Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Lassaron

Audi a4 1.8T oljesvetting

Rate this question

Question

Heisann, jeg skal kjøpe meg ny bil. Og ved den anledning var jeg å så på en Audi a4 b7 2005 1.8TQ med 140 000km på tellerverket.

Under inspeksjon av bilen fant jeg noe som kunne likne på oljesvetting fra topplokket. Men lengere nede mot selve toppen, der så det ut som at pakningen var defekt. Var en del oljesøl rundtom.

 

Eier kunne bekrefte at ifjor sommer så hadde veivhusventilasjon gått tett, og motorn hadde begynt å spytte ut olje. Har forstått det slik at dette er noe som kan skje med disse 1.8t motorene. Kan mine funn være fra den gangen veivhusventilasjon gikk tett? Altså, gammel olje?

 

Noen som har en formening om dette? Trygt, ikke trygt?

 

Har lagt ved 2 bilder.

post-149678-0-49161400-1404039790_thumb.jpg

post-149678-0-81518800-1404039804_thumb.jpg

Share this post


Link to post

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Oljesvetting høyt oppe på motoren er å regne som bagatell. I verste fall må du skifte toppdekselpakning, noe som er en enkel og grei jobb. Evt påføre pakningssement ved kamkjedestrammeren. Tørk rent og kjør bilen, da vil du se hvor det kommer fra :)

Share this post


Link to post
  • 0

Ok, så dette er ikke noe å bekymre seg over? Tenker litt på at olja på nederste bilde ser litt fersk ut. Under prøvekjøring virker bilen helt tipp topp, ingen tegn til fjusking under pådrag ellerno.

Share this post


Link to post
  • 0

Vil presse seg ut enten via slanger bak motor, toppdekselpakning (og rundt tennplugger) eller oljepåfyllingslokk. Ta av dekselet over motoren og du ser bedre hvor mye olje det er. Ta gjerne ut coiler og se om det er olje rundt tennpluggene, dette kan dog like gjerne kommer fra søl ved påfylling av olje.

Share this post


Link to post
  • 0

Hvordan får man av dekselet?

Nå har det seg slik at bilen står en times flytur unna meg, så det blir isåfall ved evnt henting at jeg får sett på dette....

 

For å komme til toppdekselpakninga? 

Ta av alt av plast deksler. Så ser du hva som holder toppdekselet på plass. Også merket med 21 på bilde

post-142873-0-23815100-1404043577_thumb.jpg

Share this post


Link to post
  • 0

Som nevnt tidligere har ikke lekasje her oppe stort å si rent teknisk, da med unntak av du må bli mer påpasselig med tanke på å kontrollere at motoren faktisk har Olje.

 

En ting det skal bli interessant fremover er at etter det ble gitt nye krav til PKK så er det flere og flere kontrollører som har valgt å samtidig bli "strengere" på en del av de gammle kontrollpunktene. Vet eksempelvis at mange kontrollører i dag tolker punkt 8.4 (lekkasjer) og gir 2-er feil ikke bare ved "påvist drypp", men nå i større grad også svetting. Når det er sagt så er det jo forskjell på svetting da, svetter det masse er det en ting, men skal man henge seg opp i alt mulig blir det mye toere fremover :P

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.