Jump to content
Bilforumet.no
RamboEinar

Beste metode for å stoppe rust på utilgjengelige steder?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

Hva er den beste metoden for og stoppe/bremse videre rustdannelse innvendig i karosseri på en gammel bil?

Tenker på områder der du ikke kommer til med noe børste eller noe og pusse med, som innvendig i bagasjerom, tak, inni kanaler og i skjøter osv..

Sprøyte med tynnstoff eller noe form for maling?

Hva er deres erfaringer? :)

Eneste bøtemiddel er nok å bytte del. Innvendig tak er det svært lite sannsynlig at det skal ruste, men kanaler må byttes, bakluker må byttes. Og beste midler er olje, for det fortrenger vann, og sørger for å holde det borte. En gammel kollega av meg sprøyta motorolje i kanaler, bruke masse, og det ble ikke rust der, olja fører vannet borte, men du kan jo tektylere?

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, deler er allerede grunnet og det skal være nok av rustbeskyttelse på den. Starter det å ruste må du skifte ut delen for da er det noe galt med metallet.

Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg har en 72 camaro som er nylakka og bra i karosseriet og vil gjerne beholde den slik. Så lurte på hva som er beste fremgangsmåte på og hindre rust innenfra og ut på en "eldre" bil?

Har lest at mange anbefaler Owatrol olje til innvendig behandling.

Jeg tenker nå kun på områder som ikke er synlige og ikke trenger en "strøken" finish på karosseriet. Områder som bare er synlig når bilen er ribbet osv.

Han kollegaen min hadde en 67 Charger som kan bruke trikset med olje på, men jeg vet ikke hvor lenge det varer. Men du kan starte på nytt med å fjerne all maling, sandblåse og grunne med en god epoxy? Jeg brukte "2K AChromatic Surfacer LV" da jeg jobbet i industrien, og da lakkerte jeg alt fra tog, stridsvogner, lastebiler, konstruksjoner, biler og alt som var i metall i denne. Den virker veldig bra, tåler alt og rusten kommer garantert ikke tilbake.

Nå skal jeg vise deg noe helt genialt, om du trykker på lenken her LENKE Så laster du ned en PDF fil som viser datablad for det produktet, det forteller deg hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det og hva du bør tenke på i forhold til sikkerhet. Dermed så trenger du ikke så stille spørsmål, for alt står beskrevet der :) Lykke til :)

Ikke ett eneste datablad i verden viser om ett produkt er bra eller ikke... :deng

ENESTE som funker på innvendig utilgjengelige plasser er olje produkter...

epoxy har INGEN rusthindrende effekter, det er kun ett sølemiddel som noenvelger å legge på en overflate som skal tettes mot vær og vind og luft..
Brunox, sort flaske med orange etikett er samme møkka, det skal legge seg som en hinne utenpå rusta...

Gjør så godt reint du kan på de plassen du vil behandle, ha på 2k syregrunning, la det tørke til det er helt tørtt, ha på 2k lakk, og så olje på alle mulig plasser etterpå...

Oljen er det eneste som holder vann borte...
en helt ny bil, bruker man ofte voksbaserte produkter...

Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg har en 72 camaro som er nylakka og bra i karosseriet og vil gjerne beholde den slik. Så lurte på hva som er beste fremgangsmåte på og hindre rust innenfra og ut på en "eldre" bil?

Har lest at mange anbefaler Owatrol olje til innvendig behandling.

Jeg tenker nå kun på områder som ikke er synlige og ikke trenger en "strøken" finish på karosseriet. Områder som bare er synlig når bilen er ribbet osv.

Jeg kan anbefale produkter som Autoprox, Metaldefence og Rustkiller. Noe forskjellig bruksområder og påføringsmetoder på produktene, men alle 3 vil kunne hjelpe deg med å bevare bilen din, mot rust, i lang tid. Jeg tror desverre ikke at jeg har lov til å linke til nettsiden vår i forumet, så du får søke deg litt opp og se på internett. Det finnes sikkert andre gode produkter der ute også. 

Husk å se etter referanser og omtale på internett. Der er gjerne folk ærlige om sine opplevelser noe som kan hjelpe deg å finne det produktet du trenger :) 

søk på     "rustbehandle"    så finner du helt sikkert noe interessant. Lykke til med en flott bil!

Billigmetoden.

Hadde en 82 Impala Wagon som bruksbil i 20 år og brukte høytrykkspyler på utsatte deler og sprøyta Biltema linolje overalt etter tørking. Gjentok behandlingen hvert annet år. Lukta grevling med en gang men ingen rust etter ca 30 år.