Gå til innhold

Tjen penger på å hjelpe folk på Bilforumet!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Oki.....! Nå fikk jeg oppmerksomheten din. Takk :D

Her kommer et forslag jeg gjerne vil høre noen meninger om. Det kommer mange hit og spør om alt mulig problemer med bilene sine. Og dere er flinke å hjelper de etter beste evne. I beste fall får dere en klapp på skulderen og kanskje en like.

 

Men det er ikke alltid folk får svar på ting de lurer på, enten fordi tråden ikke er i et forum du vanker eller fordi du bare missa den. 

 

Hva om at de folka som spør har mulighet for å slenge en slant penger i potten for å få hjelp? Jeg hadde værtfall lett slengt en hundrings i potten for å finne ut noe jeg lurte på.

 

Det kan funke sån her.

 

Brukeren binder eks 100kr til en tråd med et spørsmål om en Audi 100 som ikke starter. Så kommer Quattro73 med et behjelpelig svar. Da kan trådstarter gi poeng eller lignende til de eller det svaret som var mest behjelpelig. Dersom trådstarter ikke gidder å awarde noe poeng vil det automatisk tilfalle Quattro73 hvis han er den eneste som svarte.

 

Dette er selvfølgelig ikke en fasit på hvordan det må gjøres men bare et forslag. Kom gjerne med litt andre versjoner av modellen også. BF tar også endel av kaka da for administreringa og betalingsmottaket. Men brorparten er meninga skal tilfalle brukerne som deltar.

 

Kan dette være noe å bygge videre på? Vil gjerne høre meninger.

 

Takk :D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres storartet ut Marius :) Dette vil kanskje medføre at flere brukere er med og hjelper/svarer på spørsmål, noe som er vinn-vinn for begge/alle parter. En symbolsk sum kontra verkstedbesøk burde være enkelt valg for de aller fleste. Vet det er mange flinke folk her inne, flere av de er moderatorer (ingen nevnt, ingen glemt) :)

 

Vil bare legge til at de uendelig mange timene jeg har viet til Bilforumet, det har alltid vært for å hjelpe andre - betaling eller ei :D

 

Kanskje det for trådstarter burde vært en øvre grense beløpsmessig, f.eks. kr 100,- og ingen nedre grense? Neste spørsmål blir da, hvordan vil dette innvirke skattemessig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres storartet ut Marius :) Dette vil kanskje medføre at flere brukere er med og hjelper/svarer på spørsmål, noe som er vinn-vinn for begge/alle parter. En symbolsk sum kontra verkstedbesøk burde være enkelt valg for de aller fleste. Vet det er mange flinke folk her inne, flere av de er moderatorer (ingen nevnt, ingen glemt) :)

 

Vil bare legge til at de uendelig mange timene jeg har viet til Bilforumet, det har alltid vært for å hjelpe andre - betaling eller ei :D

 

Kanskje det for trådstarter burde vært en øvre grense beløpsmessig, f.eks. kr 100,- og ingen nedre grense? Neste spørsmål blir da, hvordan vil dette innvirke skattemessig ;)

 

Eller ingen øvere grense og 50kr minimum :D

 

Skattemessig! Vel. Man kan tjene eks antall kroner på hobbyinntekt skattefritt. Men den grensa er ikke så veldig høy. Men hvis man skal gjøre det på litt større basis og 100% lovlig  så kan du trekke fra alle utgiftene du har ved å generere den inntekta. La oss si, internett, pc, mobil, og kanskje andre 'bilrelaterte' ting. Så oppfører du det du tjener over det på selvangivelsen som biinntekt.

 

Det ville forøvrig vært ganske enkelt å lage noe sån som. 'Før dette beløpet i felt x.xx i selvangivelsen' ved slutten av året.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt med Marius før ang denne ideen og liker den godt :)

 

Skattemessige kan en motta inntil 1000kr fra en person i året.

Altså, en kan motta 1000kr fra 10 forskjellige personer eller 500 personer for den saks skyld, uten å skatte av det, så lenge det ikke overstiger 1000kr pr person :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fant gull. Dette er faktisk skattefritt!

 

http://www.spleiselaget.no/Oftestiltesp%C3%B8rsm%C3%A5l/omsm%C3%A5jobber.aspx

 

6.5 Jeg har drevet med undervisning av studenter før en eksamen. For dette fikk jeg betalt 400 kroner per student som jeg underviste, og til sammen har jeg tjent 17.000. Er dette skattepliktig, ettersom beløpet jeg har fått fra hver student (arbeidsgiver?) ikke overskrider 1000 kroner?

Underviser du elevene hver for seg vil dette ikke være inntekt som du skal oppgi i selvangivelsen.  Hvis du derimot underviser elevene samlet må du oppgi dette som lønn som du fører opp på selvangivelsen under "annen arbeidsinntekt".

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattemessige kan en motta inntil 1000kr fra en person i året.

Altså, en kan motta 1000kr fra 10 forskjellige personer eller 500 personer for den saks skyld, uten å skatte av det, så lenge det ikke overstiger 1000kr :)

 

Stemmer det, men det er vel et totalt øvre tak - som nylig er redusert såvidt jeg husker, eller foreslått redusert? Mener huske det var en halv G eller noe deromkring. Uansett så vil vi neppe snakke om slike summer her.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, men det er vel et totalt øvre tak - som nylig er redusert såvidt jeg husker, eller foreslått redusert? Mener huske det var en halv G eller noe deromkring. Uansett så vil vi neppe snakke om slike summer her.

Hmm.. Det kan godt hende, da har isåfall jeg ignorert det, og glemt det :)

En halv G er jo ikke akkurat mye, men tror ikke det vil bikke 30'000kr her uansett, og enda er grensen litt unna :)

 

EDIT:

Leter litt etter en tekst som sier noe om ett øvre tak, men finner ikke dette noe sted.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår