Gå til innhold

Dårlig akselerasjon C220


htrygve

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mercedes C-classe, 2003 mod. 2.2l 143hk.

 

Har i det store og hele problemer med akselerasjon på bilen min. Ofte kan det ta opptil flere sekunder før den f.eks går fra 70-80km/t eller 80-90km/t. Desidert værst når motoren er varm/sliten etter en lang dag(?). Det virker på en måte som at motoren blir litt "hindret" i øyeblikket når den skal ta av, kjøre forbi, akselerere fort osv... Kraften er der, men den vil liksom ikke.

 

Har byttet følgende:

* Dieselfilter

* Luftmengdemåler (eller luftmassemengdemåler??)

* Luftfilter

* Dysepakninger (etter lekasje)

* Oljeservice på automatkassa

 

Lurer på om det kan være noe elektrisk? Var hos Mercedes for noen måneder siden og tok ut feilkoder. Der sa de (ut ifra feilkodene), at CANBUS kan være et problem. Har ikke disse papirene foran meg nå, men kan finne tak i de hvis det gjør det enklere og komme med forslag.

 

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noe særlig kunnskap om det er så er nok ikke du bør gjøre på engenhånd. Går fort 3 timers tid bare i skruing ut og inn. Om dette er delvis tett så vil ikke motoren få nok luft. Har du tenkt over om det ryker svart av den?

 

Mercedes c220 cdi Inlet Manifold Intake Manifold 2001 c220 cdi w203 | Innsugsmanifolden ser sånn ut.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en mekaniker som kan bistå, så da satser jeg på å gjøre et forsøk med han :-)

 

Ja, har hørt/lest at riktig mengde luft er veldig viktig for at motoren skal gå bra både på tomgang og i fart.

 

Ryker svart - mener du svart røyk fra eksospotta, eller fra selve motoren fremme?

 

Har tatt en sjekk på innsugsmanifolden på bilen min, den ser akkurat ut slik som på den linken du gav ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tegn på for lite luft, er ganske kjent problem på litt eldre mercedes at innsugsmanifolden tetter seg. Sitter flere spejeld inni der som er vacumstyrt og når disse ikke får regulere så blir det feil blanding. Kan også bli så ille at bilen ikke kommer igjennom avgassmålinga på eu kontroll.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen Opelduude. Dette er første gang jeg legger ut svar med bilder på bilforumet. Aner ikke hva som skjer når jeg trykker "legg inn svar".

 

Iallefall, det skal være noen bilder av EGR ventilen, samt inngang til Innsugsmanifold. Hvis du kan se bildene, så ser du at det er rimelig(!!!) igjensotet alt sammen! Jeg har bare renset EGR-ventilen, men må nok bite i det sure eple og demontere innsugsmanifold å rense det også etterhvert.

 

Bilen ble uten tvil litt bedre å kjøre, men jeg opplever fortsatt dårlig akselerasjon ganske ofte.

 

Kunne du kommet med noen kommentarer til bildene? Jeg regner også med at det går et rør fra turboen til selve EGR-ventil/innsugsmanifold. Det var en del skitt der og. Bør dette også renses?

 

Mange takk!

 

post-70101-13804855147977_thumb.jpg

post-70101-13804855147554_thumb.jpg

post-70101-13804855147669_thumb.jpg

post-70101-13804855147794_thumb.jpg

post-70101-13804855147858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår