Gå til innhold

Noen som kan litt om scootere?

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en scooter stående her som ikke vil starte. Starteren prøver å dra motoren, og det er bensin i kammeret på forgasseren. Så jeg mistenker det er coilen som tuller, evt CDI som styrer coilen? Har sjekket tennpluggen og det er gnist noen ganger der. Virker som dårlig kontakt i systemet. 

 

Hvordan kan jeg sjekke coilen, evt CDIen? Hva skal jeg måle inn/ut? Jeg har også "bare" 7-8V inn på coilen, selv om det er 12V på batteriet. Skal coilen ha 12V? Eller er det 12V pulser inn på coilen som jeg kun ser som 7-8V siden voltmeteret ikke klarer å henge med? (digitalt voltmeter)

 

Edit: Kan legge til at det er en 2T, 50ccm 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen skal ha fast +12V eller fast jord, alt etter hvordan tenningssystemet er bygget opp. Om du måler spenning inn på coil skal det være 0V om motor ikke går, og spenningen skal pulsere helt i takt med turtall, derav en gnist per omdreining smile.gif

Prøvd med ny tennplugg? Har du skikkelig kompresjon? Om motor får bensin og gnist, samt kompresjon er tilstede, da skal den starte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du "fersk" bensin eller fjorårets?

Regner med at du har tatt av luftfilteret .... (som kanskje inneholder et muserede om den har stått lenge ;>)

Godt poeng. Gammel bensin som har stått i flottørhus over vinteren er knapt brennbar ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny bensin :) Sykkelen har vært i bruk i noen uker før den stoppet. 2-3 fulle tanker ca

Luftfilter huset er tatt av.

 

Eneste jeg ikke har sjekket er om jeg har kompresjon. Har ikke verktøy til å sjekke det.

Det er både gnist på pluggen, ny plugg med riktig 6-7mm åpning som det står i manualen, og tennpluggen blir fuktig da jeg prøver å starte sykkelen.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-takter, har den hatt olje (2T) blandet i bensinen - ikke for mye (tror det er 2% disse dager), eller har den egen tank for oljeinnsprøyting, riktig mengde.

Dersom den får for mye olje i blandingen har den vondt for å starte, da hjelper startgassen.

Stopped den plutselig eller gikk den ok og ble bare parkert for så ikke starte igjen etter noen dager/uker?

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne scooteren har olje i egen tank som blander seg i systemet.

Scooteren begynte å tulle etter en liten tur vi hadde. Kjørte 2-3mil før den døde ut. 

 

Da ville den starte igjen ettere 5-10min pause, men døde raskt ut igjen. Sånn holdt den på litt, men nå vil den ikke starte i det heletatt. Løper kun på starteren uten å fyre opp

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår