Gå til innhold

Min XL7 stopper når jeg prøver å få bilen i revers

Ranger emnet


torfre

Anbefalte innlegg

Problemet gjelder min Grand Vitara XL-7 2.0 TD , 06mod. Noen som vet hvorfor jeg noen ganger ikke kan få bilen i revers uten at motoren dør? Måtte til slutt starte bilen i revers for å få bilen til å rygge. Hvis jeg startet bilen i fri og satte bilen i revers døde bare bilen!

 

Lurer også på hva disse kodene betyr: P0380, P0089 og P1517. Har disse kodene noe med problemet mitt?

 

Problemet begynte med at bilen hadde et "hikk" under kjøring. Ved turtall over 3000 stoppet bare motoren. Ringte NAF som tauet bilen til et Suzuki-verksted. De lurer på om det er ryggelysene bak som skaper dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en idè på hva problemet er. Har nemlig vært borti det før.

Kortslutning i ledningsnett til motor/girkasse, i ledningsmatte under dieselfilter.

I tilfellet jeg var borti var det kortslutning mellom ryggelys-ledning fra kasse og signalledning til veivakselføler.
I dette tilfellet har du feilkode på noe strømforsyning såvidt jeg kan forstå, så kan jo være kortslutning av en pluss til motorstyringa.

Litt spesielt at du kan starte den i revers, men ikke sette den i revers.

 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Generic OBD Error Code Details for P0380
 
Glow Plug/Heater Circuit "A"
What does this mean? OBD Code P0380refers to 

The optical sensor provides a high resolution signal to the Powertrain Control Module (PCM) by counting pulses on the sensor disk located in the injection pump. The high resolution is one of the most important inputs by the PCM for fuel control and timing. This test monitors the number of high resolution pulses which have been missed (not detected). It's based on a comparison between the number of pulses that were detected since the last pump cam pulse and the number of the pulses that should have occurred. There are approximately 64 high resolution pulses for every cam pulse.

 
Symptoms Possible sumptoms of OBD code P0380

- Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)

 
Causes Possible causes of OBD code P0380

- Open or short in the optical sensor circuit - Optical sensor connector - Damaged optical sensor - Damaged PCM or ECM The Error code is generally activated on detection of the following conditions: Some high resolution pulses are missing from the optical sensor to the PCM

 
Possible Solutions
- If damage, repair optical sensor circuit - Replaced optical sensor - Replaced PCM or ECM

 

 

 

 

Generic OBD Error Code Details for P0089
Fuel Pressure Regulator 1 Performance

 

Sorry no other information is available at present

 

 

Finner ingen info på "P1517"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P1517 er feil i ICM (Immobilizer System Malfunction), en feilkode som kommer hver gang du leser ut feilkoder på XL7. Ikke relevant. Bare glemme.

 

Ang "P0089 Fuel Pressure Regulator Performance (Malfunction / Fuel Rail Pressure Too Low / Too High / Fuel System Leak Detected - Small Leak)."

 

så er dette en feil jeg har vært borti flere ganger. Da er som regel feilen her ledningsbrudd på fuel rail sensor. Ledningene som går der ifra til ECM. mener denne ledningen er grønn med hvit stripe. Men også vært borti dårlig kontakt til plussen på pumpa. Sjekk dette.  Typisk feil når dette skjer er at bilen stopper eller/og fusker.

 

Ang P0380 Glow Plug Circuit (Excess Voltage / Relay Jammed /Short / Open))

Så er dette er feilkode som kommer ved defekt glødeplugger.. Bare bytte pkugger mest sannsynlig smile.gif

 

Ang ryggelyset, så har det vært flere tilfeller av dette hos flere kunder. Hvor feilen ligger i ledningsnette til ryggelyset. Løsningen her har vært å legge opp nye ledninger fra ryggelys bryter til lampe bak. Og problemet der var at bilen stoppet ved å sette bilen i revers! Håper dette hjalp deg! smile.gif

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier må ha hatt et eller annet problem, fordi det er lagt ny ledning under bilen fra ryggelysbryter til ryggelys. Har lagt ny ledning og problemet ble borte noen få dager men kom igjen! Har nå "klippet" denne ledningen, og det ser ut som at problemet har blitt borte. Men jeg har jo dessverre ingen ryggelys nå. Kan problemet ligge i ryggelysene en eller annen plass? Har tenkt å kjøre uten ryggelys noen dager for å se om reversproblemet er borte. Hvis så er og jeg kobler inn ryggelysledningen må vel problemet ligge bak ved ryggelysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightking: Denne feilen i ledningsnettet? Er det den jeg nenvte med kortsslutning i motornett under dieselfilteret? Eller er det en annen plass. For er det der, så vil det bare være en midertidig løsning inntil det blir kortslutning med andre ledninger, siden de har vært så smarte å legg eledninger som isolasjonen løser seg opp pga dieselsøl.

TS. Er ledningene som går orginalt koblet fra ryggelysbryteren i bege ender?

Det er vel bedre å reparere feilen enn symptomet.
 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt uten ryggelysene innkoblet noen dager. Ingen problemer. Koblet inn igjen ryggelysene igjen og fortsatt ingen problemer! Merkelig problem. Ser ut som det er vakkel eller kortslutning en eller annen plass. Takk til dere som har kommet med forslag for å hjelpe meg. Regner med at problemet ligger bak en plass, kanskje tilhengerkontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår