Gå til innhold

Ulyd fra høyre hjul framme.

Ranger emnet


JAK89

Anbefalte innlegg

Enig med Rsele, hadde bare bytta knuta når du først demonterer det, ser at fettet har sprutet rundt og i tillegg ulyd/vibrasjon tilsier at den er ødelagt.
Kan selvfølgelig være at ulyden du hører er fjæra, men vibrasjonen kommer ikke derfra :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bilmekaniker anbefaler jeg det hvis det er lenge siden sist fjæra ble byttet på motsatt side, for å få like stiv/høy bil på begge sider.
Men, som "privat" er det i de aller fleste tilfeller ikke noe problem å kun bytte den ene side :)

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke videre til Ford, men om stabstaget er innfestet på bærearmene (og bilen står nedpå med forhjulet på motsatt side) så vil staget presse bærearmen opp (den bærearmen du forsøker presse ned). For å løsne bærakula kan du bruke et kubein eller annet egnet verktøy, sitter det bom fast kan du forsøke med varmeog/eller brytegaffel, begge deler vil ødelegge bærekula og du må kjøpe denne ny.

 

19-1240_l.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt et bilde.

Så da kan det være smart å jekke opp på den andre siden og?

 

Se der ja, stabstaget er innfestet på bærearmene og dette vil presse bærearmen opp så lenge bilens tyngde hviler på hjulet på motsatt side. Jekk opp motsatt side så blir det mye lettere å jobbe med, husk å sikre slik at den ikke kan falle ned!

 

Ser du allerede har skrudd av sentermutter på drivknkuten slik at knuten er løs. Da kan du evt. prøve å løsne de tre boltene som holder bærekula til bærearmen og trekke det ut - dersom du ikke klarer løsne bærekula fra fjærbeinet.

 

JfEIQ.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett sant helvette å få ut disse bærekulene når du har vært på sin plass i hele bilens levetid uten å bli løsnet.
Har gjort samme jobb på min MK3, jeg brukte ett kubein på ca. metern med ett rør utenpå for å få skikkelig kraft.
Jeg satte det mellom bærearm og spindel, da løsnet den etter litt kjefting og smelling.

Det du skal være obs på her er at den bakre bærearms foringen er oljefylt så du må ikke bende bærearmen helt i bunn.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet fjør og drivknute. Selvsagt så har det dukket opp et nytt problem. Når jeg kjører og gir gass begynner det å riste veldig mye. Mer enn før. Er ganske sikker på at jeg har fått stramt alt godt. Eneste jeg er usikker på er om jeg har strammet navmutteren nok.

Hvis den ikke er stram nok, kan den forårsake symptomene som jeg beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, Ford er ikke min sterke side, men på VAG med drivknutemutter så skal denne tightes med 265 Nm. Om denne er løs så vil hjullageret ryke fort, du kan også få dødgang på bremsepedalen siden 'løs' bremseskive kan presse stempel i caliper litt inn.

Pakket du om drivknuten eller monterte du ny? (Rask) vibrasjon ved pådrag tyder mest på at det er noe med drivknuten... Fikk du løsnet bærekule fra fjærbein eller løsnet du den fra bærebro? Om sistnevnte så er det gjerne justeringsmuligheter her (camber) og i verste fall kan kulene i drivknuten stå i spenn (ikke aksialt frispill).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår