Gå til innhold

Batteriet tapper seg for strøm på 03 audi a4

Ranger emnet


Reidar84

Anbefalte innlegg

En morgen når kona kom ut og skulle starte bilen hadde vinduet på passasjer siden gått ned i løpet av natten, dette er merkelig da de elektriske vinduene ikke har fungert på en stund. Vi fikk det opp igjen ved å holde bryteren opp i flere sekunder.

 

Dagen etter når kona skal ut og kjøre er bilen helt tom for strøm, vi fikk start på den med kabler og lot den stå å gå og den ladet greit. Et par dager etter er bilen tom igjen.

 

Da målte jeg batteriet til 6v altså ødelagt batt. Kjøpte nytt batteri og målte det til 12.1 tror jeg og målte også at den lader på 14.4v

 

Så gikk jeg videre til å feilsøke kurser og det jeg har fått gjort så langt er følgene:

 

Koplet amperemeteret i serie mellom minuspol og kabel  da pendler det mellom 0.74 og 0.59 dete er med døren lukket og låst. Jeg har så plukket ut sikring etter sikring og på noen av de kom jeg ned i 015 med alle sikringene ute. Jeg satte alle sikringene i igjen lukket døra og låste og etter noen minutter gikk den ned til 0.08a før den rett etter gikk ned til 0.01a som jo er dit jeg vil.

 

Problemet er at etter en 5 10 minutter gik den tilbake til 0.60-0.74.

 

Nå står jeg fast, hva kan jeg gjøre videre og kan dette med vinduet ha noe med dette å gjøre?

 

Setter pris på alle svar og all hjelp:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar:)

 

Ser forsåvidt at jeg har klart å poste i feil forum, det er sløvt.

 

 

Når jeg målte strømtrekk og fall med sikringer gjorde jeg det med bilen låst og døren åpen, jeg trykte inn den som gjør at døren lukket seg så bilen trodde at den var lukket og låst. Lot den stå i ca 45min for å la hjerner og diverse slå seg av/standby.

 

 

Da målte jeg et trekk på 0.59-0.74A.

 

De kursene som gjorde mest utfall var varmeapperat men jeg fikke ikke fall til ønsket på 0.02A før alle sikringene var ute og satt inn igjen som nevt i første posten... er ganske tom for ideer nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet tråden din til riktig underforum smile.gif

 

Siden du nevner vinduet gikk ned av seg selv, det kan være tegn på feil med komfortmodul.

Er det slik at om alle sikringene er ute for så å settes tilbake, da er strømtrekket på 0.02A? Men faller ikke dit ned om du tar ut en og en sikring?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:)

 

Jeg tok ut en og en sikring etter hva jeg hadde en følelse av at det kunne være, fikk det et fall som strakk seg nedover helt til jeg var på 0,08A Varmeapperatet gjorde størst utslag. Jeg satte heller ikke inn igjen sikringene før alle var ute dette for å ikke vekke en styre enhet eller hjerne (tipset om denne fremgangsmåten av en kamerat) Etter at alle sikringene var ute satte jeg systematisk inn de sikringene som ikke gjorde noe som helst utslag før jeg startet med de som hadde utslag. Når alle sikringene var i ble vi stående og diskutere hva neste steg måtte være noe som absolutt ikke er åpenbart for meg (snekker) :) jeg lukte døra og låste og etter litt datt amperen ned til 0,08 før den rett etter datt ned til 0,01 og lå stabilt der. Da konkluderte vi rett og slett med at vi hadde nullet en feil ved rett og slett å gjøre en restart på bilen, dette var feil da aperen steg til 0,74 igjen etter en stund.

 

Når bilen har stått "død" i en times tid med amperemeteret koplet til pendler målingen fra 0,74-0,59 hva kan det være et tegn på?

Kan det være jordfeil og hvordan måler jeg det evt?

 

Kan det være brudd i kabelen til vindusheisen som fører til kortslutning og at dette fører til strømtap, de sluttet å fungere for en stund siden.

 

En jg kjenner som jobber på delelageret til min lokale audi forhandler nevte også at inne i knappen til varselblinken skal det sitte et relee og at det kunne jo være noe med den siden den lyser og av og til blinker når bilen har strøm men er avslått?

 

Jeg har lest litt rundt på nettet ang måling, kan jeg måle strøm der sikringen sitter for evt se om det er noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tenkte jeg at jeg skulle ta en ny runde med feilsøking men da virket alt til å være som det skulle.

 

Jeg ha også fått rettet i problemene med vindusheisene, det var brudd i ledningene mellom dør og bil så nå er ihvertfall det i orden igjen.

 

Men nå for noen minutter siden tenkte jeg at jeg skulle ta en liten stikk kontroll og når jeg kommer ut ser at det lyser i varselblink bryter, bilen har stått i hele dag. Er det noen som vet hva dette kommer av? nå tappet bilen også strøm på samme nivå som tidligere 0.74A - 0.59A

 

Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent skal kun varselblink bryteren lyse i noen få minutter etter at bilen blir låst.

Du sier at det største strømtrekket er når du drar ut sikringen til varmeapparatet? Er det tilleggsvarmer på den?
Vet du hvilke andre komponenter som er under denne sikringen?
Prøv å dra ut kontakten inn på vifte og/eller inne på klimapanelet. Har lite trua, men du må jo bare starte ett sted smile.gif

Da kan du ta multimeteret og ohm'e ledningene over mot jord og se om det er en som absolutt ikke skal være mot jord.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår