Jump to content
Bilforumet.no
StartKnappen

Hiace, registerreim eller kjede?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei

Har en Toyota HiaCe 2002 model D-4D motor. Bakhjulsdrift. 

På Tolerancedata står det utskiftingsintervall: 

Tannrem: Utskiftning interval - Ekstreme forhold (Gjelder Norge) 150.000 km/ 5 år

Tannrem det er vel den som driver pumpene osv / og eller dynamo?

Pleier og stå om det er Registerkjede når eg søker på biler der. Men på min HiaCe kommer det ikke opp noe. Kan ikke finne noe om registerreim på siden heller. Da må det vel være registerkjede?

Hvordan kan eg få avklart dette uten demontering?...

Den reimen som står over (antageligvis en multireim). Er det noe vits å bytte? Den gjør jo ikkje store skader dersom den engang ryker?

Takker for svar.

Tannreim = Registerreim.

Du har reg.reim på motoren din.

Hvis multireima ryker mister du servo og lading. Hvis vannpumpa er drevet av multireima mister du også kjøling. 

Moralen er, bytt reima i tide.

Tannreim er vel bare et navn på at det er en reim med tenner? Såfall slikt eg har lest når eg googlet..

Kan jo umulig ha registerreim når det ikke står noen info om utskiftingsmetoden som det står på alle andre biler når eg bruker tolerance data?

Kan få sett på det senere. Men om det er registerreim, hvordan da går jeg fram å skifter den ut? Står jo ingen framgangsmåte på tolerancedata slik det gjør på alle andre biler. Skiftet ut registerreimen på golften min å da stod det hvordan motoren skal stå innstilt osv. Men står altså INGENTING om det på Hiacen..

Der kan jeg ikke hjelpe deg da jeg aldri har byttet reg.reim på Toyota, men normalt er at motor skal stå i ØD med kam og veiv på merkene sine.

Da skal kam og evt. dieselpumpe låses før reim tas av. Bytt spennrulle og løpehjul hvis det er med i et kit/nødvendig. Monter ny reim.

Kontroller at veiv, kam (og evt. dieselpumpe) står på merkene siden, roter motor 2 runder på veiv for hånd og kontroller merkene igjen.

Kan få sett på det senere. Men om det er registerreim, hvordan da går jeg fram å skifter den ut? Står jo ingen framgangsmåte på tolerancedata slik det gjør på alle andre biler. Skiftet ut registerreimen på golften min å da stod det hvordan motoren skal stå innstilt osv. Men står altså INGENTING om det på Hiacen..

Sett den slik den gamle sto.

At tannrem har blitt synonym for registerreim kommer vel av at det stort sett er den eneste reima med tenner. Skulle det mot formodning være flere reimer med tenner under panseret ville nok manualen vært mer spesifik.

On 1/6/2015 at 11:07 PM, ascona75 said:

Ja. tannrem`en går kun til diesel pumpen på disse motorene og det eneste som skjer om denne ryker er at motoren stopper.

Skal være ca. 1,5 times jobb å bytte den.

Skifta netopp på min 2005 Hiace 2.5L
Så da vitterlig ut som at reima gikk mellom veiva og kammen, så vil tro at et reimbrudd har potensial for å forårsake motorras!?