Gå til innhold

neminho

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om neminho

  • Bursdag 02/19/1992

Contact Methods

  • Bosted
    Tromsø

neminho's Achievements

  1. Hei, Beklager at dette tar litt tid. Har blitt litt reserveprioritet rundt dette. Kan bare korrigere med en gang om jeg har skrevet feil, har vært middelslav driftstemperatur og ikke høy. Har hatt en mekaniker på et lokalt verksted som så på bilen med dette oljetrykket, han mente oljetrykket var ok. Han har dog skiftet oljetrykkssensor, dette fungerte på en testrunde før oljelampen kom tilbake etter ca 7 min kjøring - da gikk det ett hjertesukk i meg og motivasjonen ble slått rett til bunns, resulterte i umiddelbar stans og tauing tilbake til verkstedet. Bilen har altså stått siden, inntil de så på bilen i går ved at de lot bilen stå på tomgang i 30 min uten at lampen kom på. Jeg prøvde bilen idag, lot den gå på tomgang mens jeg kostet bilen før jeg satt meg i den og trykket på gasspedalen - DER kom jammen lampen også! Nå blir bilen tauet til en parkeringsplass hvor den kan stå frem til vi finner ut hva vi skal gjøre med bilen. Ved et eventuelt motorbytte, finnes det noen "sjekkliste" på hva jeg burde be om. Og eventuelt hvilken risiko er det bundet opp med å bytte motor? Takk for svar!
  2. Humm.. I beste fall hadde det kun vært en ufarlig sensorfeil som utløste lampen, men når tikkingen ble vell alle dagdrømmene om at det i beste fall kunne være.Siste rimelige gambling blir vell denne giveren som tidligere er nevnt, har du (eller noen andre) erfaring med dette fra Golf 4?
  3. Hei, takk for svar. For å være helt ærlig vet jeg ikke hvilken olje de fylte på sist av verkstedet. Jeg har selv alltid brukt 5w/40 da jeg enkelte ganger befinner meg i områder som kan bli rimelig kaldt. Når dette oppsto var jeg det rundt 0 grader og bilen er alltid parkert i en garasje som holder rundt 9 grader. Etter bytte av oljepumpen vet jeg ikke hvilken olje som er satt på da jeg selv ikke har vært med på selve prosessen med byttingen. Kan legge til at jeg har fått spørsmål om det kanskje er blitt vann i oljen eller noe sånt, men ingen hvit eksos.
  4. Hei, Har tidligere fortalt med en bil med oljetrykktrøbbel som resulterte i tikking hvor verksted (merkeverksted) 1 foreslo å bytte oljepumpe til 12000 (!) mens 3 andre bilkyndige har uttalt at dette prosjektet var bare å anse som om at denne bilen er ett kjøretøy med motorhavari og det rimeligste var å bytte motor dersom jeg ønsket å bevare bilen da det omtrent er umulig å si med 100% sikkerhet hva denne oljemangelen hadde resultert i. Det er snakk om en 1999 Golf 4 med 1,6 med følgende motormerking. Motormerking AKL Motorkode AEH Kort oppsumert: Byttet olje i månedskifte mars-April på merkeverksted med ny serviceintervall på 190 000 km i forbindelse med en kartlegging over hva bilen må utbedre for å gå gjennom EU-kontrollen. Da ble det estimert skader og slitasjer for totalt 30 000, den gang var det feil som jeg selv klarte å ordne (bremsecaliper, håndbrekk-wire, knust speilglass, stag osv.) som har fungert utmerket til nå. Til tross for skader som skulle tilsi at bilen var hardt kjørt er den i grunn ikke det, aldri "testet" hvor hardt bilen går i de ulike girene osv så den er relativt forsiktig kjørt av nåværende eiere. Skal også nevnes at jeg selv aldri har skrudd i motorrommet på denne bilen og at den aldri er blitt fiklet med annet en tidligere oljeskift i motorområdet. Bilen har i dag gått ca 191 000 før uhellet i desember inntraff. Det som skjedde var at oljelampen begynte å blinke av og til, jeg ringte da en tidligere formann på et verksted jeg kjente litt til gjennom ett tidligere jobbforhold i militæret - han sporte om det da var tikking mens bilen var på noe det ikke da var. Etter en spørrerunde angående bilens status sa han da at jeg kunne prøve å kjøre forsiktig hjem og etterfylle den oljen (ca 2/5) som manglet før jeg så hvordan bilen reagerte jf bilens instruksjonsbok hvor det er foreslått å etterfylle olje ved varsellampe. Jeg dobbeltsjekket med Viking uten å nevne kontakten med verkstedmannen og han jeg pratet med sa at han ville ikke brydd seg om det da varsellampen forsvant i det jeg slo av bilen og skrudde den på igjen og det ikke var tikking. Når jeg kom hjem fikk jeg en kamerat av meg til å kjøpe litt olje som vi fylte på med slik at den var så full den skulle være på max. Da vi startet bilen var det null oljelampe å se til og vi prøvekjørte bilen 2-3 km før vi parkerte og konstaterte at den hadde "helbredet seg selv". Påfølgende dag på tur til arbeid kom den berømte tikkingen og oljelampen på tur opp gjennom en tunell som er spesielt ugunstig å stoppe i, jeg tok en stridsavgjørelse om å kjøre bilen ut av tunnelen som trolig var et dårlig trekk. Bilen havnet på verksted som estimerte at oljepumpen var gåen ut fra symptomene (samme verksted som byttet olje sist og mente det umulig kunne være dårlig olje da det var dem selv som hadde byttet olje sist), ett bytte med jobb av nevnte del var 12 000 og jeg måtte også regne med å bytte ventilløftere(?) i tillegg da det ble konstatert tikking. Nå var det en omfattende jobb å bytte oljepumpen til golf ble det sagt, da motoren måtte løftes på og så videre. På vei ut av verkstedet kom en av de ansatte som hadde vurdert bilen til meg og ga meg ett uformelt tips om å seriøst vurdere bilens verdi opp mot det potensielle arbeidet og kostnadene som lå fremfor den, eventuelt finne andre løsninger. Bilen ble da tauet videre og parkert. Jeg har forstått det slik at tikking = tørre ventilsystem på grunn av null eller lavt oljetrykk = må i beste fall byttes byttes, i værste fall er det motorhavari som sjelden lønnes å reparere i forhold til ett motorbytte. Jeg hadde egentlig tenkt å bare gi opp bilen men så var det en kjentmann omtalt heretter som "kjentmann X" som ønsket å bytte oljepumpen for å se om det var dette for en rimelig penge. Jeg lot han prøve og da den var byttet fikk beskjed om at jeg nå hadde fått oljetrykk når han prøvde bilen da det var null oljelampe, dog naturlig nok var tikkingen der fortsatt. Når jeg skulle teste bilen lot jeg den gå litt på tomgang så den ble litt varm før jeg utfordret meg ut på veien, etter 2-3 min på tomgang uten at lampen kom på bestemte jeg meg for å sette bilen i gir - i det jeg setter blien i rygge-gir kommer oljelampen på igjen og jeg slår bilen øyeblikkelig av. Ringer min kjentmann X som litt overrasket reagerer på det jeg har å fortelle. Nå har han sett på bilen igjen og mener det burde byttes oljegiver til bilen som neste steg i eventyret "uten bil i 2014". Dette med oljegiver finner jeg lite informasjon rundt om på nettet om og håper dere her inne kanskje kan gi meg noen tips hva som burde gjøres og hvilken prosess vi nærmer oss nå. Er det en tilsvarende prosess som med oljepumpen trur jeg at jeg seriøst burde gi opp denne nåværende motoren. Har brukt bildeler.no til alt av deler tidligere og jeg finner ikke noe der som heter "oljetrykksgiver". Dersom det viser seg å være en tilsvarende omfattende prosess som med oljepumpen trur jeg at jeg erklærer bilen død med nåværende motor , tar en seriøs vurdering opp mot det å kjøpe en ny bruktmotor å får litt assistanse til å sette denne inn. Eventuelt bare kjøpe meg en ny bruksbil til en rimelig penge og vrake golfen, noe som blir litt vemodig ettersom jeg har reparert den til rundt en verdi av 30000 bare det siste året. Håper spesielt på tilbakemeldinger rundt denne oljetrykksgiveren eller situasjonen i helhet.
  5. Det hadde i så fall vært helt nydelig! Hvor sitter denne oljetrykksbryteren og hva er det jeg ser etter ? Evt. hva er det som burde byttes?
  6. Takk for svar. Byttet olje i vår på service hos Møller, lurer på om det var i februar og jeg skulle ønske det var noe så enkelt. Idag fikk jeg lirket bilen til et verksted hvor de antok at det i beste fall var oljepumpen som var gåen - slik jeg forstår det kan det være langt styggere ting. Møller foreslo å starte feilsøkingen med å bytte oljepumpen med arbeid til 12 000 kr. Dette synes jeg vår en dårlig ide, og tenker at det ikke er verdt i forhold til verdien av bilen - spesielt med tanke på at det kan være dyrere å bytte flere deler. Men har en bekymring ovenfor at det "kun" er oljepumpen, i og med at oljen er relativ ny går det ikke opp for meg at det kun er oljepumpen skulle tatt kveld ettersom det ikke burde være noen form for "grøt" som skulle gjort pumpen ødelagt. Derfor blir dilemmaet mitt om det lønner seg for meg å bytte hele motoren slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for å bruke 8000 for så å bruke nye 14900 dersom det ikke løser seg da - spesielt med tanke på bilens verdi som kanskje ligger rundt 20 000! Kort oversikt over ulike tips jeg har fått i løpet av dagen: 1. Bytt motoren ettersom det kan være langt mer skader enn en oljepumpe ettersom det er konstatert lavt oljetrykk med "god olje". Billigste gode motor koster 4900 og jobben er rimeligste tilbud 10000 = 14 900 for ny motor og ferdig installert uten andre operasjoner som feks skift av registerreim osv. alt etter behov. 2. Kjøp oljepumpen for 1200 kr på bildeler.no, se om man finner noen som kan hjelpe meg å gjennomføre operasjonen selv. 3. Lokalt verksted sa de kunne skifte oljepumpe for 8000 kr. 4. Spørre et lokal mek-linje om de vil ha et skoleprosjekt mot at jeg betaler deler for de. Aner ikke hvordan man går frem i slike tilfeller! 5. Vrak bilen 6. Selg bilen Planen er vell egentlig følgende: 1. Kjøpe delen for å se om noen kan hjelpe meg med installasjonen. 2. Dersom det skulle vise seg at det er mer enn oljepumpen og motoren er ødelagt koster dette minst ytterligere 4900 + mengder av irritasjon uavhengig av hvem som måtte bytte motor. 3. Fungerer ikke bilen er dette selvsagt synd, men må ikke glemme at bilen kun er en materiell ting og det ordner seg nok alltid. Jeg tar med stor takknemlig imot meninger om hva jeg burde gjøre.
  7. Heisann! Idag, på en våt dag i Troms med rundt 0-føre fikk jeg plutselig en blinkende rød varsellampe for olje som pep 3 ganger. Jeg stoppet umiddelbart og sjekket oljenivået, hvor det var rundt 50% av pinnen. Jeg ringte et par mekanikere som rådet meg til å høre om jeg hørte noe tikkelyd fra motoren som det heldigvis ikke var, og div. tester med tenning og varsellampen uten at det førte noen vei. Problemet er at det nå kommer tilsynelatende tilfeldig - såvidt jeg har forstått har det med oljetrykket til motoren. Kan også nevne at turtallet er stabilt jevnt og det er ikke noe spesielt unormalt med motortemperaturen. Nå har jeg lusket bilen hjem og den står tørt i garasjen, etter en god samtale med Viking redningstjeneste. Det er ingen ulyd fra motoren og det er samme nivå på oljepinnen som det var når jeg fikk varsellampen første gang. Jeg har prøvd å stoppe bilen et par gang på tur hjem når varsellampen dukket opp igjen for å se om det finnes noe mønster for varslingen - dessverre virker det som om lyset kommer litt tilfeldig. Det er nevnt en mulighet for en feil med kontakt til en sensor, men synes det høres rart ut ettersom det virker tilfeldig - har det vært kontaktfeil ville det kanskje vært mer "konstant"? Når jeg nå starter blien får jeg ikke noen varsel, men om bilen står å går på tomgang i 4-5 minutter dukker plutselig opp varsellampen igjen. Jeg skal prøve å etterfylle litt olje for å se om det kan være det som er problemet. Setter stor pris på råd som kan hjelpe meg i å få en løsning på dette. Kommer til å ta kontakt med forhandler i morgen så kanskje de kan gi meg noen tips. Nå vet jeg det er mange med gode råd her som kan komme med innspill, sett pris på alle tips! Joa
  8. Ok, her har dere bilder av Venstre og høyre side. Kanskje det kommer til hjelp, ble ikke spesielt smartere av å se dette utenom at jeg kanskje avskriver at det er slangen som er gåen mtp at det først blir fuktig langt nede på kalipperen og dermed kanskje bare bytter hele kalipperen også på venstre side? [ATTACH]36305[/ATTACH] [ATTACH]36306[/ATTACH]
  9. 1. Ok det burde jeg klare. 2. Skal ta å se nærmere etter. 3. Hva anbefaler du å gjøre dersom (som mest sannsynlig) bremsene henger?
  10. Hei, Har en Golf 4 1,6 98' som har hatt dårlig håndbrekk en periode. Bestemte meg for en ukes tid siden at jeg skulle stramme håndbrekkwire'en under midtkonsollen da jeg tenkte at kanskje det var slakk i wire'en og at dette ville løse problemet, det hjalp på venstre bakhjul men høyre var det lite effekt. Så da nærmere etter og det var da "armen" på Calipperen som ikke løste ut, og byttet dermed hele Calipperen ut. Samtidig byttet jeg bremseklosser på begge hjul bak(har 1 år gamle skiver og disse så bra ut). Her måtte jeg på Calipperstempelet på venstre bakhjul, etter mye granskning for hvordan jeg skulle få dette inn igjen ble en rørr-tang og pressing på stempelet løsningen for å få satt på Venstre-Caliper på plass igjen (neste gang drar jeg på biltema og henter verktøy til jobben). De første turene jeg har hatt har høyresiden fungert bra selv om håndbrekket fortsatt ikke fungere som det skal, mens fra venstre(bak) side har det kommet en nokså streng sviddlukt samt at jeg har noen ganger opplevd at bilen trekker dårlig i forhold til hva den normalt ville gjort i tunge oppoverbakker( tanken som slår meg er om jeg har satt stempelet for lite tilbake før jeg monterte det over klossene igjen på venstre bakhjul slik at klossene står konstant på og bremser?) Satt bilen fra meg i går kveld og bestemte meg for å ikke bruke den mer før jeg har fått sett nærmere på saken. I morrest da min bedre halvdel skulle ut å kjøre så fungerte ikke bremsene på tur ut av garasjen, og bilen ble stående. Etter en nærmere titt ser jeg at det er bortimot 0 bremsevæske igjen og et stort vått merke på innsiden av venstre hjul (er grus i vår garasje). Min slutning blir derfor at det er en lekkasje en plass fra venstre bremsehjul ved eller i Calliperen. Spørsmål 1: Har bestilt ny bremsewire til høyre bakdekk og har lite erfaring fra å bytte wire. Er dette en vrien jobb og hvilken fallgruver burde jeg ta høyde for, lar dette seg løse for en amatør? Tenker at dette er det eneste som kan være grunnen til at brekket ikke fungerer på høyre side da alt annet er byttet utenom skivene som ikke skal ha noe å si i denne sammenheng? Spørsmål 2: Har � åpenbart en lekkasje i området venstre bakhjul,og har en misstanke om at det er slangen på oversiden av/ i koblingen til calipperen som er sprukket (da jeg har sett at den er litt "morken" tidligere) og dermed ført til en lekkasje. Er det en overkommelig jobb å bytte bremseslange selv? Og med at det ikke er noe bremsevæske igjen på bilen, er det noe spesielt utenom lufting jeg trenger å tenke på når jeg evt. har byttet slangen eller fått et tett system igjen? Spørsmål 3: Om det er stempelet som er for stramt på de nye klossene så kan kanskje dette løses ved å ta calipperen og sette stempelet helt inn før jeg monterer calipperen på igjen slik at klossene får litt bedre "plass" når jeg monterer disse på? Regner med dette justerer den selv når jeg får montert bremselsangen og alt det på igjen? Eller kan det være en annen årsak til at jeg kjenner en slik sviddlukt fra venstre bakhjul? På forhånd takk for alle svar, er det noe info som mangler for at dere skal kunne svare må dere gi beskjed. Joa
  11. Heia! Har ordnet et lite anlegg i bilen min, det fungerer forsåvidt godt uten å skifte ut noen høyttalere. Jeg har kun kjøpt ny spiller, ordentlige ledninger og en forsterker. Har brukt omlag 5000 på alt og er meget fornøyd. Har mer enn nok av lyd, har heller aldri bruk for all bassen da jeg spiller for halve byen om den står på max. Standardutstyret holder mål for en gammel bil som trolig snart vil bli byttet ut uansett. Anbefaler deg ikke å bruke for mye penger på dette, og skulle du mot formodning bruke penger på dette så vil jeg ikke kjøpt høyttalere i dørene da du ikke vil orke å demontere dette ved bilbytte. Simen:blunk::blunk:
  12. Hei! Har en Galant 97',den skal inn på verksted i morgen. Har vært i kontakt med div. bil-kyndige blant annet en tidligere verkstedmestere som ikke kan fortelle meg hva han trur det er som feiler bilen min fordi har rett og slett ikke har en helt konkret anelse på hva det kan være. Jeg bor i Tromsø, her har vi en relativt bratt tunnel under sundet til fastlandet, hver gang jeg kjører med Galanten gjennom denne tunellen eller i andre bratte bakker i over 70 km/t kjenner jeg en risting i gasspedalen og litt i rattet, spesielt er risting på venstresiden av en eller annen grunn. Påsittere har også kjent litt risting. Ristingen startet rolig men har nå tatt seg opp. Er null bevegelse i gasspedal eller ratt opp til 50 km/t, mens over 70 km/t rister det slik at jeg faktisk begynner å bli litt bekymret. Eller har jeg en liten skjevhet i forstillingen om de også skal se på imorgen, + at jeg har en mistanke om at klutsjen også kan være godt slitt. På forhånd vil jeg takke for alle svar!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår