Stålkontroll på kunnskapen i alle fall, takk igjen! Hvor mange NM tåler disse kassene? F.eks. DSG6? -Denne skal vist være våt som du sier og sterkere enn DSG7? Som igjen er myntet for mindre til mellomstore biler, ifølge et avsnitt på hjemmesidene til VW.
DSG-girkasse
Dobbelclutchgirkassen DSG representerer en stor innovasjon i girkasseutvikling fra Volkswagen. Den helautomatiserte 6-trinns girkassen skifter gir uten effekttap. Girskiftene er sømløse, noe som gjør de knapt merkbare for bilens passasjerer. Denne girkassen har to våt-clutcher med to drivaksler. Den første clutchen opererer gir 1, 3, 5 og revers. Den andre clutchen opererer gir 2, 4 og 6. Når et girskift gjøres er det neste giret gjort klar men ikke aktivert. Det tar mellom tre til fire hundredeles sekund mellom girskiftene. Med denne teknikken tapes ingen effekt, og girskiftet går sømløst. Alt etter sjåførens kjøremønster, DSG kan spare inntil 10 % på drivstofforbruket i forhold til en 6-trinns manuell girkasse. I tillegg til automat-modus kan DSG-girkassene betjenes manuelt. I automat-modus kan man velge mellom komfortprogram eller sportsprogram. Den manuelle betjeningen kan gjøres med hendler på rattet Den nye 7-trinns DSG-girkassen representerer neste steg i utviklingen av dobbel clutch-teknologi. Denne girkassen har tillat Volkswagen til å gjøre to verdenspremierer: 7-trinns girkasse for tverrstilt motor og dobbel-clutch med tørre lameller. Den er designet for motorer med inntil 250Nm dreiemoment og er myntet for små og mellomstore personbiler.