;) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er EGR kjøleren så tenker du bare "nope" helt til den går i nødmodus og du har 13hk tilgjengelig 1-winking.gif

Stemmer :) Neida, men joda, bilen fungerer perfekt til vanlig. Er mer et irritasjonsmoment en feil for min del egentlig. Er nå ikke så ofte det er godt og varmt på vestlandet. Men får høre meg rundt for priser tenker jeg.

 

Må ikke ta sorgene på forskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen vits å ta sorgene på forskudd. 

Få utført en diagnose, evt. en datalogg under kjøring hos noen som kan diagnostikk (merkeverksted eller spesialisert verksted) og se om de finner ut noe.

 

Men, kokset EGR ventil kan gi slike symptomer, nykking/rykking ved jevn gass. 

På en annen side, EGR kjøler er ikke så utbredt på den motoren du har, hvis du har 2.0TDI PD. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen vits å ta sorgene på forskudd. 

Få utført en diagnose, evt. en datalogg under kjøring hos noen som kan diagnostikk (merkeverksted eller spesialisert verksted) og se om de finner ut noe.

 

Men, kokset EGR ventil kan gi slike symptomer, nykking/rykking ved jevn gass. 

På en annen side, EGR kjøler er ikke så utbredt på den motoren du har, hvis du har 2.0TDI PD. 

Vært på Møller. De har kjørt diagnose av det som kan kjøres diagnose på, ingen feilkoder eller tegn til feil. Helt frisk motor. 

Har valgt å la dette ligge en så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår