Gå til innhold

Uheldig med kjøp av bil for over året siden

Ranger emnet


hEiDi89

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte meg en Audi A3 1,6 98 mod i mars i fjor, kjørt 172 000km og har vært litt uheldig, synes jeg da..

2 dager etter kjøp røyk starteren..

2-3 mnd etterpå klikker alarmsystemet. (henger seg opp, så den står og uler når den vil)

I januar i år røyk dynamoen

I februar/mars røyk abs-hjernen

Og nå, har girkassa som forøvrig ble kjøpt splitter ny i 2010 begynt å tulle...

 

Altså jeg er fullt klar over at ting ryker på gamle biler, men hvor mye skal man egentlig forvente at ryker på 1 1/2 år?

 

Bilen ble kjøpt privat og solgt som den var, så alt blir på min kappe.

Men denne girkassen burde vel gå under noen form for reklamasjon? Garantien på den gikk ut i juni...

Endret av hEiDi89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt er nødvendigvis IKKE på "din kappe".

 

Les A L T her om privatkjøp og når du har lest A L T, les A L T en gang til: Misfornøyd med bilkjøp fra privatperson - Forbrukerrådet.no

 

Klagefrister

 

Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen.

 

Dersom du etter å ha lest alt, mener du har en sak, skal du kontakte selger først med skriftlig klage, dersom du ikke får svar eller ikke er fornøyd med svaret, kontakter du Forbrukerrådet.

 

Good Luck!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt er nødvendigvis IKKE på "din kappe".

 

Les A L T her om privatkjøp og når du har lest A L T, les A L T en gang til: Misfornøyd med bilkjøp fra privatperson - Forbrukerrådet.no

 

Klagefrister

 

Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen.

 

Dersom du etter å ha lest alt, mener du har en sak, skal du kontakte selger først med skriftlig klage, dersom du ikke får svar eller ikke er fornøyd med svaret, kontakter du Forbrukerrådet.

 

Good Luck!

 

Slitasjeting som starter, dynamo osv får du ALDRI noe igjen for. Kjøpt er kjøpt.

 

Har solgt 2 biler. Begge de nye kjøperne klagde i etterkant på at en slite-del hadde blitt ødelagt og at det skulle jeg erstatte/hevekjøpet, også skulle dem kontakte forbrukerrådet osv. (Fordi dem hadde jo reklamasjon/garanti på 2 år mente dem også. blablabla)

 

Jeg ringte forbrukerrådet selv, og spurte. Har disse klagerne noe å si? Fikk et kort og enkelt svar. Bruktbil som er over 10 år gammel som går istykker etter salg er KJØPERS ansvar. Kjøper tar over risikoen for hva som skjer med bilen etter salget er gjennomført. - Forbrukerrådet.

 

Også da jeg fortalte at kjøperen av min bil hadde klaget på at "det og det var feil" så lo hun litt og sa "nei, han er ingen sak mot deg".

 

Dette gjaldt en bil fra 1996 og en fra 2002. Litt rart at folk tror forbrukerrådet er dems personlige advokat som skal "tjene" dem.

 

Det eneste du kan ha en sak på med forbrukerrådet i ryggen. Er hvis du finner ut at selger har LØYET til deg, når han solgte deg bilen, og gitt deg FEILAKTIGE OPPLYSNINGER. Ikke ellers. Hvis selger sier. "Motor er byttet i en ny motor som bare har gått 2000km!" også senere finner ut at denne motoren hadde gått 242.934km. DA har du en sak. Ikke fks. "Bremsene/bærearmene/endeleddene var visst slitte. Har lite lyst til å fikse bilen. Kan ikke jeg bare skyve problemene mine på en annen a?! Kan dere hjelpe meg?"

 

Men back to topic.

 

Kontakt forrige eier, spør hvor han kjøpte og fikk installert girkassen. Så kontakter du girkasse-produsent/verksted, og sier den er ødelagt allerede. Noe som er uholdbart etter sikkert ikke mange kilometer. Du har sikkert en sak mot GIRKASSE-PRODUSENT/VERKSTED ikke mot forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg kjøpte meg en Audi A3 1,6 98 mod i mars i fjor, kjørt 172 000km og har vært litt uheldig, synes jeg da..

2 dager etter kjøp røyk starteren..

2-3 mnd etterpå klikker alarmsystemet. (henger seg opp, så den står og uler når den vil)

I januar i år røyk dynamoen

I februar/mars røyk abs-hjernen

Og nå, har girkassa som forøvrig ble kjøpt splitter ny i 2010 begynt å tulle...

 

Altså jeg er fullt klar over at ting ryker på gamle biler, men hvor mye skal man egentlig forvente at ryker på 1 1/2 år?

 

Bilen ble kjøpt privat og solgt som den var, så alt blir på min kappe.

Men denne girkassen burde vel gå under noen form for reklamasjon? Garantien på den gikk ut i juni...

 

Forslår at du kontakter FORBRUKERRÅDET selv, og ikke bare hører på hva en SELGER (ovenfor) forteller deg.

 

Jeg har personlig fått medhold med klager på 2 bruktbiler jeg har kjøpt, FORBRUKERÅDET var MEGET behjelpelige

og jeg vant begge sakene, både hos FORBRUKERRÅDET og da det gikk videre til FTU, en på rett over kr 20.000 den andre på rundt kr 30.000.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslår at du kontakter FORBRUKERRÅDET selv, og ikke bare hører på hva en SELGER (ovenfor) forteller deg.

 

Jeg har personlig fått medhold med klager på 2 bruktbiler jeg har kjøpt, FORBRUKERÅDET var MEGET behjelpelige

og jeg vant begge sakene, både hos FORBRUKERRÅDET og da det gikk videre til FTU, en på rett over kr 20.000 den andre på rundt kr 30.000.

 

Du vant begge saker og de omhandlet slitasjedeler? Trådstarter sine problemer er relatert til slitasje. Det som hun kan få noe på må i så fall være girkassen,men da må hun forholde seg til de som leverte og monterte girkassen. Ikke tidligere eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vant begge saker og de omhandlet slitasjedeler? Trådstarter sine problemer er relatert til slitasje. Det som hun kan få noe på må i så fall være girkassen,men da må hun forholde seg til de som leverte og monterte girkassen. Ikke tidligere eier.

 

Dersom du leser mine innlegg, så skriver jeg at jeg FORESLÅR at hun leser info fra FORBRUKERRÅDET og etter at hun har lest ALL info. (og ev. da selv mener hun har grunn til klage), sender skriftlig klager til selger for så ev. senere å kontakte Forbrukerrådet.

Hun bør IKKE bare avstå fra å sjekke på Forbrukerrådets sider hva rett hun har eller om hun har rett på noe som helst, på bakgrunn av det noen "eksperter" her på forumet skriver at de "syns / tror / gjetter"..............

 

I disse dager betyr ikke "Solgt som den er" nødvendigvis det mange "eksperter" tror / mener / syns det skal bety.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du skriver, men nå du viser til saker du har vunnet så hadde det jo vært grei å vite om det omhandlet slitasjedeler. Når det gjelder eksperter så er vi vel flere av de her inne inkludert deg selv. ;-)

 

Dette handler ikke om mine saker, men om trådstarters problemer - ikke vri og snu på ting nå igjen for å lage mer krangel enn det du har gjort ved tidlligere anledninger, det hjelper ikke trådstarter .........................

 

Dersom du gidder lese (og forhåpentlig forstår) post # 2 i denne tråd, så ser du at jeg skriver at "ALT nødvendigvis ikke er på hennes kappe". Hva tror du det betyr ?

 

Jeg gir henne så en link til Forbrukerrådet sider, der hun selv kan lese hva rettigheter hun har.

Dersom hun etter å ha lest alt 2 ganger mener at hun har en sak, bør hun skrive til selger og deretter eventuelt kontakte Forbrukerrådet - alt opp til henne hva hun gjør !!!

Jeg skriver IKKE at hun har en sak, det får hun selv / Forbrukerrådet avgjøre.

 

Det ovenfor gjelder som råd til alle som har hatt problemer etter å ha kjøpt bil, fra butikk eller fra privat, og jeg er ingen "expert" på dette som du sikter til - jeg skriver bare det som "alle" vet etter å ha blitt henvist til, eller selv funnet Forbrukerrådet's sider og lest det som står der.

 

Jeg mener at ingen skal utgi seg som expert som i post #3 og nærmest fraråde bileier til å kontakte Forbrukerrådet når ting har gått galt med bilkjøp (eller andre kjøp / tjenester).

 

Forbrukerrådet er der for å hjelpe de som har bruk for riktig informasjon og hjelp!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om mine saker, men om trådstarters problemer - ikke vri og snu på ting nå igjen for å lage mer krangel enn det du har gjort ved tidlligere anledninger, det hjelper ikke trådstarter .........................

 

Dersom du gidder lese (og forhåpentlig forstår) post # 2 i denne tråd, så ser du at jeg skriver at "ALT nødvendigvis ikke er på hennes kappe". Hva tror du det betyr ?

 

Jeg gir henne så en link til Forbrukerrådet sider, der hun selv kan lese hva rettigheter hun har.

Dersom hun etter å ha lest alt 2 ganger mener at hun har en sak, bør hun skrive til selger og deretter eventuelt kontakte Forbrukerrådet - alt opp til henne hva hun gjør !!!

Jeg skriver IKKE at hun har en sak, det får hun selv / Forbrukerrådet avgjøre.

 

Det ovenfor gjelder som råd til alle som har hatt problemer etter å ha kjøpt bil, fra butikk eller fra privat, og jeg er ingen "expert" på dette som du sikter til - jeg skriver bare det som "alle" vet etter å ha blitt henvist til, eller selv funnet Forbrukerrådet's sider og lest det som står der.

 

Jeg mener at ingen skal utgi seg som expert som i post #3 og nærmest fraråde bileier til å kontakte Forbrukerrådet når ting har gått galt med bilkjøp (eller andre kjøp / tjenester).

 

Forbrukerrådet er der for å hjelpe de som har bruk for riktig informasjon og hjelp!

 

Regner med at du refererer til meg, når du skriver.

 

Jeg bare skrev hva jeg har opplevd fra egen erfaring.

 

Da jeg kjøpte en Passat 1996 mod som ikke ville starte igjen; etter jeg hadde kjøpt den.(Hadde kun kjørt den hjem fra Oslo-Drammen), så fikk jeg beskjed fra forbrukerrådet at dette kunne ikke dem hjelpe med. Bilen var alt for gammel og hadde kjørt alt for langt(176.000km) til at jeg hadde noen som helst "sak" mot selger. Var ødelagt coil. Noe selger aldri fortalte meg om. Men hadde fortsatt ingen sak ifølge forbrukerrådet.

 

Også da jeg solgte bilen, og fikk klager på andre småting som eksoslekasje, slitt bærearm osv. Sa forbrukerrådet som sagt tidligere "kjøper overtar ansvar når handelen er gjennomført" når det gjelder såpass gammel bil.

 

Så jeg regner med at denne saken er ganske reel til min forrige "sak". Men som jeg skrev i forrige innlegg. Du har nok en god sak mot girkasse produsent/verksted ettersom girkassen har holdt veldig få kilometer.

 

Saken min som jeg refererer til er heller ingen gammel sak. Det var i Mai/juni.

 

Jeg fraråder absolutt ikke trådstarter til å kontakte forbrukerrådet. Tvert i mot. Men sier bare på forhånd, at av erfaring; tror jeg han stiller dårlig hvis han begynner å skal angripe forrige eier for slitedeler på en 1998 modell han kjøpte i mars i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for svar:)

 

Jeg er helt klar over at ting ryker på gamle biler, men synes jo det er litt drøyt at så mange dyre ting ryker på så kor tid...

Til sammenligning kjøpte faren min en gammel golf (97) i 09, den har vi aldri byttet noen ting på annet en vanlige servicedeler.

 

Nå har vi fått ordna girkassen, heldigvis bare en bagatell, men nå har jo selvfølgelig en ny lyd oppstått, skikkelig mandagsbil dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil for litt siden, 3 uker senere datt bakstillinga ned, irriterende JA, visste forrige eier at det var alvorlig rust på bilen, ja sikkert, forventer jeg å få hevet kjøpet, nei, får nok bare ta en sveisejobb og være fornøyd med at det er bra etterpå.

 

Er girkassa en ting som er ment å vare lenger enn den har gjort?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte vw golf 2001model i februar og har brukt 11 000kr i deler og da er mesteparten kjøpt fra tyskland,sånn er det når man kjøper 10+ år gammel bil våger ikke og tenke på hva det hadde kostet om eg skulle kjøpt delene i norge og hatt den på verksted for og fikse det.

Er sånt man tar med i berekningen når man kjøper eldre bil,må sies att noen av delene hadde eg ikke trengt og bytte heilt enda men liker att bilen er i topp teknisk stand.

Girkasse skal vel holde ei stund når den er heilt ny men er mye etter hvordan man kjører,kan være att tidligere eier har lekt seg godt før han solgte bilen videre.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår