TKarlsen Skrevet Oktober 16, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2015 Nytt artig problem Onkel har en 2003 Audi A4 1.8T, 163hk typen. For noen dager siden begynte bilen og gå på 3 sylindere og kort tid etter bare 2. Motor lampa blinker gult og jeg fikk opp P0301 og P0303. Disse kodene er jo misfire på sylinder 1 og 3. Hvorfor? I hvilken ende skal jeg starte? Jeg har skrudd ut tennpluggen. Den er hvit i tuppen, noe som sier at blandingen er fin(?). Jeg har kryss byttet på coilene som sitter oppå tennpluggene, problemene er fortsatt på sylinder 1 og 3. Da bilen er kald så virker alt perfekt. Da drar den på alle 4 sylindere og ingen varsel i dæshen. Er først da bilen får driftstemp den begynner å tulle. Kan det være tennpluggene som har tatt kvelden? At varmen fra motoren gjør noe med tennpluggen så den mister knist? Tennpluggene er +/- 1år gamle Ross tech - Possible Causes Ignition system Fuel injectors Fuel pressure Running out of fuel EVAP canister purge valve Evaporative emission system Low compression Base engine problems Controle Module damaged Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Oktober 16, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2015 Først kjøp nye plugger dette kan løse problemet. Hadde dette på en Audi,da hva det bare å bytte plugger. Du kan sette eks en coil fra syl 2 på 3, Og 4 på 3 så vil du se om du får noe andre feilmeldinger. Eller mulig coil er defekt. Eller så har du et større problem som eksempel at sylinder er brent, og da må nok motoren overhales? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 17, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2015 Jeg har prøvd å kryssbytte på coilene som jeg skrev i første innlegg. Det hjalp ikke. Problemet lå fortsatt på sylinder 1 og 3. Vi skal prøve nye tennplugger nå. De gamle er kjøpt på biltema, kanskje det har noe med saken å gjøre Har anbefalt onkel å kjøpe NGK plugger nå. Da får vi se hva han velger å gjøre Men nye plugger blir det Da bilen går på 2-3 sylindere så vibrerer det fra motoren ved litt på drag. Er det normalt da den går på 2-3 sylindere, eller er det noe mer feil i motoren? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AWZ Skrevet Oktober 17, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2015 Det er halt normalt at det vibrerer når en motor ikke tenner på alle sylindrene da det er nettopp dette tenningsrekkefølgen skal motvirke. Hvis en eller flere sylindre ikke tenner, skaper det ubalanse som igjen fører til vibrasjoner. Det du sier om at tennpluggen din er hvit på tuppen, mener du da på selve elektroden eller på isolasjonen mellom elektroden og gjengene? Denne isolasjonen (som i utgangspunktet er hvit) skal ha en gyllen farge om motoren får optimal blanding. Jeg ville kanskje tatt en komptest om bytte av tennplugger ikke hjelper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 17, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2015 De gamle er kjøpt på biltema... Der er problemet, plugger fra Biltema er fyfy ;) opel astra reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 17, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2015 Har sagt det til han ;) Har prøvd å få han til å kjøpe NGK plugger nå Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 22, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2015 Nye plugger, like ille. Det som er rart er at da man starter bilen da den er kald og kjører den varm og i flere timer f.eks så oppfører den seg normalt. Går på alle 4 og ingen feil. Men parkerer man bilen i 5-10min og skal kjøre igjen så går den på 3 sylindere og er helt idiot. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Oktober 24, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2015 Kan du ha tull med tenning kontroll modul.? Så den ikke sender signal. Du får du kun opp denne feilkoden eller har du noe mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 25, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2015 Om det var tennings modulen, ville ikke den tullet hele tiden? Bilen tuller jo KUN etter at den har blitt stoppet og stått i 5-10minutter. Fra man starter om morgen og bilen er kald så er alt normalt. Alt er også normalt da bilen har 90 grader på motoren. Kan kjøre i flere timer uten at bilen går på færre sylindere. Men det er da bilen stopper og står i 5-10min++ at bilen begynner å tulle. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet November 6, 2015 Rapporter Share Skrevet November 6, 2015 Noe du kan også sjekke ut mer. Maf sensor. icm modulen som er festet til torpedoveggen. Jeg villet ha tatt en ekstra titt på tenningsmodulen kan hende den slår ut. Om ikke du har funnet ut av dette nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2015 Var en coil som var defekt/oppførte seg ikke helt etter boka. Satte på ny og bilen går nå som et skudd Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.