Gå til innhold

Hvor stor Strømkabel forsterker

Ranger emnet


tikka

Anbefalte innlegg

Jeg har en berlingo varebil. Og har snakket med folk på et berlingo forum. Og de sier jeg skal ta strøm til forsterkeren fra en kabel baki varerommet som i teorien skal gå til sigarett kontakt. Det er ikke dette på min. Men kabelen ligger bak et deksel.

Det skal være den vite kabelen, og den skal ha en sikring på30a ved batteriet

 

I mine øyne så er den kabelen en sytrå i forhold til det jeg har brukt av kabler før.

 

Forsterkeren er en eldre magnat 800w max 1channel

 

Redd at kabelen skal gå varm og smelte. Noen ideer?

 

Se bilder.

[ATTACH]38650[/ATTACH]

[ATTACH]38651[/ATTACH]

post-15027-13804855052846_thumb.jpg

post-15027-13804855052947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800W betyr nærmere 60A i strømforbruk. Er en kabel riktig sikret så vil den ikke gå varm eller smelte - sikringen vil gå - og dermed beskytte kabelen - det er derfor den er der.

 

For å få mest mulig ut av forsterkeren er spenningsfall det viktige her - du ha minst mulig av det, til en viss grense. Jeg beregnet et "godkjent" spenningsfall nettopp med en 800W fortserker til min sub - og mener å huske at jeg valgte en 21mm2 kabel. Så fra 20mm2 og oppover burde være bra. Å velge en 25mm2 og sikre den med 80A burde være et godt valg. Sikringen plasserer du så nærme batteriet som mulig. Overdimensjonering er aldri feil - hvis du vil velge enda kraftigere saker - man kan aldri få nok effekt :)

 

Det var kanske litt skrytewatt det som sto på dekslet:

 

Magnat Xcite 801

1 × 269 Watt Kanal 1 an 4 Ohm

Stromaufnahme 29,5A

Wirkungsgrad 67,5%

1 × 441 Watt Kanal 1 an 2 Ohm

Stromaufnahme 51,9A

Wirkungsgrad 63%

441 Watt Gesamtleistung

 

Ser ut til at du kan klare deg med ganske så mye mindre, kanskje til og med den kabelen som ligger der holder til ditt bruk.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse uttakene pleier å være merket med 10 eller 15a, så det skal nok gå greit på den lille forsterkeren der. 800 watt er ikke reelt så lenge det er 10a sikring i forsterkeren. Verste som kan skje er at sikringen ryker.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du i terorien sier mr-spoc. Er at jeg kan bruke den kabelen men sikringen kommer til og ryke i eninga hvis jeg skur volumet for høyt.

 

Ja - slik vil det jo bli. Bruker du forsterker på frontsettet også, vil du ganske enkelt stille level på alle kanalen slik at du aldri vil gå over "grensen" - selv om du vrir volumet i "bunn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår