Gå til innhold

Tikking etter en stund på tomgang - Audi A4 1.8TQ

Ranger emnet


weakzor

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som tittel sier, så begynner bilen å tikke etter en stund på tomgang.

Det er ingen antydning til tikking når jeg kjører eller rett etter at jeg slipper den ned på tomgang, men etter ca .. 10-20 min så tikker det jevnt!
Hvis jeg da bare kjører 2 minutter, så er alt som normalt igjen - Ingen tegn til ujevn tomgang eller noe.

 

Kan det være at oljepumpa driver å takker for seg, slik at oljetrykket blir litt for lavt på tomgang?
Før jeg skiftet olje nå nylig så begynte en ventilløfter å tikke veldig høyt - Nå etter oljeskift, så kan man høre at alle tikker.

Kan jo selvfølgelig være at alle tikket tidligere også, men at man hørte en spesielt godt.

 

Noen som har noe forslag eller har vært borti det samme?

Det skjer dog ikke om jeg f.eks starter bilen om morgenen og lar den stå på tomgang i si 15 min før jeg drar på jobb.

Oppstår KUN når jeg har brukt bilen litt og deretter lar den stå på tomgang en stund.

 

I tillegg til dette så har oljelampa en tendens til å lyse i 5~ sekunder hvis jeg f.eks sladder og deretter kjører i en litt bratt nedoverbakke.
Ingen tegn til tikking eller andre ulyder når dette skjer.

 

EDIT: Kan se ut som sistnevnte angående oljelampa skjer på lavt turtall - Rett rundt 2000~ + - 
Vil da  tro at dette er oljepumpa som driver å tar kvelden.

 

På forhånd, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle oljetrykket, kan være det er noe lavt. Lavt trykk trenger ikke skyldes slitt oljepumpe, kan like gjerne være fordi man har kjørt alt for lenge mellom oljeskiftene, og dermed tetter oljesilen seg av koks og møkk. Men (1) siden dine symptomer skjer på varm motor, ikke kald, så heller det igjen mer mot slitt oljepumpe (varm olje passerer lettere gjennom en tett oljesil enn kald olje). Men (2) varm olje vil og gi lavere oljetrykk ved slitt pumpe enn kald olje. Men (3) Lavere oljetrykk, som følge av varm olje, vil gi lavere trykk inn til løfterene slik at de kan tikke. Eller oljekanalene i toppen kan være kokset halvveis igjen. Begynn uansett med å måle oljetrykket på varm og kald motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar :)

Jeg tok en innvendig motorrens før forrige oljeskift og det ser ut til at noe avleiringer har løsnet.

Men det er dokumentert at det er kjørt mellom 10 og 12.000km mellom hvert oljeskift - Kun 3 eiers bil, inkludert meg.

 

Oljepumpe har aldri vært byttet på bilen, så kan godt hende at den begynner å bli sliten.

Men oljelampa lyser som sagt kun etter at jeg har brukt bilen litt eller eventuelt kjører i en veldig bratt bakke(nedover). 

I tillegg så begynner ikke motoren å lage ulyder før den har stått en stund på tomgang - Nå sist så nærmet det seg en time før den i det hele tatt begynte å tikke så vidt.

Sist gang oljelampa blinket så hadde jeg sladdet litt, that's it.

 

Jeg skal forsøke å få tatt oljetrykket - Kan godt hende at det er tett sil. Dette har slått meg flere ganger :)
 

-Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til dette så har oljelampa en tendens til å lyse i 5~ sekunder hvis jeg f.eks sladder og deretter kjører i en litt bratt nedoverbakke.

Ingen tegn til tikking eller andre ulyder når dette skjer.

 

 

Kanskje et dumt spm, men jeg spør uansett - du er sikker på at du har nok olje på motor?

(Det er ikke synonymt med oljetrykk, men blinkende/lysende lampe skal ikke komme opp så fort)

 

Utifra det du skriver så vil jeg tippe på enten slitt oljepumpe eller lagerklaringer som begynner å bli for romslige..

Hvilken olje kjører du på? Hvor lenge er det siden sist skift? Org. oljefilter? Langt er motor gått?

Og sjekk detta oljetrykket ;) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg sjekket hele veien - Det har aldri vært under halvveis på peilepinnen :)
Jeg har kjørt ca 500~km siden forrige oljeskift og da fylte jeg på Total Quartz 5w40 olje :) 

 

Dette skjedde også før jeg tok oljeskiftet. Da ble den kjørt på Mobil1 5w40(om jeg ikke husker helt feil, men det var ikke jeg som gjorde dette oljeskiftet = har ikke hatt bilen så lenge). Originalt oljefilter ble brukt på forrige skift :)

 

Motor har gått 284.000~ - Godt tatt vare på med utskrift fra Møller Bil helt siden 30.000km ~
Alt er gjort på merkeverksted og oljeskift er tatt mellom 10.000 og 12.000km hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oljer begge dela, så er ikke der problemet er.

Så lenge det er org. filter så er det heller ikke tenkelig at det skulle være noe problem der.

284' er jo ikke avskrekkende langt hvis den har fått oljeskift på 10'000km +/-

 

Faller tilbake på oljepumpe. Er nok ganske sikker på at du vil få lav avlesning når du sjekker oljetrykket.

Uansett ville jeg nok hatt av bunnpanna i nær fremtid og rensa sila uansett.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår