Gå til innhold

Misfire på 2 sylindere, Audi A4, B6 1.8T

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Nytt artig problem smile.gif Onkel har en 2003 Audi A4 1.8T, 163hk typen. For noen dager siden begynte bilen og gå på 3 sylindere og kort tid etter bare 2. Motor lampa blinker gult og jeg fikk opp P0301 og P0303. Disse kodene er jo misfire på sylinder 1 og 3. 

 

Hvorfor? I hvilken ende skal jeg starte? 

 

Jeg har skrudd ut tennpluggen. Den er hvit i tuppen, noe som sier at blandingen er fin(?). Jeg har kryss byttet på coilene som sitter oppå tennpluggene, problemene er fortsatt på sylinder 1 og 3. 

 

Da bilen er kald så virker alt perfekt. Da drar den på alle 4 sylindere og ingen varsel i dæshen. Er først da bilen får driftstemp den begynner å tulle. 

 

Kan det være tennpluggene som har tatt kvelden? At varmen fra motoren gjør noe med tennpluggen så den mister knist? 

Tennpluggene er +/- 1år gamle

 

Ross tech - Possible Causes

  • Ignition system
  • Fuel injectors
  • Fuel pressure
  • Running out of fuel
  • EVAP canister purge valve
  • Evaporative emission system
  • Low compression
  • Base engine problems
  • Controle Module damaged

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kjøp nye plugger dette kan løse problemet.

Hadde dette på en Audi,da hva det bare å bytte plugger.

Du kan sette eks en coil fra syl 2 på 3, Og 4 på 3 så vil du se om du får noe andre feilmeldinger.

Eller mulig coil er defekt.

 

Eller så har du et større problem som eksempel at sylinder er brent, og da må nok motoren overhales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å kryssbytte på coilene som jeg skrev i første innlegg. Det hjalp ikke. Problemet lå fortsatt på sylinder 1 og 3. 

 

Vi skal prøve nye tennplugger nå. De gamle er kjøpt på biltema, kanskje det har noe med saken å gjøre 1-winking.gif Har anbefalt onkel å kjøpe NGK plugger nå. Da får vi se hva han velger å gjøre 1-winking.gif Men nye plugger blir det

 

Da bilen går på 2-3 sylindere så vibrerer det fra motoren ved litt på drag. Er det normalt da den går på 2-3 sylindere, eller er det noe mer feil i motoren? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er halt normalt at det vibrerer når en motor ikke tenner på alle sylindrene da det er nettopp dette tenningsrekkefølgen skal motvirke.

Hvis en eller flere sylindre ikke tenner, skaper det ubalanse som igjen fører til vibrasjoner.

 

Det du sier om at tennpluggen din er hvit på tuppen, mener du da på selve elektroden eller på isolasjonen mellom elektroden og gjengene? Denne isolasjonen (som i utgangspunktet er hvit) skal ha en gyllen farge om motoren får optimal blanding.

 

Jeg ville kanskje tatt en komptest om bytte av tennplugger ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye plugger, like ille. 

 

Det som er rart er at da man starter bilen da den er kald og kjører den varm og i flere timer f.eks så oppfører den seg normalt. Går på alle 4 og ingen feil. Men parkerer man bilen i 5-10min og skal kjøre igjen så går den på 3 sylindere og er helt idiot. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var tennings modulen, ville ikke den tullet hele tiden? 

 

Bilen tuller jo KUN etter at den har blitt stoppet og stått i 5-10minutter. 

Fra man starter om morgen og bilen er kald så er alt normalt. Alt er også normalt da bilen har 90 grader på motoren. Kan kjøre i flere timer uten at bilen går på færre sylindere. Men det er da bilen stopper og står i 5-10min++ at bilen begynner å tulle. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår