Gå til innhold

Bilen/rattet sentrerer seg ikke selv

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Bil: Audi A4, B5. FWD

 

Nettopp vært på mekonomen for å få på ny forstilling på bilen. Før jeg leverte bilen så virket den fin, bortsett fra knirkelyder og sporing. Byttet alt av deler. Hele forstillinga med både indre og ytre endeledd. Tok 4 hjulskontroll og alt skulle være bra sa de. Men jeg merket fort at noe var galt

 

Om jeg f.eks kommer til en sving og svinger så vil ikke bilen rette seg opp selv. Jeg må svinge tilbake. Bilen vil egentlig bare forsette å svinge/svinge mer. Mekonomen har hatt bilen inne 2 ganger for å sjekke forstillinga nå men finner ingen feil. 

 

Har lest meg til at det er caster vinkelen som gjør at bilen vil rette seg selv opp? Eller er det noen andre smarte forslag her? 

 

Bilen har ikke senkesett eller feite hjul. Kjører med standard dempere, fjærer og originale felger med 205/55 dekk (16") 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye justering i forstillinga på denne, egentlig bare spissing som kan justeres, så caster-vinkelen er det ikke mye å få gjort med.

 

Det er mange bærearmer og kuleledd som skal i bevegelse ved sving og (selv)oppretting. Når alle disse er nye så kan det vel tenkes at de går litt tregt, men spørsmålet blir da hvor lang tid de trenger for å mykes opp.

 

Spissinga vil også påvirke selvoppretting i fart.

Kona har en A4 B6 som jeg har justert litt mere spissing på siden jeg ikke var fornøyd med selvopprettinga selv med gamle bærearmer, Den vil nok slite litt mere på dekkene så ikke en god løsning om man kjører mye.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye justering i forstillinga på denne, egentlig bare spissing som kan justeres, så caster-vinkelen er det ikke mye å få gjort med.

 

Det er mange bærearmer og kuleledd som skal i bevegelse ved sving og (selv)oppretting. Når alle disse er nye så kan det vel tenkes at de går litt tregt, men spørsmålet blir da hvor lang tid de trenger for å mykes opp.

 

Spissinga vil også påvirke selvoppretting i fart.

Kona har en A4 B6 som jeg har justert litt mere spissing på siden jeg ikke var fornøyd med selvopprettinga selv med gamle bærearmer, Den vil nok slite litt mere på dekkene så ikke en god løsning om man kjører mye.

 

Så det du mener er at ting kan gå lettere om man får brukt bilen litt?

 

Jeg har jo byttet forstilling før og bilen har aldri oppført seg sånn før. Men dette settet er et forsterket sett. Kanskje det er derfor man opplever at ting kjemper i mot?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å tru at selvopprettinga blir borte fordi det er nye deler av forsterket utgave, med mindre delene er defekte allerede. F.eks, kuler som går trått, kuler som er presset inn feil eller at noe er montert feil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har blitt mye bedre i løpet av helga, men at det er feil montert skal ikke forundre meg noe. Byttet bremser på samme bil idag og da så jeg dette:

 

140830720761787400_resized.jpg?width=814

 

Jeg er ingen ekspert, men mansjetten på endeleddet ser ikke helt bra ut.

Mekonomen byttet både indre og ytre endeledd da dem byttet forstilling. Den skulle også bytte mansjett og det skulle dem bestille for meg. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, mansjetten skal ikke "ligge" sånn og den skal ikke festes med plast strips heller.
Selv om det har blitt bedre mener jeg fremdeles at det ikke skal bli så ille ved montering av nye deler, selv om det er litt tråhet i kuler.
Hvis ikke det går tilbake til slik det opprinnelig var innen 1000 kjørte km så er det noen kuler som er blitt feilmontert, enten ved produksjon eller ved montering.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår