Gå til innhold

Passat 2003 , Tapper strøm, Viftelyd fra fremre del av motor

Ranger emnet


datenic

Anbefalte innlegg

Hei

 

Gjelder en Stasjonsvogn, PASSAT 2003, 1,6L bensin

 

For en stund siden merket eg at det var en viftelyd fra nedre del av motor, helt fremme, som gjekk av og på når bilen er av. Det er ikke varmeapparat vifta.

 

Dette tappet batteriet iløpet av et døgn. Jeg fekk den på verksted, og der skiftet de et relee som styrer viften. Bilen har no gått no i 4 mnd, også skjer det samme igjen. Madammen merker en viftelyd og bilen er strømløs dagen etter. Gidder ikke å ha den innigjen på verksted og betale 3000 for et nytt relee og litt feilsøking fra dem.

Verkstedet sa at denne er koplet til avgassen.

 

Hva er denne viften, og hva heter den og hva gjør den ?

Jeg har lyst å finne ut hvilket relee som styrer denne for å sjekke om det er det som ødelagt igjen.

 

Eller kansje noen vet hva som kan være feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du løfter opp panseret og ser etter denne vifta som går. Er det radiatorvifta skal relèe være tydelig merket, enten i instruksjonsbok eller under lokk til sikringsboksen.
Når vifta går kan du prøve å ta ut sikringen til radiatorvifta, da finner du fort ut om det er den.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to vifter på denne bilen om du har ac da?

En til ac og til radiatorvifta dette er vel reim som drar rundt?

Ac er styrt av rele går en grønn farget kontakt heilt nede fra radiatoren følg den se om det er feil på den.

Men nå er vel det meste reimstyrt på disse bilene da radiatorvifta skal gå helle tida på bilen din.

Ac starter når det er varmt nok ute?

Ellers så er det som Jesper sier du skal gjør ta ut sikringen til vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

takker for svar.

 

Jeg tok bilde av viften som starter opp også går den av igjen, og sånn fortsetter den (Av, PÅ, Av, På). Hører dette kun når bilen er slått av.

 

Den er plassert helt til fremme til høyre i motor rommet.

 

Hva er oppgaven til denne ? som dere ser er den heller ikke koplet til reimer. Er dette til AC ?

 

Sist gong eg hadde problem drog verkstedet ut strømpluggen til viften slik at eg kunne kjøre bilen noen dager før verkstedtimen. (da byttet det releet og bilen gjekk fint i 4 mnd til nå som problemet dukket opp igjen). Merket ingenting på kjøringen uten denne tilkoplet.

 

 

post-151404-0-84323600-1419072885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sekundærluftpumpe som det så fint heter. Det har som oppgave å blåse varm luft inni i eksosen slik at katalysator og lambdasonde virker fortere. 

Ta av kontakta på den og la den være. Er ikke verdt å bruke flere tusen på ett verksted for og fikse det siden du kanskje sparer 1 liter med drivstoff i året om den virker som den skal. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår