Gå til innhold

golf mk2 trim weber.

Ranger emnet


fuchs88

Anbefalte innlegg

hei.wink2.gif wink2.gif

driver å ser etter en golf mk2 som jeg tenkte jeg skulle lage noe prosjekt av. men lurer hvilken motor jeg skal ha ?

tenkte å ha dobel weber i golfen, men hvilken egner seg best med weber  ?

den med 2L -16v 150hk ifra gti eller er det andre motorer som er like bra å trimme ?

hadde tenkt med rundt 200++hk  i den motoren,

 og hvilken weber må jeg da ha?  osv

 

takker for alle svar yelrotflmao-vi.gif yelrotflmao-vi.gif yelrotflmao-vi.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du skal ha 200++ hk, men vet du hva det vil koste? Du kan få 200+ holdbare hk i en 1.8 8v men prislappen blir gjerne sekssifret. Du kommer IKKE utenom porting av topp og noen temmelig hissige kammer, samt må du ha avstemt grenrør om du skal komme i nærheten av den effekten du snakker om.

Alle motorer går bra med Weber, eller to doble DCOE om du vil, dog får men gjerne ikke videre mer effekt med dette. Det man får er et mye bedre bunndrag og når toppeffekten på lavere turtall enn med original gasser/sprut, men som sagt, ikke nødvendigvis videre mer toppeffekt. Altså vil integralet/arealet av effektkurven bli mye større selv om toppeffekt er mye den samme.

150 hk ABF er en motor det allerede er hentet en del ut av, og har kammer som allerede har temmelig høy durasjon. Skal du ha mer ut av denne så kommer du aldri utenom den nevnte portingen - og det koster om det skal gjøres av noen som kan og vet hva de driver med. Noen (kall de gjerne useriøse) porter toppene kun med tanke på flotte statiske flowtall, og de tallene sier ingenting om motoren er brukende til noe annet enn å yte toppeffekt. Sagt på en annen måte, en motor som yter 150 hk i en Golf 2 kan kjøre fletta av en annen Golf 2 med motor som yter 200 hk - om man kun ser blindt på toppeffekt. En godt portet topp yter også masse helt fra bunn i registeret. Man kan heller ikke sette i de råeste kammene man kan finne for å nå høy toppeffekt, dette ender bare opp med at motoren ikke orker noe som helst under 4000 omdr og egner seg kun til bruk på bane. I tillegg vil en original Golf GTI omtrent holde følge med deg, da blir det bare tåpelig.

 

Det jeg prøver å si er - drit i toppeffekten, den forteller null og niks om hvor bra motoren er. Handle deg gjerne en 2 liter 16v, kjøp et innsug for to doble DCOE, samt to DCOE 45. Grenrør må du også ha, et avstemt et, ikke et jallagrenrør fra ebay der de fleste du finner er særdeles lite avstemte og nær sagt ubrukelige. Kjøp deg så to trimkammer med durasjon opptil 276 grader, dette vil gi en jevn tomgang og et nokså brukbart bunndrag. Du vil aldri få noen som ligner et turbokick, dog vil du få en kruttsterk motor som yter bra helt til turtallsperra. Effekten kan gjerne havne på 'bare' 170 hk, men husk, toppeffekten sier ingenting om hvor bra bilen går. Vil tippe en 200+hk bensiner turbomotor ikke holder følge med din etterpå, for du slipper vente på ladetrykket. Skal du ha enda mer effekt så kommer du ikke utenom porting!

 

Kurven under viser original ABF med chip, og samme motor med meget snille (men gode) 254 graders Techtonics-kammer. Effekten er på hjulene.

 

16v%20chip%20&%20cams2.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.wink2.gif wink2.gif

driver å ser etter en golf mk2 som jeg tenkte jeg skulle lage noe prosjekt av. men lurer hvilken motor jeg skal ha ?

tenkte å ha dobel weber i golfen, men hvilken egner seg best med weber  ?

den med 2L -16v 150hk ifra gti eller er det andre motorer som er like bra å trimme ?

hadde tenkt med rundt 200++hk  i den motoren,

 og hvilken weber må jeg da ha?  osv

 

takker for alle svar yelrotflmao-vi.gif yelrotflmao-vi.gif yelrotflmao-vi.gif

 

Hvilket budsjett har du?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Quattro skriver meget bra, du må ut med et betydelig beløp!

Jeg holder på med boble, de er dog litt billigere når det kommer til deleinnkjøp men settingen er den samme.
2x 40 IDF forgassere, Engel W110 kam, vippearmer 1:1,25, porting og høvling av topper, elektronisk tenning og eksos med avstemte grenerør gir ca en fordobling på en org. 1600 motor (50 til 100hk) og koster 30-35'000kr. 
Skal en ha noe særlig mer er det opp i sylindervolum som er tingen ellers får lommeboka ben og gå på!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår