Gå til innhold

VW Touran DSG '12

Ranger emnet


Peaks

Anbefalte innlegg

Nei, den er ikke så ille som folk skal ha det til så lenge oljeskift intervallet blir fulgt. DSG6 er en mer solid kasse enn DSG7.

DSG fra før 2008(?) eller deromkring hadde endel barnesykdommer, men ikke de nyere typene.

 

Pass på at alt elektrisk fungerer og at serviceheftet er fulgt. Oljeskift på girkassa MÅ være utført på 60', 120', 180' etc..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott svar Jesper.

Bilen jeg kikker på for øyeblikket er en 2012 modell med 170HK TDI motor.
Oljeskift og servicer har jeg bitt meg merke til at er veldig vesentlig på disse bilene for et langt og trofast eierskap.
Jeg legger også merke til en del kritikk til disse bilene men igjen ligger det mange ute på finn.no med langt over 300 000km på telleverket, har kun disse vært heldige eller er det "evighetsmaskiner"? Er enkelte motoralternativer bedre enn andre? 
Hvilken ville du valgt av alternativene på finn.no dersom du har +/- 150 000,- å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Touran'er med DSG som har gått som taxi og følgelig kjørt langt uten problematikk. Vurderer faktisk selv å bytte ut min 2014 Audi A4 as we speak med 2014-> Touran Highline med 170hk og DSG, det også varebil.

 

Hvis absolutt makspris er 150' ville jeg nok tatt en nærmere titt på denne

Kan du strekke budsjettet litt ville jeg hatt denne som førstevalg og denne som andrevalg. Den siste har muligens et sært interiør som ikke appellerer til alle, men jeg syns det er litt stilig.

 

Ang. motoralternativer ville jeg utelukkede tittet på/valgt 2.0TDI på 140/170hk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen du først linker til innen for budsjett er jeg i snakk med forhandler om nå og da har jeg egentlig strukket budsjettet ganske langt allerede.
Har hatt en Touran som firmabil fra 0-60 000km på 1 år og stor trivdes i kupeen, men dette var ikke "min" bil i den forstand at jeg ikke eide den selv på samme vis som jeg nå skal, derfor er kunnskapen litt snau, samtidig som jeg er og har vært BMW mann i alle år.
Dette var derimot en 2.0TDI på 105HK med DSG og fungerte egentlig fantastisk bra, vel... I alle fall opp til 80km/h.
Jeg har ikke prøvd meg på 170HK, men den bør jo være rimelig kultivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen åpenbare grunner for å ikke gå for den, men greit å ta den i nærmere syn forde.

Ja, Touran er en flott bil å kjøre, har hatt en tidligere og vurderer som sagt en ny igjen.

 

Ja, det er mega stor forskjell på 105hk og 170hk, det kan ikke sammenlignes.

Hvis det var 105hk i den firmabilen din så er det nok en 1.6TDI :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2011-> ble levert med 1.6TDI på 105hk og 2.0TDI på 140/170hk. 2014-> kunne også leveres med 177hk.

<-2010 ble den levert med 1.9TDI istedenfor 1.6TDI. I 2008 (hvis jeg husker rett) ble 2.0TDI introdusert.

 

Kjedelig, men sånn er markedet - førstemann til mølla. Det har bare å kaste seg rundt når du finner en fin bil :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fin ut denne. Vær obs på at den skal inn på 60'000km service straks og det er en kostbar service. Hovedservice + giroljeskift, så her er det prutingsgrunnlag, ellers har jeg ikke noe å utsette.

 

DSG6 betyr så enkelt at det er 6 gir.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg leste om det emnet sist, men den gang var DSG6 med våt clutch og DSG7 med tørr clutch, mulig DSG6 også er blitt tør nå. (Skal sjekke det opp)

Hovedforskjellen er at det er mindre friksjon i tørr clutchen som derav fører til mindre drivstoff forbruk, men siden det er mindre friksjon vil den også slure lettere.

Et annet moment er at våt clutch (oljen sådan) bidrar til å kjøle ned/holde en lavere temperatur, så overoppheting er mye mindre sannsynlig på en våt clutch.

Men det er ikke noe jeg ville brydd meg noe særlig om hvis DSG6 idag leveres med tørr clutch.

 

- Ford begynte å spekulere i tørr clutch på "kraftige" Duratorq motorer i 2010-2011 (tror jeg det var) og jeg har foreløpig ikke hørt mye negativt med de, annet enn at de er litt harde i girskiftene. Det er Borg Warner som har designet begge girkassene, både powershift (Ford) og DSG (VAG), men clutchene er forskjellige.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkontroll på kunnskapen i alle fall, takk igjen!
Hvor mange NM tåler disse kassene? F.eks. DSG6? -Denne skal vist være våt som du sier og sterkere enn DSG7? Som igjen er myntet for mindre til mellomstore biler, ifølge et avsnitt på hjemmesidene til VW.

 

DSG-girkasse
Dobbelclutchgirkassen DSG representerer en stor innovasjon i girkasseutvikling fra Volkswagen.

Den helautomatiserte 6-trinns girkassen skifter gir uten effekttap. Girskiftene er sømløse, noe som gjør de knapt merkbare for bilens passasjerer. Denne girkassen har to våt-clutcher med to drivaksler. Den første clutchen opererer gir 1, 3, 5 og revers. Den andre clutchen opererer gir 2, 4 og 6. Når et girskift gjøres er det neste giret gjort klar men ikke aktivert. Det tar mellom tre til fire hundredeles sekund mellom girskiftene. Med denne teknikken tapes ingen effekt, og girskiftet går sømløst.

Alt etter sjåførens kjøremønster, DSG kan spare inntil 10 % på drivstofforbruket i forhold til en 6-trinns manuell girkasse. I tillegg til automat-modus kan DSG-girkassene betjenes manuelt. I automat-modus kan man velge mellom komfortprogram eller sportsprogram. Den manuelle betjeningen kan gjøres med hendler på rattet

Den nye 7-trinns DSG-girkassen representerer neste steg i utviklingen av dobbel clutch-teknologi. Denne girkassen har tillat Volkswagen til å gjøre to verdenspremierer: 7-trinns girkasse for tverrstilt motor og dobbel-clutch med tørre lameller. Den er designet for motorer med inntil 250Nm dreiemoment og er myntet for små og mellomstore personbiler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår