erho81 Skrevet September 26, 2016 Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Heisann, Har en Renault Grand Espace 2.0 T 2004 Bensin DK80653. Denne fikk 0,5% CO ved tomgang, og 0,7% CO ved forhøyet tomgang. Har skiftet plugger, olje, filter. Har tatt dieselrens i motor. Uten hell. La merke til at Koplingne fra veivhusventilasjonen til innsuget er knekt, og at den derfor har fått inn falskluft denne veien.Fikk tette hullet, men slangen fra veivhusventilasjonen henger fortsatt i løse lufta. Har dette noe å si? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feilsøke dette, og har heller ikke råd til å bytte deler på måfå, så fint om noen har innspill her. Den ryker forresten noe blått, og lukter bensin, så den får litt olje i ferbrenningen. Men slik jeg har forstått det, vil ikke oljen gi noe utsalg på CO. Forslag mottas med takk Erlend Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet September 26, 2016 Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Høres ut som du har funnet årsaken til høy co (falsk luft). Veivhusventilasjon ut i friluft gir vel anmerking i rubrikken for miljø. Men en sånn anmerking får du nok ikke ved etterkontroll. De ser kun på anmerkingene du allerede har fått, og om de er rettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet September 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Hei, Takk for svar. Men om jeg forstår deg rett, så vil det bli falsk luft helt til både ventilasjonen er tett, og innsuget? Pr idag, så henger jo slangen fra ventilasjonen i strips i motorrommet, noe jeg forøvrig ikke fikk anmerket på første kontroll. Denne slangen vil kunne trekke inn luft på samme måte som innsuget? Jeg har ikke peiling på dette, og vandrer derfor i ukjent terreng, men alltid kjekt å lære noe nytt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet September 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Er det forresten slutt på det med at vanlig tomgang gjelder dersom forhøyet tomgang gir høye verdier? Ser nå at NAF har notert målt avgass 0,48. Trodde dette var ok? Forhøyet tomgangs co var på 0,7. Er det nå blitt slik at begge må være ok? Altså >0,5 på tomgang, og >0,2 på forhøyet tomgang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 26, 2016 Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Hvis produsenten har spesifisert et avgassutslipp gjelder ikke det nedenfor. Bilen skal tilfredstille EURO 3 og det er 0,3 v/tomgang og 0,2 v/forhøyet tomgang. Begge skal være innenfor. Hvis den ikke er EURO 3 er det 0,5 v/tomgang og 0,3 v/forhøyet tomgang. Begge skal være innenfor. --- Hvis det er helt tett ved veivhusventilasjonen så er det ikke der problemet er, men har du tatt etterkontroll etter at du har fått tettet den? Veivhusventilasjon i friluft er 2'er feil. Kommer veivhusventilasjonen inn i innsuget før eller etter LMM? Kommer den inn før er det ikke noe problem, da er feilen et annet sted. Er tennpluggene av riktig type og etter produsenten sin anbefaling? For varm/kald plugg kan gi problemer. Kan være katalysator eller lambdasonde som er på vei til/eller har tatt kvelden. LMM er også en potensiell synder, men det kreves feilsøking for å være helt sikker. En diagnose kan kanskje lede på rett vei. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet September 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Jepp, var på etterkontroll idag. Resultatet på avgass er akkurat likt som før jeg tettet ventilasjonshullet. Litt usikker på plassering, men tror den kommer inn i selve lmm. Plugger er kjøpt utifra regnr på bilen, så vil anta at disse oppfyller kravene. Lambda var det første jeg tenkte på, men har ingen feilkoder eller lignende, så var ikke sikker. Eller så sviver bilen jevnt og fint, både på tomgang og under belastning. Merker ingenting på ytelse heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 26, 2016 Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Lambda kan være på vei til å gå istykker, og da vil det ikke dukke opp noen feilkode - enda. Siden det lukter bensin så får den tydeligvis nok, så jeg ville startet med lambdasonde hvis det ikke kommer frem noen verdens ting ved diagnose. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet September 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Ok, takk for svar. da starter jeg med denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 26, 2016 Rapporter Share Skrevet September 26, 2016 Kjøp gjerne kvalitet og ikke "Kjøkkentema" sin universale. Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet September 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2016 Jeppsi, fikk tak i originale fra huggern. Får dem i posten i morgen. Kosta 25% av ny :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 28, 2016 Rapporter Share Skrevet September 28, 2016 En brukt trenger nødvendigvis ikke fungere. Man kan få original lambda til fine priser på ebay. Enig med Jesper, lambdabytte er 1. punkt på listen ved for høy CO, katalysator nummer 2. Blårøyk fra eksos er tegn på at motor forbrenner olje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet September 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2016 Stemmer det, men ble lovet at disse var testet, og at de fungerte. Trenger 2 på denne bilen, så fikk 2 for 1000,- inkl frakt. Nye koster de 2000,- pr stykk. Regner jo selvsagt med at jeg har garanti på 2 uker som normalt ved kjøp fra bilopphugger. Uansett, jeg krysser fingrene, og skifter i morgen, etterkontroll blir på Fredag, så får vi se da :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 28, 2016 Rapporter Share Skrevet September 28, 2016 Om du har lambda både før og etter kat, så er det den før kat som kan skape problemer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet Oktober 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2016 hmm.... da er begge lambda byttet. Ikke OK..... CO var nå høyere enn tidligere 1,9 , og var fortsatt stigende. Kan katten være på vei til å tette seg? evt blitt ødelagt av sot osv? Har hatt bilen i 1,5 år nå, og eksosen har hele tiden vert blålig+ mye på tomgang. Lambdasondene var kålsvarte. Erlend Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erho81 Skrevet Oktober 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2016 Kan det være en dyse som lekker forresten? Har ett bensinforbruk på mellom 1,4 & 1,6 Blanda kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.