Gå til innhold

Bilen rister ved pådrag

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Har en liten fredags nøtt her. 

 

Bilen det gjelder er en 2006 Touran. 1.9TDI (105hk) FWD og automat

 

Jeg opplever at bilen rister kraftig ved 50 til 70km/t. Kraftigst ved 60km/t. Den rister i venstre svinger, rett frem, men minimalt i høyre svinger. Men det må være gass pådrag. Triller bilen så merker jeg ingenting, men gir jeg gass så rister det.

Det spiller ingen rolle hvilke gir jeg kjører i. Rister uansett, rister også da jeg bytter gir. Kjører med originale dekk og dekk dim. Er helt lik på sommer hjula, som på vinterhjula.

 

Det som er bytter på bilen er hele forstillinga, samt indre og ytre endeledd. Bilen har nylig vært på 4 hjulskontroll. Og på 4 hjulskontrollen ba jeg dem sjekke bak stillinga på bilen. Den så fin ut mente dem. 

 

Hvorfor rister det i bilen?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig defekt dobbelmasse svinghjul.
Har hørt om tilfeller at noe vibrasjon har blitt borte ved å bytte girolje på DSG kassa, men har ikke opplevd det selv så kan ikke si noe mer om det.

 

Har du ulyder når den står i P eller N?
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ulyder eller risting da jeg setter den i P eller N. Heller ingen risting om jeg har den i N mens den triller igjennom 70-50km/t

 

Men om det er dobbelmasse svinghjulet, hvorfor er den kun der vel 50-70km/t? Bør den ikke da være der hele tiden? Fra 80km/t og oppover er bilen helt strøken. Ingen risting

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har prøvd, bruk tiptronic modus og kjenn etter hvilket turtall det skjer på, og om det gjentar seg ved samme turtallsområdet i flere av girene.
Det skjer pga. momentet, men hvis det ikke er ulyd kan det hende det hjelper med oljeskift hvis det er lenge siden, men igjen det er kun ting jeg har hørt av bekjente, har ikke vært borti det selv at slik risting forsvinner ved å ta et oljeskift.

 

Et eksempel hvor det har hjulpet med oljeskift, ref. nederste innlegg

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rister like mye, samme hvilket turtall jeg har ;) Den er kun farts bestemt. Kun mellom 50-70km/t. Samme om jeg låser den i 3. gir, eller i 5. så rister det mellom 50 og 70km/t. Men ved en høyre sving er alt nesten borte. Venstre svinger er den ille. 

 

Hva med en foring i bakstillinga f.eks?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette lignende symptomene på min Touran. Da var det en dyse som hadde streiket!

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er feilen fikset. 

 

Like etter at tråden ble startet begynte venstre fjærbeinslager å henge. Så vi leverte bilen for å bytte. Da fant verkstedet ut at venstre fjær var knekt. Så vi byttet fjær og lager. Og nå er bilen god å kjøre. Rister ikke. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, for at du kommer med løsningen! Altfor mange slike tråder blir glemt av trådstarter. :) Utrolig kjekt å vite hva som var galt. ;)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår