Gå til innhold

Audi 90Q - 2.3 NG starter ikke

Ranger emnet


emto55

Anbefalte innlegg

Er på jobb og skulle i minibanken. Bilen er lettstartet som vanlig, kjører en kilometer og parkerer utenfor banken og lar motoren gå på tomgang.
Kommer ut to minutter senere og motoren har stoppet. Skrur av tenningen og og vrir på tenningsnøkkelen og hører bensinpumpa går, men bilen starter ikke. Null respons. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg begynner feilsøking er det et par ting jeg lurer på:
Feilen er nok ett av to,-enten ingen bensin, eller ingen gnist på pluggene.
Hvis det er manglende bensin, så har jeg forstått det slik at bensinpumpereleet er avhengig av impulser fra hall-giveren i fordeleren for å kunne gå,
men at bensinpumpa allikevel går i ett til to sekunder når man skrur på tenningen. Er det mulig at bensinpumpa primer systemet, men ikke går når en forsøker å starte?
Kan en sjekke dette ved å ta ut releet og tjuvkoble bensinpumpa?
Videre, hvis det er tenningen,- er tenningsystemet avhengig av pulser fra hall-giveren, eller er dennes funksjon kun å gi pulser til bensinpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem solved . . . bensintom.
I følge måleren skulle det være 1/8 tank igjen, men jeg fyllte på 5 liter fra kanne bare for å sjekke, og bilen startet på første forsøk.
Må ha enten ha vært at måleren plutselig har begynt å vise feil eller så var det egentlig nok bensin igjen men mye kondens på tanken.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fortsetter tråden i den hensikt å dokumentere videre feilsøking. Kanskje andre med det samme problemet kan ha nytte av det.
Problemet var ikke mangel på bensin slik som først antatt, for to dager senere døde motoren rett etter start. Vred på tenningsnøkkelen og motoren startet umiddelbart.
Kjørte så ytterligere et par dager og stod og ventet med motoren på tomgang utenfor Rema 1000, og der stopper den jammen igjen. Startet opp uten problemer og kjørte hjem.
Et par dager etter det igjen kjører jeg for å hente en vaskemaskin, og nå dør motoren uten forvarsel langs veien. Får den ikke igang igjen, men får hjelp til å skyve bilen inn på en parkeringsplass hvor den blir stående noen dager. Tar en tur hver dag til bilen i tre dager for å se om feilen er permanent eller av/på slik som før. Feilen er permanent.
Skrur ut en av pluggene og konstaterer at det ikke er gnist på pluggen når jeg forsøker å starte. Setter så pluggen inn i ledningen fra coilen. Ikke gnist her heller.
Jeg mistenker at Hall-giveren inne i fordeleren er gåen, og har laget en diode-prøvelampe for å sjekke om den gir ut pulser eller ikke.
Kommer tilbake med mer når jeg har fått bilen hjem . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med plugg til fordeler på måler du mellom senterpinne (2) og en av de to andre sidene i pluggen (1 eller 3). Når motor kjøres på starteren skal diodelampen blinke. Mål først om du har spenning inn på pinne 1 og 3 i pluggen til fordeler når tenning er på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foretatt litt etterforskning på deler. Greit å vite hva jeg skal bestille når jeg finner feilen.
Fant et forum hvor de har en dele-database for VAG. http://vagcat.com
Her fant jeg tre fordelere som så langt jeg forstår, kan brukes til NG-motoren:
034905205L
034905205H
034905237AX

I tilfelle HALL-sensoren er synderen her, og jeg bare ønsker å skifte den uten å bytte ut hele fordeleren, så skal i følge databasen
denne ha delenummer: 034998065.

Artig å se om en finner disse delene hos tyske dele-forhandlere, og hos http://www.pkwteile.de/ så har de to av fordelerne og hall-sensoren med monterings sett.
Hvis denne databasen funker så er den en gullgruve. Frustrerende å kjøpe deler fra Tyskland som ikke er rett del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig å reparere billigere enn med deler fra pkwteile. Jeg har laget en Samletråd med div guider og DIY for Audi.

I denne tråden har jeg bl.a. linket til en guide jeg laget for nettopp det du lurer på --> GUIDE: Skifte fordelermontert hallgiver Audi/VW 1-winking.gif Er også linker der til hallgivere som koster 40-50 USD som er en del mindre enn € 68-84 :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bestille den hall-giveren som du anbefaler.
Har lest litt om den, og nå forstår jeg hvordan den fungerer. Den er delt i to seksjoner;- en magnet på ene siden, og sensoren på den andre siden.

I gapet i mellom roterer det en tallerken med vinduer, og denne er laget av bløttjern. Når seksjonene med jernet flyr forbi, forstyrres magnetfeltet

mellom giveren og magneten, og giveren gir ut en puls. Bløttjern har liten magnetisk remanens, d.v.s. at det lett lar seg magnetisere og avmagnetisere,

og at den gjenværende magnetismen i tallerkenen vil bli liten.

Lurer allikevel på om det er sjans for at jerntallerkenen kan bli magnetisert såpass etter lang tid at det vil påvirke utgangspulsene?

Har hørt at stål eller jernspon som blir liggende i gapet kan forårsake at giveren ikke gir ut gode nok pulser, så kanskje en magnetisert tallerken

også vil kunne bli et problem.

Kanskje en ide å avmagnetisere tallerken før den monteres i fordeleren igjen? Dette er enkelt å få til v.hj.a. en spole viklet på en jernkjerne og koblet

til en vekselstrømkilde, slik man gjorde før i tiden for å avmagnetisere lydhoder i båndspillere.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer allikevel på om det er sjans for at jerntallerkenen kan bli magnetisert såpass etter lang tid at det vil påvirke utgangspulsene?

Har hørt at stål eller jernspon som blir liggende i gapet kan forårsake at giveren ikke gir ut gode nok pulser, så kanskje en magnetisert tallerken

også vil kunne bli et problem.

Kanskje en ide å avmagnetisere tallerken før den monteres i fordeleren igjen? Dette er enkelt å få til v.hj.a. en spole viklet på en jernkjerne og koblet

til en vekselstrømkilde, slik man gjorde før i tiden for å avmagnetisere lydhoder i båndspillere.

 

 

Jernspon kan påvirke hallgiveren ja, men tallerkenen med vinduene i vil ikke bli magnetisert. Altså er det mye styr for ingenting om du setter i gang med din forunderlige prosedyre, i verste fall slår du av spenningen til din egenviklede spole i toppen av en sinuskurve og vil dermed ha mye remanens i tallerkenen ;) Nei, du kan sove meget godt om du kun skifter hallgiveren :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å få av gummimansjetten på hall-giverens kontakt på fordeleren, men det er kaldt og den var stiv, så jeg løsnet kontakten ved coilen og målte 12 volt på de to ytterste pinnene. Vet ikke om jeg målte riktig, men mener det var rundt 12V på midtpinnen også. Hadde også med meg ei diodeprøvelampe og målte slik som angitt i Haynesboka, men fikk ingen blink da jeg vred på tenningsnøkkelen og prøvde å starte. (Målte begge veier med diodeprøvelampa for å være sikker på at jeg hadde rett polaritet.) Tok så ut en tennplugg og satte den i høyspenningskabelen fra coilen og jordet pluggen til gods. Stakk en ledning inn i midtkontakten på pluggen som sitter ved coilen, satte på tenningen og kortsluttet til jord. Nå klikket bensinpumpereleet, pumpa startet og jeg fikk fin gnist på pluggen.

Da går jeg ut fra at tenningsanlegget, motorstyring og tenningsenhet funker så lenge disse tror at de får pulser fra hallgiveren. Da er det vel bare å bestille ny hallgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å få av gummimansjetten på hall-giverens kontakt på fordeleren, men det er kaldt og den var stiv, så jeg løsnet kontakten ved coilen og målte 12 volt på de to ytterste pinnene. Vet ikke om jeg målte riktig, men mener det var rundt 12V på midtpinnen også. Hadde også med meg ei diodeprøvelampe og målte slik som angitt i Haynesboka, men fikk ingen blink da jeg vred på tenningsnøkkelen og prøvde å starte. (Målte begge veier med diodeprøvelampa for å være sikker på at jeg hadde rett polaritet.) Tok så ut en tennplugg og satte den i høyspenningskabelen fra coilen og jordet pluggen til gods. Stakk en ledning inn i midtkontakten på pluggen som sitter ved coilen, satte på tenningen og kortsluttet til jord. Nå klikket bensinpumpereleet, pumpa startet og jeg fikk fin gnist på pluggen.

Da går jeg ut fra at tenningsanlegget, motorstyring og tenningsenhet funker så lenge disse tror at de får pulser fra hallgiveren. Da er det vel bare å bestille ny hallgiver.

 

Tok så ut en tennplugg og satte den i høyspenningskabelen fra coilen og jordet pluggen til gods. Stakk en ledning inn i midtkontakten på pluggen som sitter ved coilen, satte på tenningen og kortsluttet til jord. Nå klikket bensinpumpereleet, pumpa startet og jeg fikk fin gnist på pluggen.

Da går jeg ut fra at tenningsanlegget, motorstyring og tenningsenhet funker så lenge disse tror at de får pulser fra hallgiveren. Da er det vel bare å bestille ny hallgiver.

 

Altså simulerte du pulser inn til tenningsforsterkeren, du skal da få gnist dersom coil har spenning og coil er i orden. Bensinpumpa startet fordi den ser jordingspulsene (pull up pulser). Dette har friskmeldt alt utenom hallgiver, dog burde du sjekke om hallgiver får spenning før du bestiller. Men igjen, høres veldig ut som defekt hallgiver :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fint. Husk at tenningen justeres riktig ved bytte av hallgiver eller fordeler. Hvordan dette gjøres har jeg skrevet mer i om DENNE TRÅDEN.

Husk at tenning må justeres med statisk tenning, altså lask i diagnoseplugg. Husk å måle før du lasker slik at du ikke lasker feil og i verst fall dreper ECU.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår