Gå til innhold

[LØST] Vanskelig å starte, men går fint når den kommer..

Ranger emnet


flatfour

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har en 2003 2,4l V6 quattro som har et parr ganger nå hatt litt vanskelig å starte. Kjører den lenge på starteren, men ville ikke tenne. Hører den tenner såvidt, men så dør dem. Når jeg har kjørt den tilstrekkelig lenge på starteren kommer den. Går så ekstremt dårlig, og dør om jeg trykker på gassen.

Om jeg lar den gå i 2-3 minutter kommer den som normalt og virker knirkefritt. Kan så kjøre en tur og alt ok. Kan også starte den etter et parr timer og alt er ok.

Men om den står til dagen etter er den håpløs å starte igjen...

 

Først misstenkte jeg kondens siden den hadde stått en uke med kvart tank og der var svært fuktig vær.

Ladet batteriet, fylte på kondensfjerner og full tank. Kjørte en tur på en mil eller to og den virket ok.

 

Et parr dager etter var den like treg å starte, men kom omsider når jeg kjørte den lenge på starter...

 

Misstenker at tennkablene begynner å takke for seg, så jeg ohmet de. 

De varierte litt, men de fleste lå over 6k ohm. Står på at de skal være 5k ohm.

Bør de byttes da?

 

 

Tennkabel - Motstand

(Sylindernr)

Nr 1 - 5,17 k

Nr 2 - 5,81 k

Nr 3 - 6,05 k

Nr 4 - 6,10 k

Nr 5 - 6,04 k

Nr 6 - 6,17 k

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Endelig er diagnosen på pass. Har kjørt igjennom men finner desverre ingen feilmeldinger. :(

 

Jeg tror det må ha noe med at den ikke "skjønner" at den er kald. Når jeg kjører den lenge på starteren, så kommmer den etterhvert.

Først hoster og går den dårlig på tomgang. Om jeg gir gass, dør den ut.

Når den har stått 1-2 min på tomgang er den helt ok. Da kan jeg starte den feks etter en time og den kommer med en gang.

 

Denne bilen har vel ikke choke, men det kan virke som det er noe tilsvarende som ikke virker?

 

Noen tips til hva jeg skal se etter på diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se etter hva slags temperatur kjølevæska ligger på når motoren er kald i forhold til utetempen. Skal være ganske likt. 

Ser ut som dette er feilen. Når jeg sjekket nå når den er kald, sier den at Engine Coolant Temp er 108 grader...

Ser at Intake Air Temp ligger på 6 grader som er samme temp som i garasjen nå.

 

Noen som vet hvor kjølevæske tempraturen sitter?

2.4L V6

Motorkode BDV

post-87047-0-54041000-1395487180_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fant den bak der. Rimelig trangt. 

 

Har vært å kjøpt ny og byttet. Kjørte ny diagnose og nå viser den 6 grader smile.gif Så da regner jeg med at det løser seg. 

Mitt neste problem nå er at jeg mistet den lille festeklipsen ned. Skal lete litt mer, hvis ikke må jeg vente til mandag med å kjøpe ny... 

 

 

Var nok på tide å bytte. Pakningen var gått i oppløsning.

Ny og gammel sensor: 

 

post-87047-0-18544400-1395504213_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår