Gå til innhold

Risting i rattet, sporer


Esstrom

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en ford mondeo sen 2007. Har et problem med at denne bilen rister i rattet når fra ca 80 km/t. Dekkene er avbalanserte. Rister både med sommerdekkene og med vinterdekken. Kan det være spissingen? Sommerdekkene var veldig slitte når den ble kjøpt, ser på mønsteret at alle dekkene var mest slitt innerst mot bilen. Er det 4-hjulskontroll som må/burde gjennomføres? Merker også at bilen "sporer" ganske lett når det er ujevnheter i veibanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg vært på kontroll hos verksted og skjekket spissing, de sa at det var litt utenfor men at det ikke skulle ha noe å si(legger ved bilde), de skjekket også at det ikke var slakke i understellet. Er det noe annet som kan gjøre dette? det er når jeg kommer opp i ca 90 km/t at det begynner å riste, merker det ikke når jeg holder i rattet, men når jeg slipper litt ser jeg at rattet går ganske hurtig fra side til side ca 3-4 mm.

TMjcKxr.jpg?1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i felgen/hjulan?

Har vært borti at dekk kan være årsaken, selv om det tilsynelatende ikke ser noe galt ut med dekkene... Lån andre hjul, evt sett på vinterdekkene - bare for å eliminere sommerdekkene dine.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg skiftet over til vinterhjulene mine nå. Prøvde å dra litt i hjulene for å se om det ble noen bevegelse. Når jeg dro frem og tilbake(som i videoen) på høyre side var det som om hjulet var litt løst, som om at boltene var løst på, virket som om bremseskiven satt men at det kanskje er noe annet som er løst?

På venstre side var det bråk som hørtes veldig dyrt ut, er dette vanlig(se video)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jekker opp det hjulet du holder på med, kjenn etter slakk kl. 9&3 og 12&6
Er det slakk ved førstnevnte men ikke sistnevnte er det slakk i indre eller ytre styrestag.
Er det slakk ved sistnevnte men ikke førstnevnte er det hjullageret.
Ved slakk i hjullageret vil du også kjenne slakken kl. 9&3 :)

 

Har dessverre ikke lyd på den PC'n jeg sitter på nå, men hvis det er en romling når hjulet snurres, er hjullageret synderen :)
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vere reklamasjon, men spørst jo kor mykje garanti du fekk når du kjøpte den. Eg er litt overraska over dei som har tatt hjulstillingskontrollen, dei burde funne desse feila. Ser ut som eit endeledd som slarkar på videoen, men kan ikkje vere heilt sikker sjølvsagt. Men, blei spissinga justert? Den ligg jo utanfor toleranse både framme og bak, og viss den er justert no med slark, blir det feil igjen når du får ordna feilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår