Gå til innhold

Nye bremser blir veldig varme! Hva har jeg gjort galt?

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Har endelig fått bestilt meg EBC skiver og klosser til bilen. Bak er alt bra, men sliter med varme foran. Det blir utrolig varmt. Etter en liten kort tid blir det så varmt at det ryker av hjulbuene foran. 

 

Jeg har skrudd ut kaliperen, og presset tilbake stempelet. Det gikk veldig lett (1år gammel kaliper). Jeg demonterte holderen/bøylen som klossene ligger i og gjorde ren den godt med stålkost. Jeg fjernet også "rust" og annet møkk rundt på spindelen. Jeg påførte kobberpasta på de "armene" på klossene. De som ligger inntil holderen/bøylen og dem ligger løst og fint der. Vasket skiva med rødsprit. Kaliperen ble montert lett på plass. Da alt var gjort luftet jeg bremsene. Dro igjennom litt bremseveske, alt så også fint ut der. 

 

Men enda sliter jeg med varme. Som sagt, så blir det så varmt at det ryker ut av hjulbuene. Hva har jeg gjort feil? Hva bør jeg sjekke. Noen som har noen gode tips å komme med? 

 

Jeg har også dobbelsjekket skiva. Målene stemmer mot OEM vare, og klossene fra EBC har like tykke som de originale.

 

ebc_turbo_groove_disc.jpg$(KGrHqR,!l4E64KI+ciPBOvQrlvemQ~~60_35.J

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i bremsevæska? Da vil det utvide seg litt, og holde bremsen lett på. Kanskje ikke nok til at det kjennes, men nok at det blir varmt?

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveg glideboltene helt i bunn og ut igjen, skal gli helt fritt uten motstand. Med glideboltene helt i bunn skal du lett kunne rotere de med to fingre. Ta gjerne av mansjettene på de også, rengjør og sett inn med nytt fett. Kopperpasta er helt ok, jeg bruker Super Lube sin syntetiske grease. Så press bremsestempel helt inn og sjekk at det ikke presser klossene mot skiven - at hjulet løper helt fritt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny status: Bilen havnet ikke i Glomma. Tok ut den ene glideren og da var det gjort. Rett ned for å kjøpe meg nytt sett med glidere, mansjetter og fett. Kjøpte til begge sider, og det var nok ikke dumt. De var tørre og stygge. 

 

Da jeg fikk hjulet i lufta så kunne jeg bevege på hjulet, men det stoppet fort. Da jeg fikk av hjulet og prøvde å snu på skiva så satt den bom fast. Nå etter at jeg har fått byttet glidere så kan jeg nett spinne på skiva uten problemer. Så da håper jeg at det ble fikset nå smile.gif

 

Jeg får skylde på at jeg aldri har byttet bremser foran helt alene før. Har bare sett på og hjulpet til. Så viste ikke helt hva jeg skulle se/sjekke etter. smile.gif

 

Legger med et fint bilde av de gamle gliderne :) 

post-142873-0-02297400-1404214881_thumb.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt å finne en feil og få byttet de. 

Men nå da alt er ferdig så driver jeg å sjekker bremsene ofte. For å kjenne etter varme. Hvor varme skal egentlig bremser bli? Dem er iallefall like varme foran, som bak. Men de er såpass varme etter en tur i sentrum at jeg ikke klarer å ta på de. Men det er ingen varmerøyk fra de nå som igår

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...de henger på enda. Merker at bilen er tyngere å kjøre. Nå går jeg snart tilbake til biltema varer igjen. Nå er jeg dritt lei alle de problemene jeg har fått med EBC bremser. Biltema sine bremser oppfører seg iallefall normalt. Aldri hatt noe problem der. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som jeg har hatt har jeg sett at det har rustet i feste til gummien på caliperen slik at hullet blir for trangt for glideboltene fordi rusten sprenger på gummien. Ikke få ganger jeg har måtte vipet ut gummien og skrapet vekk rust,og da har ikke bremsene hengt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oki. Er det jeg sitter å tenker litt på nå. Om det kan være for trangt der.

 

Så det du mener er at jeg skal ta av kaliperen igjen. Ut med glider og gummien. Gjøre ren hullet og området rundt gummien til glideren. Håpe at jeg får litt mer klarering, og at glideren glir bedre?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår