Gå til innhold

VW polo 1.2 azq 2002 mod. Fusker ved varm motor

Ranger emnet


henrik_f

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en VW polo 1.2 2002mod  med azq motorkode.

Bilen fusker ved jevn fart på flat vei, eller svak nedoverbakke når bilen er varm.

etter en stund med fusking kommer EPS lampen opp og bilen går problemfritt.

fusker heller ikke om jeg gir mer gass.

mangler også litt motoreffekt.

 

har feilkode på

 

Fuel Trim; BANK 1: system too rich

P0172 -35-00

 

Har prøvd å lete etter vakumlekkasje uten å finne noe.

Byttet bensinfilter med regulator.

Luftfilter.

Er ikke så dreven på sånne type feil, så vet ikke helt hvor jeg skal lete.

noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byttet egr ventil, da forsvant feilkoden på system to Rich, men.

Bilen fusker akkurat som før. esp lampen kommer og bilen går klokke rent.

fikk nå feilkode :

16490/p0106/000262 Manifold / Barometric Pressure sensor (g71) (f96) implausible signal

 

er ikke så lenge siden jeg byttet maf sensor, så tror ikke det er den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg ut på å tolke feilkodene, men jeg vet at ventilstyringene på disse motorene er svake og gir følgeskader ved at ventilene blir utette.

Utett(e) ventil(er) gir dårlig forbrenning og oksygensensorene vil registrere at uforbrent drivstoff passerer i eksosanlegget. Sensorene registrerer totalt og ikke for hver sylinder og derfor kan ikke dataen korrigere bare den ene sylinderen med feil, som slipper ut uforbrent drivstoff.

Det er slik jeg har forstått funksjonene, men om dette kan hjelpe deg på et vis vet jeg ikke?

 

Det er jo også mistanke om feil ved en av coilene, men det ville vel kodeleseren vist?

Jeg hadde periodisk feil på en av coilene og byttet til en NGK-coil som ga motoren en meget rolig tomgang b.a. annet.

 

Tror jeg ville tatt en kompresjonstest, om ikke annet enn for å luke bort en feilkilde.

Dette sa en gammel bilmekaniker....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok satset på at det er en sensor av noe slag siden bilen går klokkerent når EPS lampa starter å lyse. Hadde det vært noe med tenning(coil/tennplugger), drivstoffsystemet eller kompresjon ville det nok fortsatt å fuske etter lampa startet å lyse. Så det tyder på at det er en sensor som gir feil signal til ECU, og når ECU oppdager det kutter den ut sensoren og stoler på andre sensorer istede.

 

"implausible signal" betyr jo urealisisk signal, så kan være manifoldtrykksensoren (G71). Jeg ville prøvd å slette den feilkoden, kommer samme tilbake igjen da så ville jeg nok satset på på den manifoldtrykksensoren (G71). Men kan være andre feil som f.eks ledningsnett(mest sannsynlig OK), lekkasje på innsugssiden, med tanke på at du skiftet EGR-ventil? 

 

Litt mer info om feilkoden din:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16490/P0106/000262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor går normalt - etter at den er gått i nødmodus. Jeg tipper luftmengdemåleren, selv om du sier den ikke er så gammel. Rens den med isopropanol og la den lufttørke, koster ingenting og er fort gjort. Etterpå kan du, og det ikke var løsningen, gå for forslagene over her.

 

Om du kan, sjekk hvilke verdier ECU får inn på kjølevanntemp G62 og lambda, om de er logiske.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg ut på å tolke feilkodene, men jeg vet at ventilstyringene på disse motorene er svake og gir følgeskader ved at ventilene blir utette.

Utett(e) ventil(er) gir dårlig forbrenning og oksygensensorene vil registrere at uforbrent drivstoff passerer i eksosanlegget. Sensorene registrerer totalt og ikke for hver sylinder og derfor kan ikke dataen korrigere bare den ene sylinderen med feil, som slipper ut uforbrent drivstoff.

Det er slik jeg har forstått funksjonene, men om dette kan hjelpe deg på et vis vet jeg ikke?

 

Det er jo også mistanke om feil ved en av coilene, men det ville vel kodeleseren vist?

Jeg hadde periodisk feil på en av coilene og byttet til en NGK-coil som ga motoren en meget rolig tomgang b.a. annet.

 

Tror jeg ville tatt en kompresjonstest, om ikke annet enn for å luke bort en feilkilde.

Dette sa en gammel bilmekaniker....

 

Lykke til!

Om det var problem på ventilene så vil vel de vise på komptest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i en ny egr og nullstilte den, da forsvant feilkoden med system to rich.

 

16490/p0106/000262 Manifold / Barometric Pressure sensor (g71) (f96) implausible signal

 

får forsatt denne feilkoden (periodisk) om motoren fusker endel

fusker aldri ved litt pådrag, så tror den får litt for mye bensin og drukern på lave turtall. (går heilt fint på tomgang)

tenker kanskje å bytte lamdasensor.

har tatt ut map sensor å gjort reint flere ganger uten hell.

tatt av innsuge og sett etter sprekker osv. uten å finne noe.

resatt alle adopsjoner kjørt ny på egr og gass spjelde (uten bedring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår