Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

icon_boulax.gif  Aaaaargh!!! 1zhelp.gif

 

Sorry for en frustrert start på mitt første spørsmål på forumet, men jeg har da nådd den berømte dråpen osv.

Kort fortalt (er egentlig ikke mulig) så kjøpte jeg en taxikjørt E 220 CDI 2011 (170 hk) for 1,5 år siden (da 346.000km, nå 386.000km).
 

Problemene begynte da jeg, rett etter kjøp, kom til Berger (fra Lillestrøm) da motoren gikk i nødmodus med lampe og kutt av turbo.
Jeg har OBDII leser, men den lå selvsagt hjemme (55 mil lengre nordvest).
Problemet var nedsotet DPF. Tok ut, renset, monterte. Flott!!!

Så fikk jeg feil P2279 - Intake Air System Leak... Den lokale BO. Steen-sjappa fikk 3 sjanser (og X-antall tusen kroner) uten å lokalisere feilen. Jeg fant den til slutt selv, trykkslange fra intercooler til innsug. Byttet den og alt var supert, i ei uke.

Så får jeg feilkoder P00AF - Turbo/Super BoostControl 'A' -module Performance, P0236 - Turbo/Super Boost sensor 'A' CircuitRange/Performance, P2251 - O2 Sensor Negative Current Control Circuit/Open Bank 1 Sensor 1, P2263 - Turbo/Super Boost System Performance og til slutt P2627 O2 Sensor Pumping Current Trim Circuit Low Bank 1 Sensor 1.

Er det noen her som kan fortelle en stakkar hvem phocker man må bestikke for å få et tips til hva som er galt?

Det skal nevnes at CATemp viser en forsøkt regenerering av DPF hver eneste oppstart etter kald motor, at problemene i hovedsak skjer på kald motor (før skifte av trykkslange til IC kom feil på varm motor), at MAP viser negativ verdi (0,6-0,9 bar) inntil regenereringsprosess er ferdig - selv ved pådrag, at MAP makser på 2,55 bar når motor er varm, og at ECT (kjølevann) ikke overstiger 68 grader nå på vinteren (sommeren er det normalt på rundt 75-85 grader).
I tillegg bruker den over literen!!! pr mil, mot 0,45 - 0,65 FØR problemene startet.

Mine tanker er;

- feil på MAP-sensor
- feil på Lambdasonde
- dårlig batteri

- EGR-feil
- eller en kombinasjon av disse.

Hva sier så dere?post-154851-0-31089800-1453140252_thumb.jpg
ABSOLUTT ALLE FORSLAG mottas med stor beundring og evig takknemlighet.  respekt.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

P00AF

Denne finner jeg ikke mye info om, men har en mistanke til at det kan være noe trøbbel med MAP sensor.

 

P2251

Denne sier at O2 sensoren din er defekt. Defekt sensor vil også sende drivstofforbruket i været.

 

P0236

Utifra hva jeg finner på nettet så indikerer denne at det er problemer med styring av turbotrykk, og for meg henger denne sammen med P00AF

 

P2263

Denne sier at turbotrykket er utenfor angitt spec, igjen - denne henger nok sammen med P00AF og P0236

 

-------------------

 

Utifra disse feilkodene ville jeg startet med å bytte MAP sensor og hvis det ikke gjør utslag/ønsket effekt ville jeg deretter byttet O2 sensor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bestilt time hos den lokale BO-sjappa, og samtidig bestilt ny MAP-sensor.
O2-sensoren koster 5.800,-!!! shakehead.gif så den venter jeg med til jeg ser det blir eneste utvei.

MEN...jeg har fått snakke med en diagnosetekniker hos BO Lørenskog i dag (meget god service fra verkstedets side), og han tror det er partikkelfilteret som må byttes.
Dette fordi SE forsøker å starte en regenerering HVER GANG jeg starter bilen med kald motor.
Og han sier at det KAN forårsake slike feilkoder.

Det koster da 46.000,- gjennom BO.  scared.gif 


Vel, jeg mottar mer enn gjerne flere tips og mulige forklaringer, siden det ser ut til at dette vil tømme lommeboken min.  Eeeeeek.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er et prakt eksemplar på hvorfor det er lurt å benytte merkeverksted.

For meg (og uavhengige bilverksteder) forklarer ingen av disse feilkodene at det er noe trøbbel med DPF, men siden BO kjenner bilen har de vært borte i dette tidligere.

 

Gi gjerne en oppdatering når MAP sensor er byttet :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oppdatering vil bli gitt etterhvert.  1-winking.gif 

Nå skal det nevnes at teknikeren nevnte flere muligheter da, til å inkludere EGR-ventil, EGR-kjøler, rør fra eksosmanifold inn til innsug, luftlekkasjer m.m.
Han nevnte også det faktum at siden biler av i dag har fått så mye tilleggsutstyr (DPF, EGR m.m.), så ser man sjelden biler som ruller så langt som tidligere.

I mitt stille sinn kan dette egentlig vere det meste, både med styringsenhet og motorenhet, sågar til å inkludere gnag (lekkasje) på ledningsnett.
Dette sier jeg fordi det KAN se ut til at feilen(e) dukker opp vilkårlig.

Et eksempel er at de siste par dager har ikke turboen blitt aktivert, uansett temperatur, kjøremønster og kjørelengde...utenom i går.
Da begynte turboen å fungere, etter endt regenereringsprosess, med "normal" kjølevannstemperatur (78C), og ingen feilkoder for hele kjøreturen (1,5 timer).

Så ble bilen parkert, og ny tur tok til etter rundt 1 time, med påfølgende regenereringsforsøk, kjølevannstemperatur på mindre enn 68C, ingen aktivert turbo, men heller ingen feilmeldinger.

Jeg forstod lite fra før - nå forstår jeg ikke det engang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering.

I dag kjørte jeg sønnen min på skolen, og på vei hjem dukket det opp 7 feilkoder i løpet av tre sekunder. Se bildene.

Så stoppet "Magda" og det var ganske enkelt bare å slå av tenningen, så starte bilen igjen. Null problemer.

Vel, det ledet meg til å mistenke el-feil, og jeg fant gnag i den avbildede ledningspakken. Nå er det ikke andre feilmeldinger enn P2263, så jeg nærmer meg en løsning.
Jeg har funnet ut at bypass-spjeldet til turboen står delvis aktivert, men ikke nok til å få turbotrykk. OBD gjengir fra 0,99 bar på tomgang, og ned (ja, NED) til 0,78 bar under pådrag.
Dette mistenker jeg er på grunn av vakuumlekkasje, i ventilen som styrer waste-gaten. Skal sjekke den i morgen.

I dag fikk jeg tatt ut og renset lambdasonden, og det trengte den absolutt. Etter dager med kjøring uten turbo, har den sotet ganske mye.
Det som er litt mer bekymringsverdig er det faktum at den forsøker å starte regenerering hver bidige gang jeg starter kald motor.
Dette tror jeg henger sammen med tett eller ødelagd NoX-sensor. Se bildet med verdier EQ_RAT (lambda) og O2B1S1 (som jeg TROR er NoX-sensor).

O2B1S1 varierer fra 4,8 V (ved oppstart og av og til under kjøring, selv med varm motor) og 1,0 V (når den fungerer).


Vi får se. Neste oppdatering i morgen, etter leting etter vakuumlekkasje.  lurk.gif

post-154851-0-66899900-1453422392_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah...er det ikke godt å finne en løsning på et problem?

Vel, etter dager med frustrasjon fikk jeg tak i en bukk.
Demonterte litt, tok ut en meget sotet lambdasonde. Renset denne (med stålbørste og trykkluft), tok ut temperaturføleren i DPF og renset denne, blåste trykkluft inn i hullet der føleren satt, monterte sammen igjen, og fullt turbotrykk, null feilkoder, normal sensorregistrering, normale temperaturer, normalt drivstofforbruk og ingen regenerering.

Dette kostet meg to arbeidstimer og null i deler.

Etter anbefaling fra BO. Steen skulle jeg da ha kjøpt ny DPF (46.000,-), ny lambdasonde (5.800,-), oljeskift (2.800,-) og en mulig bytteturbo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da får vi håpe at det forblir slik. 

Det jeg ikke får til å henge på grep er at O2 sensoren og DPF temp. sensor alene kan forårsake så mye trøbbel og komme opp med masse feilkoder som peker på turbostyring, men nå er jo MB mest kjent for å ha el. problemer og ikke så mye mekanisk (så vidt meg bekjent..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ser den, men det er 1,5 år siden de sa at et bytte av DPF var uungåelig, siden "Star" -systemet viste at fyllingsgraden var 400%.

Men for all del, jeg vet jo ikke hvor lenge min "reparasjon" vil holde, men den har holdt til nå, uten ei krone brukt på deler, så jeg er fornøyd.

Det eneste jeg er litt forbannet på, er det faktum at Mercedes (som produsent) ikke har installert et lys eller en varsel for når regenerering er satt i gang, og det resulterer i at forbruker eller bileier ikke har peiling på hvorvidt prosessen er satt i sving, og ikke når den evt. er over.
Nissan, Mazda, Volvo og andre produsenter har et lys som tennes når regenerering er påbegynt, og da er det bare å kjøre til lyset slukker.

Det samme kunne godt Mercedes ha gjort, eksempelvis et lys som tente ved 450 grader i potta, og slukket når temperatur kom under.
Min Mercedes brenner ut sot og møkk ved 680 grader, så det burde ikke være vanskelig.

Jeg bruker nå OBD-testeren min hele tiden, for da vil jeg kunne se hvorvidt prosessen er påbegynt eller ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, en lampe som indikerer når regen. er aktiv hadde vært greit, det ville nok spart mange for DPF bytte.

Å, det er såpass ja, nei da har de nok vært litt overivrie.. Jeg liker ikke at verksteder tar lettvinte løsninger på kundens bekostning, men dessverre har det blitt slik på mange verksteder nå. De er delebyttere og ikke mekanikere som faktisk reparerer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel, ikke helt som man håpte, men...

Bilen regenererer etter ca. 3-4 kaldstarter, eller etter feilkode, og feilkoden P2263 (Turbo/Super) kommer under belastning.
Jeg har også fått feilkode P2279 (Intake Air System Leak) igjen et par ganger, og fuglene må vite hvorfor.
Det er nesten så jeg må bite i det sure eplet og gå til innkjøp av ny DPF, bare for å forsikre meg om at det er den som er feilen...eller ikke.
Men det koster da skjorta.

Noen andre forslag som ikke har blitt utprøvd ennå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så...endelig en positiv oppdatering;

Jeg har nå tatt ut DPF og renset dette med trykkluft.
Ettersom bilen har forsøkt en regenerering X-antall ganger, så er feilkoden permanent, og det må man på BO Steen for å tilbakestille...trodde jeg.
Men jeg har funnet en lokal mekker som har gått til innkjøp av nytt utstyr, og han var behjelpelig å slette de permanente kodene, så når det var gjort regenererte bilen som normalt.
Det tok ca 25 minutter, men nå er det ingen feilkoder og motoren går rent og pent.

Så spørs det bare hvor lenge dette kan vare.

Jeg lever i håpet, kan man si...to dager etter rep, og fremdeles fungerer den.  partyon.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha...da har man funnet en ny feil, forhåpentligvis den feilen som har vert der hele tiden; TPS (absolute throttle position sensor).
Den registrerer full åpning ved start, under kjøring stabiliserer den seg på 55%, ved slipp av gassen (nedoverbakker) går den opp på 87,5%, men ved regenerering ser den ut til å fungere normalt (fra 16,8% ved null gasspress, til 85% ved fullt pådrag).

Noen her med erfaringer?

BO Steen tar ca 11.000,- for et skifte (4.400,-/sensor).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.