Gå til innhold

Felger og quattro system

Ranger emnet


Audi4lifee

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en a4 b7 quattro som jeg har noen felger liggende som jeg skal ha på bilen. Har forskjellige bredde på felgene. Bak er 9.5 bred og foran er 8 eller 8.5. Vil dette gå bra med tanke på quattro systemet? Felgene er 19" alle 4. Forskjellen er kun bredden

Noen som vet om det blir problem eller ikke?

Bil:

1: Audi 80 2,0

2: Audi 80 2,0E Quattro

3: Audi A4 1,6

4: Bmw 518i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du skal kjøpe nye dekk eller om det sitter dekk på felgene, om du skal kjøpe nye kan du jo for å være sikker matche disse så rulleomkretsen blir lik. Om du har ulik bredde, men samme profil blir rulleomkretsen ulik siden profilen regnes i % av bredden.

 

Men tror egentlig ikke det skulle være noe problem med en anelse ulik rulleomkrets, A4 b7 har haldex II så vidt jeg vet, isåfall har du normalt bare 5% drift på bakhjulene, bilene regulerer automatisk hvordan dette fordeles etter hjulspinn. Og det sitter en differensial i senter som fordeler driften mellom akslingene når rotasjonshastigheten er ulik. Er ikke 100% sikker, men tror ikke det burde bli noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har dekk på felgene - med samme dekk-dimensjon foran og bak, så foreslår jeg at du måler omkretsen med et målebånd og ser om det er forskjell.

 

Dekk har et ganske stivt belte i slitebanen. Det bør derfor ikke være mulig at omkretsen endres selv om sidene strekkes til forskjellig felg-bredde.

 

Kunne være interessant å få bekreftet om denne teorien stemmer.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dekk på felgene. Hadde de felgene på passaten min før og nå tenkte jeg skal ha dem på den. Men må ha nye dekk foran siden jeg ikke kjøpte nye dekk foran da de satt på passaten. Bytta bare bak siden de var mest slitt. Demensjonen bak er 235/35/19 og foran er 225/35/19 går detta greit på quattro'n tror dere?

Bil:

1: Audi 80 2,0

2: Audi 80 2,0E Quattro

3: Audi A4 1,6

4: Bmw 518i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjørt med forskjellige dimensjoner, men nå er det vel torsen diff på min A6 C5, med 50/50 fordeling. Du kan sikkert kjøre med det ei stund uten problemer, men neste gang du skal ha nye dekk, bør du gå for samme dimensjon framme og bak. Det kan jo bli noe ekstra slitasje på langt sikt.

 

Har sett det med spørsmål om forskjellig dekkdimensjon framme og bak gå igjen på VACN sitt forum. Der er vel de fleste enige i at hovedregelen for dekk til biler med Audi sitt quattro-system, er å ha lik dimensjon framme og bak, i tillegg til å bytte alle fire dekk når man skal ha nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår