Gå til innhold

Lakking av bil med sprayboks

Ranger emnet


Ragnarok87

Anbefalte innlegg

Har planer om kjøp av bil.

Det blir min første bil og har sett på biler til rundt 30.000.

Ofte er det litt/ein del rust på de ulike eg har sett på. Eg vil gjerne vite hva mulighetene eg har til å eventuelt fjerne rusten, for å så lakkere.

Sett folk bruke sprayboks og det virker som noen av de får eit godt resultat med bruk av produktet "Spray max" (http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/spraymax---spraylakk/spraypakke-rr2050-05-m2-tett-farge-uten-herder.aspx)

 

Noen som har nokre erfaringer og vet om dette blir bra. Og når man eventuelt pusser vekk rusten, og lakkerer over på små områder blir ikkje det stor forskjell mellom den gamle lakken og den nye?

 

Om det blir stor forskjell, kan man gjøre noe for at det skal se likt ut? Eg har selvsagt tenkt å bruke sprayboks med rett fargekode som bilen.


Men dette er ikkje bare rustrelatert, skal ha styling til bilen og lurer på om det blir bra.

Steg for steg, hvordan lakkerer man med sprayboks for å få det bra? Hva trenger man?

Edit: Leste litt om sandblåsing og pussing av rust, hvorfor pusser man for å så sandblåse? Og korleis veit man når man har sandblåst lenge nok? Hvordan unngår man å sandblåse steder man ikkje ønsker å sandblåse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn bilen du ønsker deg med minst mulig rust. Sett bort jobben til et lakkeringsfirma. De matcher fargen mot den fargen bilen har. Pusser, fjerner rust og lakkerer for deg. Det koster ikke mye. Noen tusen kanskje, spørs på firma og "skadene". Har fjernet rust på flere audier jeg har hatt. Senest den A6. Fjernet rustflekker og litt touch up. Kom på 3-4000kr

 

Annen audi jeg hadde. Da måtte dem bytte begge skjermene foran + liten skade bak. Bare 7-8 tusen for alt. Perfekt resultat. Lakkerte bare skjermene og rundt skaden bak. Overgangene synes ikke. Klarer ikke å se at bilen har vært lakkert

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn bilen du ønsker deg med minst mulig rust. Sett bort jobben til et lakkeringsfirma. De matcher fargen mot den fargen bilen har. Pusser, fjerner rust og lakkerer for deg. Det koster ikke mye. Noen tusen kanskje, spørs på firma og "skadene". Har fjernet rust på flere audier jeg har hatt. Senest den A6. Fjernet rustflekker og litt touch up. Kom på 3-4000kr

 

Annen audi jeg hadde. Da måtte dem bytte begge skjermene foran + liten skade bak. Bare 7-8 tusen for alt. Perfekt resultat. Lakkerte bare skjermene og rundt skaden bak. Overgangene synes ikke. Klarer ikke å se at bilen har vært lakkert

Hvor mye rust hadde du da? Hørte at det var dyrere enn som så på bilen eg såg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, derfor det lønner seg å spørre litt rundt.

 

Jeg fikk pris på 35 tusen!!?! for å fikse på denne skaden

139197644753140300_resized.jpg?width=192

 

Mens en annen lakkerer skulle bare ha 2500kr for jobben

139197681988254100_resized.jpg?width=192

 

Hvor mye rust er det snakk om på de bilene du har sett på da?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51964128

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51784523

 

har sett på de, synes det er relativt mye rust og liter motor. Så om eg eventuelt ikkje kan fikse rustproblemet billig å få eit fint resultat e nok disse ikkje aktuelle.

 

har sett på biler oppe i høyere prisklasse, men det er gjerne litt rust på de også. Du kan gjerne sammenligne de 2 eg sendte med de ulike i høyere prisklasse. Hva trur du det ville kosta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene har dem jo alt levert skiltene på. Det sier jo litt da. Eieren har innsett at det ikke er noe håp

 

Bedre å gå for noe sånt da

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51482304&searchclickthrough=true

 

Litt på bakluka og ene skjermen. Hvor mye det vil koste å fikse spørs helt på lakkeringsfirma. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene har dem jo alt levert skiltene på. Det sier jo litt da. Eieren har innsett at det ikke er noe håp

 

Bedre å gå for noe sånt da

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51482304&searchclickthrough=true

 

Litt på bakluka og ene skjermen. Hvor mye det vil koste å fikse spørs helt på lakkeringsfirma. 

Problemet med den bilen er at eg synes den har kjørt noko innihampen. 300.000 nesten :O!

 

men ærligtalt så var den bilen :

Mye finere farge på, finere i lakken og ser ut som den er i finere stand.

Nyere.

Litt større motor både størrelse og antall HK.

 

Så heller den enn de eg linket. Kanskje litt overprisa iforhold til antall KM og alder?

 

Såg tideligere i dag ein 1997 mod, kjørt i underkant av 180.000 eller noko slikt, heilt fin i lakken (sikkert på grunn av polering og redigering ?), ikkje noko rust som eg kunne sjå, og selges av forhandler, kjempe fin i interiør og slikt. Den kostet 17.000, og da var alt fikset, ferdig EU godkjent. Vurdert den, problemet er at eg ikkje har penger nå, er tross alt student, og dårlig betalt jobb. Driver med forhøring av marked , og lære meg litt hvor pris ligger, hva bilen er verdt og hvor mye man må ut for å fikse den.

 

 

Takker for svar forresten!

Du har helt rett, det sier litt når skiltene er av. OM bilen mangler EU (så blir nok kravet at bilen har mangellapp for å se eventuelt kor dyrt det e å fikse).

 

 

Endret av Ragnarok87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags krav til en bil har du da? 

 

Har jo merket at du liker at bilen ser strøken ut? Hva mer? (stasjonsvogn, diesel, automat, manuell osv osv)

Må være Sedan, Manuell, kjørt under 250.000 ca. Skinn er eit pluss. 2.0l ++ er eit pluss.

Ofrer gjerne de ulike "plussen" for ein bil som e strøken :P

Helst Svart, Sølv, rød, kanskje hvitt

Har vært inne, sett ein som e heilt strøken til ein billig penge. Men trur den ble solgt på flekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en maks pris på?

30.000 :P

Med andre ord, eg får ikkje alt eg vil ha, men sånn ca.

 

Fant denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51995720

 

Virker som ein ganske ganske god bil som tar alle kravene mine. Problemet er at eg jobber som "elev" med shitty lønn. Så venter på salg av noko dritt eg må bli kvitt, samt lønning. Så trur denne er vekke til dess eg har peng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde gått for ein bil etter år 2000 det er bedre sikkerhet på de, siden du har 20 000-30 000kr hadde eg prøvekjørt litt forskjellige biler det er jo kjøpers marked så ta deg god tid og sjekk nøye eg hadde helst fått bilen opp på bukk sjekke godt under etter rust,bremser og oljelekasjer.

Når det kommer til lakkering av større ting er det lett og få ujevn påføring med skjolder, har lakket mye med sprayboks og det er veldig mange ting som kan gjøres feil så sjekk nøye det finnes guider på you tube og andre steder om du søker litt.

Om du kan gjøre litt selv kan du få deg veldig grei bil til pengene du har men hadde prøvd og finne noe som er gått lite og har fått stell jevnlig :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil ha mest mulig bil for pengene, det er naturlig.
Men, først og fremst, biler i denne prisklassen er å beregne for reparasjonsobjekter, med noen unntak.

Jeg regner med at du ikke vil ha en liten Ford Ka eller en varebil siden du linker til BMW 3 og 5-serie, så jeg skal ikke begynne å si noe om det smile.gif
Men generelt ville jeg heller valgt en 2002 mod. som er gått 300'000km men vedlikeholdt, enn en 1997mod som er gått halvparten, til samme pris.
Generelt sett, når en legger seg i denne prisklassen får en mer bil for pengene hvis en ikke henger seg opp i km. standen.

Det jeg skal frem til er at du bør heller satse på så ny bil som mulig, selv om den har rullet langt. Såfremst den er vedlikeholdt, og ikke forfalt.
Det vil spare seg i "det lange løp"

Bilen forfaller mer av alder enn kjørte km smile.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil ha mest mulig bil for pengene, det er naturlig.

Men, først og fremst, biler i denne prisklassen er å beregne for reparasjonsobjekter, med noen unntak.

 

Jeg regner med at du ikke vil ha en liten Ford Ka eller en varebil siden du linker til BMW 3 og 5-serie, så jeg skal ikke begynne å si noe om det smile.gif

Men generelt ville jeg heller valgt en 2002 mod. som er gått 300'000km men vedlikeholdt, enn en 1997mod som er gått halvparten, til samme pris.

Generelt sett, når en legger seg i denne prisklassen får en mer bil for pengene hvis en ikke henger seg opp i km. standen.

 

Det jeg skal frem til er at du bør heller satse på så ny bil som mulig, selv om den har rullet langt. Såfremst den er vedlikeholdt, og ikke forfalt.

Det vil spare seg i "det lange løp"

 

Bilen forfaller mer av alder enn kjørte km smile.gif

Det var eit jævlig bra svar ;)

 

Årsmod over km. Hva bør den mentale grensen min ligge på? Eit max antall Km eg bør se etter?

 

Fekk høre at man treng ikkje fokusere på KM ettersom ein motor går for mellom 2-3K (100K km) ish.

 

Og bytting kan eg forsåvidt gjøre, har ikkje helt kunnskapen, men kjenner folk som klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår