Gå til innhold

Registerreim Toyota Corolla 1,3 96 modell

Ranger emnet


alfacross

Anbefalte innlegg

Da har jeg gått til innkjøp av bil nr 2, som blir pendlerbil for min del. Endte med en god gammel traver som jeg håper at bare skal gå og gå de neste par årene, med minimalt påkost... Bilen er en 96 modell Toyota Corolla 1,3. Den har gått 260 000, og jeg har kjøpt den for 10 000,- av en kjenning. Problemstillingen min er som følger: Bilen skiftet sist regreim i 2007. Den har gått ca 110 000 km etter dette. Intervallene på denne motoren er 120' km eller 5 år. Bilen har med andre ord passert intervallet på år, men ikke på kilometer. Bilen bærer preg av å ha rullet noen kilometer, og selv om den er i teknisk god stand har jeg ikke forhåpninger om at den skal leve så mye lenger enn et par år til. (Håper og tror eu-kontroll til høsten skal gå greit). Siden dette er en heller rimelig bil, som kommer til å ha en begrenset bruk (pendlerbil for min del. Kjøres ca 2 mil daglig i arbeidsuken), så kjenner jeg det er begrenset hvor gira jeg er på å koste på bilen store summer. Noen som vet hvordan disse motorene er med tanke på å kjøre over anbefalte intervaller for reimskifte? Ryker reima normalt rett etter intervallene er passert, eller er den av det slaget som kan putre og gå i evigheter? Og hva skjer i så fall OM reim skulle ryke? Er dette av de gode gamle japsemotorene hvor det bare er å slenge inn ny reim og starte opp, eller må jeg regne med fullt motorras med påfølgende skroting av bilen? Noen som kjenner til hvordan disse bilene er å skru på selv? Har begrensede mekanikerevner. På de nyere bilene jeg har hatt de senere årene har jeg knapt åpnet panseret, men har tidligere hatt Volvo 240 hvor jeg tok enkle ting som oljeskift, filter, dempere, bremser etc selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Toyota og vet ikke om det er interference-motor i din. Når registerreima ryker vet man aldri. Den kan av og til vare i 10+ år og 200.000+ km, men å gamble på slikt er (meget) dumt. Skift den, koster ikke rart for delene, og få med en venn som kan skru så blir også jobben billig :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår