Gå til innhold

30% + forskjell i bremsekraft ve. bak. '95 TDK 174000 km

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en "ny" Golf 3, som erstatning for den forrige. Én toer på PKK:

 

"Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30 % av høyeste verdi. Eller kjøretøyet avviker sterkt fra en rett linje ved prøving på vei - Venstre bak."

 

Betyr det at venstre bak har sterkere eller svakere bremsekraft enn høyre bak?

 

Jeg åpnet tromlene og tok en kikk, men der var tørt og fint.  Lettet på pakningene på hjulsylindrene, men kunne ikke se noen lekkasje. Tromlene hadde omtrent ikke spor i seg; ca. 1 mm, og bremsebelegget ser tykt ut. Under er bilder av trommelinnholdet; i rekkefølge fra venstre mot høyre. 

 

 

post-143690-0-18044500-1413771014_thumb.jpg

post-143690-0-28668900-1413771038_thumb.jpg

post-143690-0-50009700-1413771052_thumb.jpg

post-143690-0-64161400-1413771066_thumb.jpg

post-143690-0-29242300-1413771111_thumb.jpg

post-143690-0-48775200-1413771146_thumb.jpg

post-143690-0-47881700-1413771188_thumb.jpg

post-143690-0-68674500-1413771215_thumb.jpg

post-143690-0-09046100-1413771251_thumb.jpg

post-143690-0-17728300-1413771264_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kileformede saken til autostramming må kunne beveges fritt. Ta den ut og rengjør den, samt sett den inn med kobberpasta før montering igjen. Bruk smergelpapir og puss lett av bremsebåndene, samt inni trommlene og monter sammen igjen. Eller du kan gjøre som Rsele sier, bytte bremseskoene. Dersom stemplene i bremsesylindrene ikke lekker, samt lar seg bevege lett, er det ingen grunn til å bytte de.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulsylinderene sitter bare med to skruer fra baksiden og er lett og få løs.

 

Det som kan være litt mere plundrete er bremserøret med nippelen inn i hjulsylinderen.

Nippelen sitter ofte godt fastrustet, og så er det risiko for å vri i stykker bremserøret. Er derfor lurt å holde igjen røret med en passende tang mens man skrur ut nippelen - men uten å klemme i stykker.røret.

 

Og så grundig lufting etterpå.

 

 

Det er Ikke nødvendig å skifte sylinder parvis om bare den ene er dårlig.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok. Som forberedende øving dynket jeg baksiden av hjulsylinderen med rustløserolje fire ganger i løpet av uka. Jeg kjøpte meg et sett åpne ringnøkler for å få bedre tak på mutteren som holder bremsenippelen. Den passende ringnøkkelen (fra Biltema), nummer 11, var en tanke rom, og kunne slarkes ca. 10 grader frem og tilbake. Jeg tok nå likevel forsiktig tak, og tok i til jeg såvidt kjente bevegelse. Mutteren beveget seg ikke, og var i ferd med å rundes, så jeg ga meg med det. 

 

Deretter gikk jeg ned en størrelse i ringnøkkel, til nummer 10. Jeg tok hammeren, og prøvde å tvinge den nedpå mutteren med noen slag, men det lot seg bare i liten grad gjøre. Så prøvde jeg ringnøkkel nummer 11 igjen, i håp om at julingen med hammeren kanskje hadde fått løsnet på bremsenippelmutteren, men den satt like godt. 

 

Så tok jeg polygriptanga fatt, og klemte til det jeg kunne, før jeg forsiktig begynte å vri. Oppnådde ikke annet enn å sette spor i mutteren. 

 

Det neste blir vel å skaffe en rørtang og la det stå til. Jeg har en propanbrenner, og kan prøve å varme opp i samme slengen. Har bremserør av kobber, tåler de varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tok litt tid, dette her. Eksamen i mellomtiden. Viste seg å være korrosjon på det fastsittende stempelet. Fikk det til å gå, men med en liten lekkasje, så gikk da for ny hjulsylinder i stedet. Fikk varmet nippelskruen opp med propanbrenner til den glødet i kantene, oljet og slo på det tre ganger i serie før det lot seg løsne med rørtanga. Nippelen satt fast i enden av skruen sin, kanskje pga korrosjon, og ble vridd av under utskruingen. Dermed kjøpte vi (jeg og min bror) flenseverktøy på Biltema og dobbeltflenset. Det fungerte fint, så vi gjorde det like godt på andre siden også. I tillegg byttet vi fjærene på begge sider, og smurte like godt opp lagrene på nytt. Mannen på NAF Oslo sa det ble så godt som helt lik bremsekraft på begge sider. Ikke så verst til Biltema-sylindre å være. Har vært på langtur med den, og intet tap av bremsevæske så langt. 

 

Edit: Tips til de som gjør denne jobben: Pass på å skyve selvstrammeren (ser ut som en liten smørekniv med en fjær i enden) helt opp i hakket sitt; ellers blir bremseskoene sittende for langt fra hverandre og trommelen vanskelig å få på. Den kan sparkes/bankes med hammer innpå, men da bremser skoene mot trommelen. Viktig å pusse av og smøre selvstrammeren (med fett) også, ellers gjør den ikke jobben sin, som er å gli nedover og presse bremseskoene ut mot trommelen, etter hvert som bremsebelegget slites. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår