Gå til innhold

Er det lov med spacere?

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Sitter her og vurderer nye felger til bilen og har funnet noen jeg vil ha. Eneste problemet er at det er ET54 på felgene, og jeg må ned mot ET40 for å få de på bilen. (Bilen har ET45 originalt, men pga dekk dim så bør jeg få de litt ut. Så ET38-40 hadde vært bra)

 

Loven sier jo at det ikke er lov å forandre sporvidden på bilen med spacere, men kan man bruke spacere til å få felgene til å passe bilen? Eller er det fy fy med spacere uansett? Skal holde meg innenfor de 7.5mm +/- man kan forandre lovlig

 

Sitter her og leser rundt på nettet og leser det ene og det andre. Noen sier det er lov, andre mener det ikke er lov. Noen har blitt avskiltet på stedet, mens andre har ingen problem.

 

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk
6.1 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv har sett ut ifra kjøretøyforskriften er det ikke lov med spacer, men det er intet kontrollpunkt ved PKK som sier at man skal kontrollere spacer.
Eneste som omhandler innpress er å kontrollere at det er innenfor +/- 7,5mm fra oppgitt innpress.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke i kjøretøysforskriften at det ikke er lov å bruke spacer, det står at du ikke kan bruke spacere i den hensikt å endre sporviden utover de spesifikasjoner kjøretøyet er sertifisert for.
 

Så vidt meg bekjent er det fullt mulig å bruke spacere dersom sporvidden er innenfor de krav som er satt av kjøretøysprodusenten/TÜV.

Særlig kjøretøyforskriften kap 13, herunder 6.1a og 6.1g (som tidligere nevnt av trådstarter) er her avgjørende. Slik jeg forstår det, kan man dermed benytte spacer, så fremt øvre sporvidde ikke overstiges iht. teknisk dokumentasjon og godkjenning. Du kan dermed benytte spacere "for å få riktig sporvidde".

 

Til info, dersom sporvidden endres mer en 15mm (7,5mm endring i innpress) så skal kjøretøyet inn til kontroll - og dokumentasjonen som nevnt tidligere skal da være i orden. Dersom dette ikke er gjort, og slik endring oppdages i teknisk kontroll så vil man nok miste skiltene ja. Og her er vel opphavet til noen hevdelse du nevner tidligere hvor folk har fått klippet skiltene.

 

Kjøretøysforskriften

Kap 13 Hjul, dekk
 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
 

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår