Gå til innhold

Problem med ac på 1999 1.9 tdi climatronic

Ranger emnet


larseko

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte doningen i vinter. Den har gått langt, men alt skulle i følge selger fungere. Fikk ikke testet AC skikkelig der og da, naturligvis.

 

Nå som sommeren har kommet, viser det seg at AC er rimelig død. Jeg tok bilen optimistisk med til et verksted for AC-service. De sa at trykket var greit på systemet, og at det var ca 500g da de målte, de oppdaget ikke noen lekkasjer. De etterfylte så det ble 700 gram gass. De sjekket så at det blåste luft ut av vifta og sa at det var greit. Jeg hentet bilen, men oppdaget ganske fort at det ikke var noen effekt på AC.

 

I ettertid har jeg funnet ut noen ting:

 

1. Elektrisk vifte på passasjersiden går ikke. Jeg trodde dette kunne ha med det at kontroll-ledningene var skadet av nabovifta, så jeg fikset denne uten at det gjorde forskjell.

2. Jeg så samtidig at pluggen til ac-clutch (grønn/gul ledning) ikke var plugget i, så det har nok vært trøbbel med ac før som har ført til at tidligere eier har koblet den av (han er mekaniker, så jeg mistenker at feilen har vært alvorlig). Jeg plugget den i, men opplevde ikke noen bedring.

3. Jeg kan ikke høre noe klikk i relé 267 som jeg har googlet meg fram til styrer ac-clutch. Releet ser egentlig bra ut, men det er brunt nederst på pin 87 og 30, som antageligvis betyr litt for varmt? 

4. Jeg har prøvd å diagnostisere climatronic fra panelet. Jeg får gjerne feilkode 318, som skal bety "Air Conditioner Pressure Switch", men jeg tror dette kan ha flere mulige grunner. Tar jeg en OBD, får jeg refrigerant pressure: 0, samt compressor error 03: low refrigerant pressure. Vil ikke releet i det hele tatt prøve hvis denne bryteren står slik?

 

Jeg er takknemlig for alle tips. Vil gjerne ha kulde i bilen uten å kaste bort mye mer penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Air Conditioner Pressure Switch" er på en måte "sjefen" i anlegget, er den som styrer når kompressoren skal aktiveres eller ikke. Og hvis den sier at trykket er under 2 bar så vil ikke kompressoren starte. Så hvis den sier at det er 0 bar der så vil ikke releet slå inn og kompressoren ikke starte.

 

Kjølevifta på passasjersiden (AC-Vifta) går bare når AC er innkoblet, så den vil nok ikke starte uten at kompressor går eller motor blir for varm. Men det er viktig at den fungerer når kompressoren går, ellers så blir trykket alt for høyt inni anlegget uten kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har googlet litt rundt, og skal visst gå an å kortslutte pinne 1 og 2 på kontakten til bryteren. Da skal kompressor slå inn hvis det andre er i orden. Ser at noen har hatt hell med å klabbe til bryteren litt for at det skal løsne inni der, kanskje etter lengre tid uten bruk? Uansett er det visst bare å skru av grill eller lykt for å komme til denne, så jeg skal se det an. 

 

Og for å besvare et spørsmål tidligere: I følge flere på nett så sitter det en ventil bak denne bryteren som hindrer gassen i å unnslippe hvis en skrur den ut. Men jeg skal verifisere at det virkelig er bryteren, og at det er tilfelle, før jeg skifter selv.

 

Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ned til trykkbryteren i dag, ved å ta ut høyre frontlykt. Etter googling prøvde jeg å kortslutte pin 1 og 2, uten noen forskjell. Fortsatt feilkode 318. Jeg testet også terminal 1 og 2 på selve bryteren, og de viste kontinuitet. Så vidt jeg kan se, betyr dette at bryteren ikke hindrer AC fra å skru seg på.

 

Da tenker jeg relé er neste mistenkte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skiftet en trykksensor til AC tidliger, så det viste jeg ikke :)

 

Men det med å kortslutte pinne 1 og 2 kommer litt an på hva slags sensor du har. Hvis sensoren har 4 ledninger(F129) kan du gjøre det, da er pin 1 og 2 for kompressoren og 3 og 4 for AC-vifta. Det er da en ganske enkel av og på bryter. Men om det er 3 ledninger(G65) er det en sensor og den kan du ikke brokoble pin 1 og 2 på kontakten.

 

Googla litt selv og ser ut som det kanskje er F129 - 4 ledninger du har. Da ville jeg målt om det er 12V på  pin 1 og 2 fram til bryteren, Ohme gjennom pin1 og 2 på bryteren og da skal det være full gjennomgang, 0 ohm.

 

For releet så har du 4 stikkere med klemmebetengnelse 30, 87, 86 og 85, da kan du ta ut releet og starte opp bilen:

- På 30 skal det være 12V batterispenning. Hvis ikke sjekk sikringer.

- På 85 og 86 skal det være 12V for å aktivere releet, hvis det ikke er det kan du prøve å ta av kontakta til trykkbryteren igjen og brokoble pin 1 og 2 for å sjekke om det da kommer spenning. 

- For å teste om kompressor går kan du brokoble 30 til 87. Hvis kompressor da fortsatt ikke starter må du måle spenning på kontakta til kompressor mens 30 og 87 er brokoblet. (Følg med om AC-vifta starter)

- Hvis det er 12V på 85 og 86, og mellom 30 og gods. Og kompressor starter når du brokobler 30 og 87 så er det releet som er dårlig

 

Ble kanskje litt mye, håper det hjelper.

Fant også ut at både bryter F129 og sensor G65 har ventiler som stenger når du skrur dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for info, men ser for meg at det er nærmest umulig å komme til der releet sitter for å måle disse tingene :-o Stemmer at det er F129, dvs. 4 pinner jeg har. Jeg tenkte selvfølgelig ikke på å sjekke spenninga da jeg koblet fra trykkbryter, men jeg regner med at bryteren i alle fall er i orden, siden det er 0 motstand mellom 1 og 2 på baksiden av bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok sjekket spenninga frem til bryteren, mulig det har røket en sikring eller ledningsbrudd. For ellers så synes jeg det er rart at den legger feilkode på lavt trykk i anlegget. Hvis det mangler 12v der kan du prøve å legge opp en ledning fra batteri + med sikring og rett inn på pin 2, se om det da fungerer. Ikke helt sikker men regner med at pin 1 er + tilførsel til bryter og pin 2 er signal tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, skal prøve det samtidig som jeg sjekker spenning på pluggene ved servopåfyllingsboksen (der ledningene går fra til clutch, aux vifte osv.) Mistenker fortsatt at problemet er elektrisk. Ligger det forresten noen andre sikringer enn de bak rattet på denne bilen? Under batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da har jeg testet litt mer, og kan bekrefte at AC virker finfint hvis jeg legger opp strøm til pin 2. Samtidig så er det også kontinuitet mellom plugg ved servopåfylling og nr 2, men jeg målte ikke 12v på denne da ac skulle gå. Jeg lurer på om ikke dette betyr at releet er gåent, siden det fortsatt aldri klikker, og ac tydeligvis fungerer ellers...? Regner med at ledning går direkte fra releet og til pluggen ved servopåfylling.

 

Se bilder for hva jeg ellers målte. Har markert hvilke det er kontinuitet til ved trykkbryter på "plugg 1 hann.png", og spenning når tenning er på, på "plugg 1 hunn". For at ting skal fungere, mener jeg det må være 12v på koplingen til høyre på "plugg 1 hunn.png", men det er det altså ikke. Mistenker at det er releet som styrer denne.

 

Og jeg finner bare 1 sikring til AC, og den ser ut til å være like hel.

 

Takk igjen for svært så gode tips som har ført meg et godt stykke videre! 

 

post-95472-0-67694600-1465760802_thumb.pngpost-95472-0-78638400-1465760808_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte at det var den ledningen som hadde brudd, ja! Så det var ikke relé i det hele tatt, funker visst finfint det! :-) Da var det enda godt jeg bestilte billigste reservedel fra Skruvat.

 

Men nå som jeg har fått i gang det elektriske, så skriker reima til kompressoren tidvis veldig, og jeg kunne se at kompressoren stoppet opp litt innimellom da ac sto på. Kan det bety at kompressoren er gåen, selv om den tydeligvis fikk opp nok trykk til å produsere noe kulde? Kan det være nok med reimbytte? Jeg klarer å snu på kompressoren selv når motoren er av og clutch er av (roterer skiva utafor reimskive, den går vel på akselen til kompressoren?

 

Takk igjen for all hjelp. Bilen har gått 450.000, så en må vel regne med litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår