Jump to content
Bilforumet.no
gwathne

Motor stopper

Rate this topic

Recommended Posts

Vi har en Kangoo 1,4 bensin 2004 modell

Nå har den begynt å rote litt. Når den går på tomgang kan den regulere turtallet ned til 4-500 omdreininger og så opp igjen til 850 som er normalen. Problemet har utviklet seg mer og mer for nå stopper den ganske enkelt. Ved fuktig vær er det verst. Da kan motoren stoppe i hvert lyskryss og rundkjøring mange ganger før motoren har vært varm en liten stund. Når den er blitt varm nok så går det greit selv om turtallet blir vel lavt så stopper den i hvert fall ikke hver gang du slipper gassen.

Bensinpumpen går som den skal og det er ingen varsellamper som indikerer noe feil så tipper problemet er relatert til dårlig kontakt noe sted eller noe komponent som blir fuktig?

Kan det være turtalls føler som roter? Hvor sitter den på disse motorene?

Ser på forumet at andre har hatt problem med disse motorene men jeg finner ikke svar på vårt problem.

Har noen en god ide til hvor jeg kan begynne å lete?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres ut som dårlig tomgangsregulering. Kjenner lite til disse motorene og hvordan tomgangen styres, men ville først hatt tatt en kikk på gasspjeldet om det er mye sot og avleiringer der som kan blokkere for luftstrømmen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er dette en motor med innsprøytning, ikke forgasser, men jeg vet ikke når de gikk over til innsprøytning.

Vi har hatt bilen på verksted og de har lest av data'en i bilen og den sier ingen ting feil. Så tok de av luftfilteret og gått over spjeldhus og vakumslanger uten å finne noen feil, men motoren går ikke noe bedre for det.

Har funnet ut at hvis en er veldig forsiktig med gasspedalen så kan en klare å "balansere" turtallet ned mot tomgang og da overtar motoren til slutt og holder tomgangs turtallet på 840 rpm som den skal. Nå er det ingen elektronisk feil registrert, så feilen må jo komme av noe elektronikk som ikke fanges opp av diagnose programmet i bilen.

Mulig det kan være falsk luft som følge av en paknings lekkasje, men når motoren slippes forsiktig ned mot tomgang så virker det som noe elektronikk prøver å styre turtallet så godt det lar seg gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så hvis vi sier at dette ikke er en feil som registreres av data enheten i bilen, og at motoren fungerer helt normalt innimellom når den er varm, så utelukker jo det for så vidt lekkasje i pakning. Ikke helt da, men er det en paknings lekkasje så betyr det at elektronikken innimellom vil kompensere for feilen og noen ganger ikke? Lite sannsynlig.

De mest åpenbare feilene kan være at den ikke får bensin nok til å gå på tomgang, noe som burde ha blitt plukket opp av data enheten i bilen, eller at den får feil tenning. Sistnevnte vil da si for lav tenning. Det er ikke sikkert dette kan plukkes opp som feil i data systemet?

Men jeg håper å få tak i noen som har løst dette problemet på disse bilene?

Jeg har hørt at andre har hatt samme problem med dem men jeg vet ikke om de fikk ordnet det eller simpelt hen vraket bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når Opelduude sa gasspjeld mente han det du kalte for spjeldhus, biler med innsprøytning har også gasspjeldhus.

 

Men kan være lekkasje på innsugssiden ja. Metall utvider seg jo når det blir varmt og kan tette lekkasjen. Test med å spraye bremserens eller startgass rundt ved pakninger på innsugssiden og hør etter endring på motorturtall, https://www.youtube.com/watch?v=oc86q06nWuY. Disse motorene har mange pakninger som kan bli dårlige til innsugsmanifolden.

 

Men kan også være noe med gasspjeldhuset som opelduude sa, at det er mye møkk/sot inni som blokkerer spjeldet eller at det trenger en grunninnstilling om det er mulig på de bilene. Har ingen aning om åssen man gjør det på Renault, om det er noen prosedyre for det eller om man må ha diagnoseapparat. Du kan ta en telefon til merkeforhandler, dem bør vite det :)

 

Hadde faktisk en mitsubishi outlander 2.0 bensin inne idag med akkurat samme symptomer, der var det bare å kjøre en grunninnstilling av gasspjeldpotensiometeret og bilen var like fin igjen(Bilen hadde stått for lenge uten strøm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Det var en god ide å teste med startgass rundt på innsuget. Det skal jeg forsøke.

Når det gjelder gasspjeldhuset så kjenner jeg lite til instillinger og justeringer der. Hva går en grunninstilling ut på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Outlanderen skulle jeg koble fra batteriet i 10minutter også skulle jeg la bilen gå på tomgang i 20min uten å røre gasspedalen eller noe annet. Opel mener er 10-15min med tenning på først etter batteriet har vært av også 10-15min på tomgang. VW/Audi/VAG, fungerer det på de fleste eldre og bare la tenning være på i 3min og adapsjonen er ferdig, men på en del modeller må man bruke diagnoseapparat av VCDS eller lignende og aktivere adapsjon med det.

 

Men som sagt har jeg ikke utført dette på Renault tidligere. Og jeg veit at på VAG så er det ikke alltid at den vil utføre adapsjon hvis det ligger lagret feilkoder på motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt du kom inn på diskusjons tråden her. Har følt meg så alene...

Skal kontakte Renault og høre litt med dem. Nå vet jeg hva jeg skal spørre om:-)

Jeg skal også finne ut hvordan dette innsprøytnings systemet på disse motorene styres. Kjekt med en utfordring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå funker det seddu...

Bilen kom med feilmelding som sa at "MAP sensor" var inaktiv. MAP er forkortet for Magnitude Absolute Pressure og er en trykkmåler som sitter i innsugsmanifoilen. Etter litt tankevirksomhet fant jeg ut at det må være en kombinasjon av sensore for turtall, temperatur og vakum som styre enheten bruker for å kalkulere bensin innsprøytnings mengden. Hvis noe var galt med MAP sensoren så kom jeg ingen vei med feilsøking. Hvis verken MAP sensoren eller turtalls sensoren virket så ville nok ikke motoren gå.

Løsning:

Jeg koblet av MAP sensoren og startet motoren. Da gikk den bedre på tomgang enn med sensoren påkoblet. Ved å bytte den ut i en ny, som jeg vet virker, så måtte i så fall feilen ligge i el anlegget rundt sensorene. Vi byttet til ny MAP sensor. Når vi starter motoren med ny MAP sensor så ga motoren litt gass og la seg på 900-1000 omdreiningen. Altså virker temperatur sensoren også. Turtalls sensoren må virke for at motoren skal treffe turtallet med en gang.

Når motoren ble litt varmere la tomgangen seg på 850 omdreininger og alt er i orden:-)

Takker for hjelpen fra andre skribenter her, og verkstedet vårt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.