Gå til innhold

Ulyd ved høy fart og sving til høyre. Hjullager?

Ranger emnet


hildestj

Anbefalte innlegg

VW touran 2004 modell, 1,9 tdi har i det siste begynt å bråke veldig, spesielt ved høy fart, og svinging til høyre. Lyden kan minne om noe som gnisser mot hverandre, feks to plater. Etter noen søk på internett virker det som om dette kan være hjullageret. Jeg skal selvsagt få det fikset, men er det farlig å kjøre med et par uker til. Hva kan skje i verste fall?

Noen som vet om dette er en lett sak å fikse selv og hvilke deler jeg må kjøpe, om dette eventuelt kan kjøpes på biltema?

Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg kun et hjullagersett som er å få kjøpt på biltema til ca 600, eller er det noe mer jeg trenger av deler?

Trenger ikke noe mer av deler men det er ein vanskelig jobb uten rett verktøy,det er ett dobbelt lager og de pleier og sitte godt fast.

[ATTACH]40283[/ATTACH]

Edit:

Eg kjøpte ett sånt sett på biltema kostet 800-900kr og fungerte kjempebra men på eine siden satt lageret godt fast så eg måtte varme litt mmed propan for og få det av.

[ATTACH]40284[/ATTACH]

post-68654-138048552338_thumb.jpg

post-68654-13804855233849_thumb.jpg

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er verktøy til og få av nav og så ta ut lageret sånn som det biltema settet fungerer greit men andre bruker presse,du trenger også ei 30mm pipe til Mutteren i navet og ei god segeringtang til innvendig segerering på lageret.

Mutteren på navet kan sitte veldig godt og gjør den det trenger du ein lufttrekker eller ein god latmannsarm.

Hjulet må av og det må også bremsecaliperene og bremseskivene i tilegg må kingbolten og drivakslingen av.

Det høres kansje mye ut men er egentlig gjort på 2-3timer med rett verktøy.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte og skrive dette tidligere men med den typen hjullager du har vil lyden være mer konstant og lar seg ikke så mye påvirke av om du kjører i sving eller ikke,dette er pga det er to lager i ett og dette blir ikke så lett påvirket av svinger slik som den gamle typen lager gjorde.

Du bør derfor sjekke att det virkelig er lageret som er dårlig,om du jekker opp bilen og snur på hjulet vil ett sliten lager lage rumle lyd.

Det er også mange andre ting som kan lage lyd som foringer lenkearmer og etc så finn ut hva som lager lyd før du bytter.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for utfyllende svar. Fikk skiftet hjullager på høyre side og lyden er borte, og ingen varmgang i noen av dekkene idag etter kjøretur på motorvei. Men et annet problem oppstod selvfølgelig. Under demontering av gammelt hjullager fikk drivakselmansjett et lite rift og det begynte å sive svartaktig olje ut. Riftet var lite, og dekket midlertidig med ducktape, men idag etter tur til jobb så jeg noe olje på utsiden av dekk og felg. Hvor lenge kan man kjøre med dette, før det eventuelt blir tomt for fett inni drivakselmansjetten?

 

Videre er dette mye jobb å skifte selv? Ser jo at delene på biltema er billige, og det vil som alltid lønne seg å få dette gjort privat fremfor verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift mansjetten så raskt som mulig da dritt inni øydelegger drivknuten,koster ikke mye for ett rep sett og det er raskt og skifte.

Husk og gjøre det skikkelig reint og fylle på med gris(følger med i rep settet),tok du forstillingskontrol etter bytte av hjullager eller blei det merket der boltene til kingbolten stod?

Eg skal ta forstillingskontroll på min etter bytte av begge hjullagrene fremme.

Du må av med kingbolten og mutter i navet for og få av drivakslingen,du må også ha ny mutter da denne kun skal brukes 1gang.

Det er lett og bytte mansjett,30mm pipe og latmannsarm og det er 3 bolter med 13mm på kingbolten av og til må du av med styrekulen men eg klarte det uten og ta av denne.

*Husk og merke hvor boltene til kingbolten står før demontering,eg synes det beste er og få tatt hjulstillingskontroll etter sånt arbeid spesielt når hjullagrene også er byttet.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainman, sammenligner du virkelig Touran forstilling med Golf4/bora forstilling? Alt du har skrivi i denne tråden er feil. Hjullageret og navet er en del og sitter skrudd med 4 skruer på Touran, ikke pressa som på G4.

 

Senterbolten (ikke mutter) til drivleddet er enten 27mm vanlig 6kant eller 24mm tolvkant. Skru ut den, skru av 3 16mm muttere på bærekula, press ned bærearmen så du får leddet ut av navet, bytt mansjett. Ingen hjulvinkler å tenke på, camberen justeres ikke på bærekula, for å justere camber og caster må traversen løsnes og flyttes.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår