Gå til innhold

Gåen toppakning?

Ranger emnet


ole_olsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en VW Passat 1.6 98 modell som jeg har litt trøbbel med. Den har forbruk av både kjølevann og olje. Det er olje den bruker mest av, her har jeg et forbruk av så mye som rundt 1 liter på 6-70 mil. Kjølevannet minsker fra max-nivået til minimum på ca 200 mil. Et annet symptom symptom bilen har er motortempratur måleren viser veldig varierende tempratur, dog ikke over 90 grader, men den ligger fra alt mellom det laveste og 90 grader, selv når motoren har vært lenge i gang og at man sku tro at motoren var god og varm. 

 

Bilen har nå gått litt i overkant av 200 000 km.

 

Så det jeg lurer på er om det kan være toppakninga som er gåen her, eller om det er noen som har noe ide om hva som kan være feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du åpnet panseret og sett etter lekkasjer da? 

 

Hadde forbruk av olje og kjølevann på min A6. Olja gikk ut av tappe bolten på bunnpanna og kjølevannet rant ut mellom motorblokka og huset som holder temp føleren. Der hvor kjølevannet går inn i motoren/kommer ut. Ny kobberskive på bolten på bunnpanna, og nytt hus med pakning på kjølevannet så var lekkasjene borte

 

Gåen vannpumpe kan også begynne å lekke

Dårlig/ødelagt toppdeksel pakning kan slippe ut store mengder olje

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å se etter lekkasjer under panseret, men ikke klart å oppdaga noe. Har dog en kompis som var under bilen å så for noen uker siden, og da sa han at det lå endel olje på en karm eller noe. Har ikke sett at det drypper noe under bilen. Jeg var å skiftet olje på bilen for 2-3 uker siden, og da satt han som skifta olje ny kobberskive på bolten til bunnpanna. Han gjorde da også en intressant oppdagalse. Når han skrudde ut oljefilteret så kom det et rør ut i lag med filteret. Selv har jeg ikke så mye peiling på motor, men han sa det var en del filterhuset. Han fikk det plass igjen, og mente at det skulle være tett, men han var ikke 100% sikker. Hvis det er her det lekker olje, ville man da sett det på bakken under bilen når jeg står å bakker, eller kan det være at det kun lekker når motoren får litt turtall?

 

Den kjølevannslekkasjen du hadde på A6'a, førte det til å tempratur måleren gikk veldig opp og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår