Gå til innhold

Treg start, kondens?

Ranger emnet


Corvinus

Anbefalte innlegg

Har en 2011 Octavia stv. 4x4 winter edition som i det siste er blitt tungstartet når den har stått ute ca 5 timer+. Spinner motoren i ca 3 sek før den vil dra i gang, og bilen går da også litt ujevnt de første 20-50 meterne. Ikke spesielt kaldt heller, 0-10 plussgrader.

 

Gbil foreslo topplading av batteri som første steg. Det kun skjer når den står UTE i 5 timer i jobbsammenheng og jeg skal hjem igjen og ikke i garasjen når den har stått hele natta, har lurt på kondens eller plugger men tør ikke gjette på det med litt begrenset kunnskap. Skal ta for meg lading i natt og se om det blir bedre i morgen.

 

Bilen har gått 90.000 og kjører på v-power (nylig byttet egr, så vil være ekstra snill mot innsuget fremover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å tilføre noe på nevnte problem ,men hva mener du med "Winter Edition" ? Har ha et par Skoda de siste årene og uten at valget har vært stort på utstyr kapasitet. Ennå ikke sett generator eller batteri kapasiteter eller noen valg . På 2013 modeller kunne batterikapasitet leses av i % ,på 2015 mod. er ikke fremgangsmåte nevnt ,derimot vises kapasitet med to streker. Sannsynligvis skal vi ikke se batteritilstand ,kun levere bilen inn .Dagens biler har et nødvendig behov for strøm ,og det er derfor merkelig at det ikke er kostet på et simpel AMP meter som i gamle biler .Bli man nødt til jevnlig å lade en vanlig bil ,er veien blitt kortere  til EL bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å tilføre noe på nevnte problem ,men hva mener du med "Winter Edition" ? Har ha et par Skoda de siste årene og uten at valget har vært stort på utstyr kapasitet. Ennå ikke sett generator eller batteri kapasiteter eller noen valg . På 2013 modeller kunne batterikapasitet leses av i % ,på 2015 mod. er ikke fremgangsmåte nevnt ,derimot vises kapasitet med to streker. Sannsynligvis skal vi ikke se batteritilstand ,kun levere bilen inn .Dagens biler har et nødvendig behov for strøm ,og det er derfor merkelig at det ikke er kostet på et simpel AMP meter som i gamle biler .Bli man nødt til jevnlig å lade en vanlig bil ,er veien blitt kortere  til EL bil

 

Winter Edition er Octavia biler som bl.a. ble solgt i 2010 med egen forhåndsvalgt utstyrspakke uten at jeg husker alle tingene spesifikt, nevnte det kun i tilfelle noen kjente til akkurat den sammensatte pakken. Tviler litt på at det er batteriet, med mindre det rett og slett begynner å bli akkurat passe utslitt nok til å ikke takle uteparkering med tanke på det tunge trekket startmotor trenger. Iht. å sjekke kondisjon direkte på batteriet sa de rett ut at det er litt gimmick fra fabrikk og lite pålitelig, om det er salgsprat eller ikke vet jeg ikke.

 

Det eneste jeg har å gå på spesifikt, er at det kun skjer etter 5 timers tid uteparkering når jeg skal hjem fra jobb, etter et minutt eller to starter den fint og kan stå i flere timer igjen uten problemer. På morgenen i garasje er det også ingen problemer. Uisolert betonggarasje som fremdeles blir ganske kald, men tydeligvis ikke på samme måte som utendørs. Disse tingene er det som pekte meg litt mot kondens og/eller glødeproblem relatert til det... Men jeg har for lite greie på alt som foregår av sensorer og forventninger i ECU, ikke minst måleutstyr eller tolkning av resultater. Tar nok en test på Gbil en av dagene hvor jeg parkerer ute over natten så de får oppleve det selv.

 

Men liker å lære og løse problemer selv hvis mulig, så ville likevel se om noen hadde idéer. Spesielt nå som den akkurat er gått ut på garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du opplyser og antar ,så ville jeg gått for et batteriskift .Fem år er en alder hvor batteriet kan takke for seg og et nytt er en enkel forsikring når tvilen kommer. For å kunne avsi en korrekt batterifeil kreves det  kompetanse ,alt fra indre kortslutning, selvutlading ,sulfat . Enkelt ,bytt batteri og du vet hva du har . Så sant u ikke har  et AGM batteri er de en billig forsinking Mangler du fortsatt strøm , mistenk manglende ladning og batteri kan da utelukkes.  .Skoda i dag bruker strøm til alt ,fra automatisk start og stopp ,dørlåser , åpning av bagasjeluke (hver gang du skal inn bak ) ,lys på gulv  ,oppvarma speil og frontrute. For mange kunne det være  et alternativ å velge en tilpassa utgave, gjerne kalt Winter Edition ,slik ande merker har men da med utstyr som bidrar til å en vinnerbil.   Noen leverer faktisk med større batterikapasitet ,større generator, oppvarma spyler dyser og spyler tank til bruk i vinterlandet Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den har noen av de tingene du nevner spesielt tilpasset vinter, bl.a. xenon med AFS, cruisekontroll og maxi dot kjørecomputer, lysassistent, oppvarmede spylerdyser, parkeringsvarmer/webasto med tidsstyring som flere sikkert trenger sin heldige dose strøm, noe av det som gjorde at jeg likte den samt at det var på kampanje og grei pris. Har stort sett vært veldig fornøyd med bilen. Blir muligens test av batteribytte da, bare sjekke litt først om det er bare å bytte eller om det blir problematisk å gjøre bilen helt strømløs. Håper alt av kritisk programmering er skrevet og bare kan lastes inn på nytt ved påkobling av batteri igjen og ikke bare ligger midlertidig i noe minne som forsvinner, evt. teit måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er å bytte batteri ute noe spesielt hensyn til lagra data.. Som deg er jeg også sett fornøyd med bilen, Derimot alle strømslukene skaffer problem . Bilen bør kunne være trygg på opparbeidet full-lada batteri sommerstid ,på en høylys solskinnsdag dag og en langtur på over 25 mil, Noe den forrige ikke gjorde ,de iste aldri mer enn 80 % opplada på iles instrument. Ny bil ,gått ca. 500 mil er blotta for indikasjonsmuligheter over batteritilstand , forhandler oppgir bare benytt Mobilitetsgaratien .Når du har benyttet den garantien ,ja så vet du at du må ha god tid. Så mge kan nok ønske seg muligheten til å se sin egen batteritilstand fremfor et Panoramatak .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden så hopper jo bilen litt de neste 20 meterne, og skjer kun etter de trege startene. Har litt vanskelig for å knytte akkurat det til batteriet. Fikk rota frem noe workshop service manual som antyder at det burde gå greit å bare bytte ja, om enn litt opplæring av elektriske vinduer etterpå og bagatull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket glødepluggene dine?

Iom. at det går ujevnt rett etter start kan du egentlig utelukke batteri for det har ingenting med det å gjøre.
Hvis du hører den drar sakte og sliter så er det en ting, men hvis den drar kjapt rundt er det garantert ikke batteriet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men tenker jeg gjør det i første rekke. Sitter egentlig litt på vent og sjekker ut litt ODB utstyr for å lese av evt. feilkoder selv før jeg begynner med noe. Vurderer OBDKey med bluetooth og torque pro appen, om ikke noen har bedre forslag til rimelig pris. Ikke noe billig kinagreier, men helst ikke 5-10k+ klassen heller.

 

Er noen av disse et mer eller mindre "skikkelig" valg? 

 

http://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/skoda/octavia-combi-1z5/D/2011/CAYC/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med glødepluggene, er nok der feilen ligger.

 

For enkel diagnose holder det med en slik bluetooth greie, men tror det begrenser seg med kun feilkoder. Tror ikke du har mulighet til å lese av spesifikke sensorer og bruke data logging. 

 

Hvis du er intr. i å bruke noen kroner mer skal jeg selge mitt diagnoseapparat da jeg har sluttet å ta på meg skru oppdrag ol. så nå støver den bare ned.

Ca. halvannet-to år gammel Autel Maxidiag Elite MD802, kostet 5000,- ny på bildiagnosebutikken, kan få den for 3500,- inkl frakt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tilbud. Har forsket litt på alternativer og tror jeg lander på en Autel Maxiservice VAG505 fra samme butikk. Dekker ikke så mange biler, men liker min godt og vil ha den så lenge jeg kan holde den gående så passer fint for meg, skrur sjeldent på andres biler og hvertfall ikke som butikk. Ser ut som gode apparater, så føler meg trygg på et slikt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår