Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
trusestrikk

Unødvendig mye støy på teknisk kontroll

Rate this question

Question

Ble stoppet i tekninsk i dag. Har ettermontert eksos på bilen. En alfa GTV 3.0 24v. Eksosen er "custom" og SVV mente det var unødvendig mye støy på tomgang. Står oppført 84dB i vognkort.

 

Hvordan angriper jeg dette? Har en måned på meg å vise bilen på etterkontroll. Jeg har ikke det orginale eksossystemet.

Share this post


Link to post

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Da har jeg lånt meg ett sånn fancy dB måler og klin inntil eksosen så viser apparatet 87 dB.. (Vognkortet sier 84dB) Apparatet har en feilmargin på +/-1,5 dB ved 94 dB.

 

Utdrag fra lovdata.

"Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L)."

 

Er jeg innafor? Trenger jeg gjøre noe før etterkontroll?

Share this post


Link to post
  • 0

Har du målt på riktig måte da? 

 

Her er et utdrag om hvordan dette gjøres, dette gjelder mc men vil tro det er samme på bil:

 

Blir man stoppet i en teknisk kontroll, og det er mistanke om for høyt støynivå, blir det foretatt en støymåling. Statens vegvesen bruker standstøy som grunnlag i sine støykontroller. Standstøyen står som oftest oppgitt i vognkortet; for eksempel 98dB ved 5000 o/min. Forklaringen er at standstøy, ifølge Kjøretøyforskriften, skal måles ved et turtall som er halvparten av det turtallet som gir maks effekt.

Dersom det står en F bak tallene i vognkortet betyr det at verdiene er oppgitt av motorsykkelprodusenten, som "generelle" standstøyverdier for denne motorsykkelmodellen. Med en F bak tallene skal det ved en støytest legges 5dB til den dB-verdien som står i vognkortet. I vårt eksempel betyr det at den aktuelle målingen ikke må overstige 103dB ved 5000 o/min. for at anlegget skal være lovlig.

Kjøretøyforskriftens § 24 gir også klare retningslinjer for hva slags utstyr som skal brukes, hvordan dette skal kalibreres og hvordan selve målingen skal fortas (mikrofonen i høyde med eksosrøret, 45 grader ut til siden, med en halv meters avstand, osv.). Selv om standstøy kanskje er et litt tvilsomt parameter - det er jo faktisk støy fra et kjøretøy i fart som oppfattes av publikum som "støyforurensning" - er metoden fullt ut juridisk holdbar.

Share this post


Link to post
  • 0

Hei. Når det er teknisk kontroll på veien. Åpner de pansert å ser inni bilen min??

Har ikke blitt stoppa alt for mange ganger så det vet jeg ikke. Nå som jeg ble stoppa nå så satt jeg i bilen med ruta nede. De åpna ikke panseret. De ba om førerkort og vognkort og så at senk og felg dekk var ok i forhold til vognkortet. De sa de aldri hadde sett en sånn bil før så de var usikker desibel. Ellers så syns de bilen va strøken. Fin lyd og... Bare litt høy... :)

Share this post


Link to post
  • 0

Har ikke blitt stoppa alt for mange ganger så det vet jeg ikke. Nå som jeg ble stoppa nå så satt jeg i bilen med ruta nede. De åpna ikke panseret. De ba om førerkort og vognkort og så at senk og felg dekk var ok i forhold til vognkortet. De sa de aldri hadde sett en sånn bil før så de var usikker desibel. Ellers så syns de bilen va strøken. Fin lyd og... Bare litt høy... :)

Hehe. Er xenon jeg er bekymret for, ballasten er veldig synelige. Så om de åpner pansert så ser de dem.

Share this post


Link to post
  • 0

Hehe. Er xenon jeg er bekymret for, ballasten er veldig synelige. Så om de åpner pansert så ser de dem.

Åh.. Skjønner. Jeg har Xenon men de sa ikke noe på det. Ballastene mine er meget godt gjemt. Men nå kjører jeg med 4300k så det ser ganske orginalt ut. Har du 6000k eller høyere så tror jeg nok de ber deg åpne panseret. :)

Share this post


Link to post
  • 0

Åh.. Skjønner. Jeg har Xenon men de sa ikke noe på det. Ballastene mine er meget godt gjemt. Men nå kjører jeg med 4300k så det ser ganske orginalt ut. Har du 6000k eller høyere så tror jeg nok de ber deg åpne panseret. :)

Har også 35w 4300k, for å ikke vekke for mye oppmerksomhet. Halogen parklys, så er ikke så lett å se at det er ettermontert. Blender heller ikke andre traffikanter. Men er gammel bil, der xenon ikke er orginalt :-)

 

Hadde lyst på 6000k men nei. :-)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.