Gå til innhold

Olje og motortrøbbel, tikking og en Golf 4.

Ranger emnet


neminho

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tidligere fortalt med en bil med oljetrykktrøbbel som resulterte i tikking hvor verksted (merkeverksted) 1 foreslo å bytte oljepumpe til 12000 (!) mens 3 andre bilkyndige har uttalt at dette prosjektet var bare å anse som om at denne bilen er ett kjøretøy med motorhavari og det rimeligste var å bytte motor dersom jeg ønsket å bevare bilen da det omtrent er umulig å si med 100% sikkerhet hva denne oljemangelen hadde resultert i. Det er snakk om en 1999 Golf 4 med 1,6 med følgende motormerking. 

Motormerking  AKL Motorkode  AEH

 

 

Kort oppsumert:
Byttet olje i månedskifte mars-April på merkeverksted med ny serviceintervall på 190 000 km i forbindelse med en kartlegging over hva bilen må utbedre for å gå gjennom EU-kontrollen. Da ble det estimert skader og slitasjer for totalt 30 000, den gang var det feil som jeg selv klarte å ordne (bremsecaliper, håndbrekk-wire, knust speilglass, stag osv.) som har fungert utmerket til nå. Til tross for skader som skulle tilsi at bilen var hardt kjørt er den i grunn ikke det, aldri "testet" hvor hardt bilen går i de ulike girene osv så den er relativt forsiktig kjørt av nåværende eiere.  Skal også nevnes at jeg selv aldri har skrudd i motorrommet på denne bilen og at den aldri er blitt fiklet med annet en tidligere oljeskift i motorområdet. Bilen har i dag gått ca 191 000 før uhellet i desember inntraff.
Det som skjedde var at oljelampen begynte å blinke av og til, jeg ringte da en tidligere formann på et verksted jeg kjente litt til gjennom ett tidligere jobbforhold i militæret - han sporte om det da var tikking mens bilen var på noe det ikke da var. Etter en spørrerunde angående bilens status sa han da at jeg kunne prøve å kjøre forsiktig hjem og etterfylle den oljen (ca 2/5) som manglet før jeg så hvordan bilen reagerte jf bilens instruksjonsbok hvor det er foreslått å etterfylle olje ved varsellampe. Jeg dobbeltsjekket med Viking uten å nevne kontakten med verkstedmannen og han jeg pratet med sa at han ville ikke brydd seg om det da varsellampen forsvant i det jeg slo av bilen og skrudde den på igjen og det ikke var tikking. Når jeg kom hjem fikk jeg en kamerat av meg til å kjøpe litt olje som vi fylte på med slik at den var så full den skulle være på max. Da vi startet bilen var det null oljelampe å se til og vi prøvekjørte bilen 2-3 km før vi parkerte og konstaterte at den hadde "helbredet seg selv". Påfølgende dag på tur til arbeid kom den berømte tikkingen og oljelampen på tur opp gjennom en tunell som er spesielt ugunstig å stoppe i, jeg tok en stridsavgjørelse om å kjøre bilen ut av tunnelen som trolig var et dårlig trekk. Bilen havnet på verksted som estimerte at oljepumpen var gåen ut fra symptomene (samme verksted som byttet olje sist og mente det umulig kunne være dårlig olje da det var dem selv som hadde byttet olje sist), ett bytte med jobb av nevnte del var 12 000 og jeg måtte også regne med å bytte ventilløftere(?) i tillegg da det ble konstatert tikking. Nå var det en omfattende jobb å bytte oljepumpen til golf ble det sagt, da motoren måtte løftes på og så videre. På vei ut av verkstedet kom en av de ansatte som hadde vurdert bilen til meg og ga meg ett uformelt tips om å seriøst vurdere bilens verdi opp mot det potensielle arbeidet og kostnadene som lå fremfor den, eventuelt finne andre løsninger. Bilen ble da tauet videre og parkert.

 

Jeg har forstått det slik at tikking = tørre ventilsystem på grunn av null eller lavt oljetrykk = må i beste fall byttes byttes, i værste fall er det motorhavari som sjelden lønnes å reparere i forhold til ett motorbytte.

Jeg hadde egentlig tenkt å bare gi opp bilen men så var det en kjentmann omtalt heretter som "kjentmann X" som ønsket å bytte oljepumpen for å se om det var dette for en rimelig penge. Jeg lot han prøve og da den var byttet fikk beskjed om at jeg nå hadde fått oljetrykk når han prøvde bilen da det var null oljelampe, dog naturlig nok var tikkingen der fortsatt. Når jeg skulle teste bilen lot jeg den gå litt på tomgang så den ble litt varm før jeg utfordret meg ut på veien, etter 2-3 min på tomgang uten at lampen kom på  bestemte jeg meg for å sette bilen i gir - i det jeg setter blien i rygge-gir kommer oljelampen på igjen og jeg slår bilen øyeblikkelig av. Ringer min kjentmann X som litt overrasket reagerer på det jeg har å fortelle. Nå har han sett på bilen igjen og mener det burde byttes oljegiver til bilen som neste steg i eventyret "uten bil i 2014". Dette med oljegiver finner jeg lite informasjon rundt om på nettet om og håper dere her inne kanskje kan gi meg noen tips hva som burde gjøres og hvilken prosess vi nærmer oss nå. Er det en tilsvarende prosess som med oljepumpen trur jeg at jeg seriøst burde gi opp denne nåværende motoren. Har brukt bildeler.no til alt av deler tidligere og jeg finner ikke noe der som heter "oljetrykksgiver".

Dersom det viser seg å være en tilsvarende omfattende prosess som med oljepumpen trur jeg at jeg erklærer bilen død med nåværende motordrive2.gif , tar en seriøs vurdering opp mot det å kjøpe en ny bruktmotor å får litt assistanse til å sette denne inn. Eventuelt bare kjøpe meg en ny bruksbil til en rimelig penge og vrake golfen, noe som blir litt vemodig ettersom jeg har reparert den til rundt en verdi av 30000 bare det siste året. 

Håper spesielt på tilbakemeldinger rundt denne oljetrykksgiveren eller situasjonen i helhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,


takk for svar. For å være helt ærlig vet jeg ikke hvilken olje de fylte på sist av verkstedet. Jeg har selv alltid brukt 5w/40 da jeg enkelte ganger befinner meg i områder som kan bli rimelig kaldt. Når dette oppsto var jeg det rundt 0 grader og bilen er alltid parkert i en garasje som holder rundt 9 grader. Etter bytte av oljepumpen vet jeg ikke hvilken olje som er satt på da jeg selv ikke har vært med på selve prosessen med byttingen. 

Kan legge til at jeg har fått spørsmål om det kanskje er blitt vann i oljen eller noe sånt, men ingen hvit eksos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte om hvilken olje du har brukt er at jeg opplevde tikking på min Audi A6. 

 

Da jeg kjøpte bilen tok jeg en service selv. Kjøpte da så klart den dyreste og beste olja som ble anbefalt til bilen min. Castrol edge het den. Der opplevde jeg svak tikkelyd fra motoren. Er jo en TDI så den bråker jo litt, men jeg hørte tikke lydene godt. Så da tømte jeg ut den olja og fylte på biltema olje. Problemet borte. Motoren maler som en katt :) 

 

Men jeg hadde ingen varsellampe da. Jeg bare hørte tikke ulyder 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm..

I beste fall hadde det kun vært en ufarlig sensorfeil som utløste lampen, men når tikkingen ble vell alle dagdrømmene om at det i beste fall kunne være.Siste rimelige gambling blir vell denne giveren som tidligere er nevnt, har du (eller noen andre) erfaring med dette fra Golf 4? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde gjøre er å måle oljetrykket ditt, altså oljetrykket i motoren. Dette vil avdekke om oljetrykkbryter er defekt eller om det er et faktum at du har for lavt oljetrykk.

Tikking fra ventilløfterene kommer, som du sier, som regel av for lavt oljetrykk. Dog kan de tikke ved bruk av feil oljeviskositet, 5W40 er dog helt topp. For tykk olje kan gi tikking, det samme kan for tynn olje på en litt sliten motor. Siden du får problemer på varm motor tyder det på at trykket blir for lavt når olje blir tyntflytende.

Om oljetrykket er ok (mål det) så bytt ventilløfterene. Om trykket er for lavt (med ny oljepumpe) så kan sil i oljepickup være tett - eller motor er slitt og klaringer er blitt for store.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

Beklager at dette tar litt tid. Har blitt litt reserveprioritet rundt dette. Kan bare korrigere med en gang om jeg har skrevet feil, har vært middelslav driftstemperatur og ikke høy.

Har hatt en mekaniker på et lokalt verksted som så på bilen med dette oljetrykket, han mente oljetrykket var ok. Han har dog skiftet oljetrykkssensor, dette fungerte på en testrunde før oljelampen kom tilbake etter ca 7 min kjøring - da gikk det ett hjertesukk i meg og motivasjonen ble slått rett til bunns, resulterte i umiddelbar stans og tauing tilbake til verkstedet. Bilen har altså stått siden, inntil de så på bilen i går ved at de lot bilen stå på tomgang i 30 min uten at lampen kom på. Jeg prøvde bilen idag, lot den gå på tomgang mens jeg kostet bilen før jeg satt meg i den og trykket på gasspedalen - DER kom jammen lampen også!

Nå blir bilen tauet til en parkeringsplass hvor den kan stå frem til vi finner ut hva vi skal gjøre med bilen. 

Ved et eventuelt motorbytte, finnes det noen "sjekkliste" på hva jeg burde be om. Og eventuelt hvilken risiko er det bundet opp med å bytte motor? 

Takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår