Chivas Skrevet Februar 5, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2014 Hei! Bilen har begynt å bruke endel olje siste uken. Sjekket olje en gang i tidlig sist uke og så ganske lite ut. Bilen sto ikke helt i vater så fylte kun rundt 2,5 dl. På fredag når jeg skulle kjøre lyste plutselig den gule varsleren og lite olje. Jeg fylte så 2,5 dl til og kjørte videre. Så, igår (tirsdag) lyste lampa sannelig igjen og jeg fylte de siste 2,5 dl jeg hadde (tilsammen 7,5 dl på rundt en uke). Jeg fikk så noen til å sjekke lekkasjer uten å finne noe av betydning. Så ble gummislangene som kommer fra turbo og mot radiator sjekket (samt videre fra radiator og mont "manifold") - disse hadde endel olje i seg (tok man fingeren inni ville de bli våte av olje). Så, spørsmål: - Er det turboen som er gåen og må skiftes? - Er det farlig å fortsette å kjøre frem til at jeg får skiftet? Takker for alle svar! Bilen har gått rundt 140.000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 5, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2014 Om du kjører med for lite olje (og for lavt oljetrykk) så er det farlig - for motoren. Det kan være turboen som er defekt, får motor nok olje (på innsugssiden) kan ruse opp ukontrollert, må da kveles for å stoppes. Om du kjøper nok olje og utbedring av feil ikke drøyer noe særlig så kan du fortsette å kjøre, bare pass på at motor har nok olje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Februar 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2014 Ok, skal ha noen til å se på det til helga. Bilen har vel kjørt endel med lite olje (rundt min), men prøver å holde den med mer olje fremover til det blir fikset. Er forøvrig automat, så kan ikke lett å kvele ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre E Olsen Skrevet Februar 6, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2014 Kan jo slå av tenningen i drive?:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Februar 6, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2014 For og konstatere sliten turbo så bør slangen ut i fra turboen demonteres for og få kjent på akslingen om det er mye slakk. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 6, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2014 Kan jo slå av tenningen i drive?:-) Hjelper ikke da motor vil fortsette å gå på olje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Februar 12, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2014 For og konstatere sliten turbo så bør slangen ut i fra turboen demonteres for og få kjent på akslingen om det er mye slakk. Har hatt en til å se på det nå, han finner ingen unormal slakk på akslingen og mener turboen er fin. På denne type motor skal man kunne merke det godt hvis turbo er gåen (masse svart røyk og at motor går veldig dårlig) - dette er ikke tilfelle på min. Slangene ble sjekket på nytt, og nå er de nesten fri for olje(!?). Så, hva i hule kan være feil med plutselig oljeforbruk (vet ikke om det har rettet seg igjen)? Det er heller ingen synlige lekkasjer....kanskje den hadde en bad week og nå har stabilisert seg igjen :D Det er også på tide å ta oljeskift, så da får jeg se an om den fortsatt er glad i olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Mai 3, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2016 Tar opp denne tråden igjen. Sist gang, for 2 år siden (20.000km) forsvant problemet etter at motoren ble "renset" og fikk oljeskift. Problemet har igjen dukket opp (gul varsellampe for oljetrykk). Det går noen dager etter at jeg fyller litt, så lyser den igjen. Det rare er at det ser ut til å være olje på den, rundt halve på pinnen. Kan det være andre ting som er på vei til å gå? Har lest litt om kranglete oljepumper på disse, og den vil vel innvirke på oljetrykk? Evt. er vel turboen enda nærmere skift nå som den har passert 160.000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 3, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2016 Hvis du får varsel om oljetrykk (og spesielt på en Passat 3C TDI) bør det tas alvorlig. Sjekk det opp ASAP med et manometer og kontroller evt. tilstand på oljepumpe. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Mai 3, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2016 Hmm, noen link til hvordan dette gjøres? Tenkte å gjøre unna EU kontroll snart på snapdrive, så da kan kanskje de få sjekket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2016 Skru ut org. oljetrykksbryter og skru inn et manometer. Ikke verre enn det ;) De på snapdrive kan få sjekket dette for deg. Burde ikke ta mer enn 10-15 minutter. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Mai 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2016 Ok, har bestilt EU der på mandag....så da får man se :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Mai 9, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2016 Da har jeg fått dommen; Null problem! :) Trykket var fint, og intet problem funnet. Nesten litt overrasket, men glad for at det synes å være i orden selvfølgelig :) Så, på disse motorene har jeg forstått at trykket kan være vanskelig å opprettholde hvis oljen begynner å bli gammel. Til sommeren er det ett år siden sist skift, og jeg kjører kun 10-12000 i året. Bør jeg satse på å skifte hvert år uansett? (særlig mtp at bilen begynner å dra på årene) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.