Espen Solheim Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Eg har ein motor som har begynt og drikke olje,går vel 2dl på ein måned (1000km). Der går ein slange bak motoren opp til luftfilteret(lufteslange for olje),ser det svetter litt på der den slangen går inn i motor er ein plastik hus bak der. Vanskelig og se skikkelig bak der enda verre og forklare he he Den drikker ikke kjøleveske og det ligger ikke olje på bakken der bilen står parkert. Er det stempelringene eller ventilene, eller er det vanlig att de drikker såpass olje når de er kjørt 210 000. Bilen både går fint og har bra drag til og være 1.6 16V,men synes den drar litt dårligere av og til spesielt når det er våt dårlig vær. Eg tenker på og ta kompresjonstest og se,men er vel ikke noe krise og kjøre med. Kjører mye småturer vett ikke om det har noe og si. Takker på forhånd for evt svar råd dere måtte ha :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Er ikke farlig å kjøre med oljeforbruk, forbruket ditt er også langt fra urovekkende. Kat er ikke glad i slikt, ellers går det bra med motor. Om det er skraperingene eller ventiltetningene er ikke godt å si, men så lenge motoren har fått et normalt vedlikehold og hyppige oljeskift så tipper jeg morkne ventiltetninger. Morkner raskere av enkelte oljer, så som Castrol, men koster lite å kjøpe nye. Kan skfites uten å ta av toppen, men jeg hadde ikke gjort noe enda var jeg deg. Hvilken olje og viskositet kjører du på? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 mobil1 3000/helsyntetisk/ 5-40w/ Har faktisk tenkt på og ta bytte på ventiltetninger og løfterene,men er mye jobb og bilen er i daglig. Har litt lekasje inn til eine tennpluggen fra toppdekselpakningen,dette er minimalt men sånn ca ei lita teskje på 2måneder. Får se i ferien hva eg får til,må jo av med registereimen(ene) og det synes eg er litt skummelt he he Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Registerreim er skummelt om man ikke vet hva man driver med. Om man derimot vet det, da er det plankekjøring :) Tikker ventilløfterene dine? Om ikke er det ingen vits å bytte de enda. Men om du først bytter ventiltetningene så er det dumt å ikke skifte løfterene i samme slengen da jobben er den samme. Oljen du bruker er grei nok, får ikke noe bedre om man skal handle i 'vanlig forretning'. Men som sagt, oljeforbruket ditt er der, men det er alt annet en høyt. Husk at VW sier maks 1 liter pr 1000 km, din bruker en femtedel :) Om løftrene ikke tikker så skift toppdekselpakningen og la det bli med det :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Kammene sitter i toppdekslet på disse motorene, og toppdekselpakningen er bare en veldig tynn grønn guffe. Skjørtebank og oljeforbruk grt. dårlige stempelringer er vanlig. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Den tikker men er usikker på hvor det kommer fra,har tikking fra den sorte boksen(evap ventil) ved siden av ekspansjonstanken. Så er litt vanskelig og høre skikkelig,er dårlig på og høre på lyder men svak tikking er det nok. Har skiftet reg reim på den selv,er skummelt med momentnøkler og lett og sette ei tann feil. Men er grei jobb om man har skikkelig verktøy or er nøye,sånn er det vel med nesten alt. Er så redd for og få motorhavari,bilen har hatt longlife service og er fulgt opp av møller til punkt og prikke frem til 180 000. Takker for hjelp så får eg se hvordan det utvikler seg :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Long-life servicer fulgt til punkt og prikke er jo ikke akkurat bra, altså oljeskift hver 30' km? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Nei,er kansje ikke det. Skal ta ein kompresjonstest av den og se,men bilen går fint. Ja longlife er vel 30 000 evt 24måneder. Fra 180 000 er det begynt med service hvert år ca 10 000. Har tenkt litt på og kjøpe ein brukt sliten motor lik min og overhale toppen skifte stempelringer og gå over heile motoren. Da mest for og lære,har skiftet noen topper og byttet noen motorer men aldri overhalt ein motor. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Mai 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2013 Når eg var ute og kjørte hjem fra jobb i dag så merker eg att bilen nøkker litt i fjerde gir rundt 50kmt. Eg vett motorfestet på girkasse har bevegelse kan det forårsake dette?. Dette har nok vært ei stund bare eg som er litt mer observang på lyder. Så skiftet eg til sommerdekk og bilen bråker mer med sommerdekk,vett hjullageret fremme er slitt men skulle uansett tro det ville bråke mindre med sommerdekk. Kan det være att dekkene begynner og bli gamle/harde? Det er rett lufttrykk og hjulene er balanserte. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2013 Om vinterdekkene er piggfrie så trenger de ikke nødvendigvis lage mer lyd enn sommerdekkene :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gus-man Skrevet September 7, 2013 Rapporter Share Skrevet September 7, 2013 Long-life servicer fulgt til punkt og prikke er jo ikke akkurat bra, altså oljeskift hver 30' km? Dersom servicer er fulgt ihht serviceindikator i bilen, så er det svært lite sannsynlig at det er 30.000 mellom hver service. 30.000 er maximal intervallet, og disse bilene varsler service på oljekvalitet. Kjøremønster er helt avgjørende for hvilken intervall man faktisk får. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.