Gå til innhold

Ujevn tilførsel av luft/bensin ?

Ranger emnet


Torre117

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en Golf 1.6 (mk4) som funker veldig fint, har bare ett problem med luft/bensin tror jeg. 
Den er veldig rykkete på gassen på lavt turtall, i 1.gir spesielt, når clutchen er ute, kjennes ut som motoren slutter å få bensin til å gå og så går den igjen, også forsvinner det igjen etc. men når den kommer over ca 1.2k omdreininger så går den helt fint. 

Merker dette spesielt godt ved starting i bakker, jeg klarer å holde bilen stående på bare clutchen, for da har den ett javnt turtall, men når jeg gir gass så må jeg gi ganske mye for at den kommer seg fram, hvis jeg bare gir litt gass så bare kveler den motoren, derfor tror jeg det har med luft/bensin og gjøre. 

Bilen går ellers helt fint i alle gir og alt av turtall.

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden den fikk en god service med bytte av alt av filtre, væske og plugger?

Bortsett fra rykkinga virker dette normalt for meg, det er trossalt en gammel liten bensinmotor du har og de er jo ikke veldig kjent for å være sterke på bunn av registeret.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har nettopp gjort det, skiftet motorolje, plugger, filter etc. Eneste annet er vel bensinfilter, men det skal ikke ha noe med saken å gjøre?
Motoren har forresten gått 140'000km omtrendt, så den har ikke gått så langt ihvertfall, men den er riktignok på en 98 modell.

Er klar over at den har lite effekt på bunnen, men virker så rart fordi den rykker veldig, har kjørt andre bensinbiler med samme motor (ca 90-105hk 1.6) som hadde ca samme bunndraget og har ikke merket rykkingen på andre biler..

Kan det være luftmengde måler? At den for for mye/for lite luft i forhold til bensin eller forlite/formye bensin i forhold til luft?
 

Det er også mulig det du sier at det bare er fordi den ikke har noe særlig bunndrag, da jeg er vandt med 2.0tdi og 1.9tdi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rykkinga skal ikke være der.

Kan prøve å bytte bensinfilter, men det gjør nok ikke noen forskjell da det er ikke på bunn den drar mye bensin.

 

Foreslår å ta en diagnose, kan være noe så banalt som en defekt temp. sensor.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår