Gå til innhold

Motorbytte i Golf IV

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Har en motor som jeg mistenker dårlig toppakning på.

Symptomene er at den nå har begynt å bruke mer olje enn vanlig, påfyllingslokk og ånderør er full av "majones" samt på peilepinne, og kjølevæsken har mistet fargen etter kort tid og blitt grå, samt at det ligger et skumlag på toppen hele tiden.

 

Motoren er en AKL 1.6 8V, som har gått ca 240.000km. Spørsmålet er om jeg skal bytte toppakning og samtidig registerreim på denne (når man først er av med toppen) eller om jeg skal like greit bytte hele motoren.

 

Jobber på høggeri og har en erstatningsmotor tilgjengelig. Dette er en AUS 1.6 16V, som har gått 175.000km og med relativt ny registrerreim og vannpumpe samt med bra servicehistorikk, som jeg kan få for en 5-6000kr..

 

Hvordan er denne motoren i forhold til den eldre AKL? Er det verdt å bytte over til denne motoren eller er det bedre gi den gamle en service?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye bedre med 1.6 8V motoren enn 16V motoren eg hadde byttet til 1.8T om du først skal bytte hjene og ledningsnett som du må om du skal bytte til 16V motoren.

8V motoren skal være veldig gode motorer og om du kan skaffe ein sånn gjennom jobb så hadde eg satset på det evt fikse den du har, husk att når toppakningen ryker er det veldig ofte ein grunn til att den ryker.

Eg har 1,6 16V motoren i min og holder på og overhale ein 16V som eg kjøpte på huggeren, min 16V har gått veldig fint og uten noe havari i alle det årene den har vært i familien min og det er 10 år siden min mor kjøpte den nå men mange har dårlig erfaringer med disse motorene.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg byttet motor for ca 40.000km siden av akkurat samme grunn, og det var og en AKL. Denne hadde værre symptomer dog som at vannet kokte og forsvant, og røyk kraftig etc.

Har flere slike AKL på jobben som også ser ut til å lide av samme "majones"-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er også ett problem på 1.6 16V motoren dog kan dette forhindres ved og kjøpe ein annen oljeavskiller evt gjøre rein den som er orginalt, eg renser min hver høst før frosten kommer og har mye mindre av majones.

Eg har lest mye bra om 1.6 8V men nå begynner de motoren og bli noen år så kansje situasjonen endrer seg, for og få 1,6 16V må du vel også bytte girkasse hjerne og ledningsnett kansje også instrument og nøkler om du vil slippe programering.

Om din bil har ESP bør du finne ein donor bil som har ESP det gjør bytte mye lettere da ledningsnettet er mer likt det er iallefall det eg har hørt, eg hadde mye heller gått for 1.8T motoren om eg skulle gjort denne jobben.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår