Gå til innhold

ole_olsen

Bruker
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

ole_olsen's Achievements

  1. Hei! For noen dager siden hadde jeg bilen min på feilsøking på verksted pga at motorlampe lyste til tider og at bilen gikk i nødmodus en sjelden gang. Når jeg skulle hente bilen fra verkstedet for jeg beskjed om at om at dem hadde satt ny programvare på bilen da det lå feilmeldinger på hjernen for "for høyt turbotrykk" og "for høyt dieseltrykk". Da jeg hørte at det var installert ny programvare på bilen ble jeg overrasket og irritert, da bilen var remappet. Og verkstedet var overrasket når jeg sa at den var remappet (dette sa jeg etter den hadde vært inne). Jeg tenker nu at et merkeverksted bør skjønne at en bil er remappet når den gir feilmeldinger som "for høyt turbotrykk" og "for høyt dieseltrykk". Og jeg forventa nu at verkstedet kontaktet meg for å få meg til å gi godkjenning før de kjørte inn ny programvare på bilen. Verkstedet sa også til meg at det ikke var sikkert at det var remappingen som var årsaken til at bilen går i nødmodus en sjelden gang. Det hadde nemlig også lugget en feilmelding som omhandla luftfilterboksen. Denne hadde da ikke vært ordentlig lukket igjen. Jeg tenker at hvis det hadde vært remappingen som hadde vært problemet burde vel bilen gått i nød mye oftere? for turbotrykket og dieseltrykket vil jo bli høyt hver gang man trør på litt? Jeg mener at det er forhastet gjort av verkstedet og kjøre inn ny programvare på bilen. Også mener jeg at de absolutt burde kontaktet meg før de gjorde det. Hva tenker dere om saken?
  2. Heisann! Tenkte jeg bare skulle høre. Jeg har nylig kjøpt en VW Golf 6 1,6 tdi. Når bilen står i fri og jeg slipper klutsjen halvveis ut, hører jeg en "raslelyd", denne blir svakere jo lengere ut jeg slipper klutsjen. Når den er helt ute er lyden borte. Når bilen står i gir og jeg slipper klutsjen ut er det ingen lyd. Forhandleren jeg kjøpte bilen av sier at dette bare et "komfort avvik" og ikke en "feil". At dette er fabrikkstandard på disse bilene. Det jeg lure på er om de kan ha rett i det? Noen som har opplevd lignende?
  3. Jeg vurderer å prøve med en tjukkere olje. Nå kjører jeg på 0w40. Hvilken viskositet vil dere anbefale å gå opp til?
  4. Vannpumpa har jeg nettopp fått skiftet, så den skal være i orden. Hvis det er toppdekselpakningen som er gåen, hvor vil oljen forsvinne da? vil man kunne se oljesøl noen steder i motoren?
  5. Har prøvd å se etter lekkasjer under panseret, men ikke klart å oppdaga noe. Har dog en kompis som var under bilen å så for noen uker siden, og da sa han at det lå endel olje på en karm eller noe. Har ikke sett at det drypper noe under bilen. Jeg var å skiftet olje på bilen for 2-3 uker siden, og da satt han som skifta olje ny kobberskive på bolten til bunnpanna. Han gjorde da også en intressant oppdagalse. Når han skrudde ut oljefilteret så kom det et rør ut i lag med filteret. Selv har jeg ikke så mye peiling på motor, men han sa det var en del filterhuset. Han fikk det plass igjen, og mente at det skulle være tett, men han var ikke 100% sikker. Hvis det er her det lekker olje, ville man da sett det på bakken under bilen når jeg står å bakker, eller kan det være at det kun lekker når motoren får litt turtall? Den kjølevannslekkasjen du hadde på A6'a, førte det til å tempratur måleren gikk veldig opp og ned?
  6. Hei! Jeg har en VW Passat 1.6 98 modell som jeg har litt trøbbel med. Den har forbruk av både kjølevann og olje. Det er olje den bruker mest av, her har jeg et forbruk av så mye som rundt 1 liter på 6-70 mil. Kjølevannet minsker fra max-nivået til minimum på ca 200 mil. Et annet symptom symptom bilen har er motortempratur måleren viser veldig varierende tempratur, dog ikke over 90 grader, men den ligger fra alt mellom det laveste og 90 grader, selv når motoren har vært lenge i gang og at man sku tro at motoren var god og varm. Bilen har nå gått litt i overkant av 200 000 km. Så det jeg lurer på er om det kan være toppakninga som er gåen her, eller om det er noen som har noe ide om hva som kan være feil her?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår