Gå til innhold

Skiftet til ny tomgangsregulator - Audi c4 2.6

Ranger emnet


vegard19

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Motokk en ny tomgangsregulator såkalt (tps?) fra ebay her en dag. Grunnen til at jeg bestilte denne var at jeg sleit med at bilen ruset seg på tomgang osv. Når jeg tok ut den gamle så rengjorde jeg ordentlig inni hullet der den regulatoren skal sitte.

Deretter satt jeg inn den nye og satte alt på plass igjen. Fulgte faktisk med beskrivelse på at etter jeg hadde montert den nye delen så sku jeg gjøre følgende: vri om til tenninga la den stå i 10 sekunder, gjenta dette 3 ganger, deretter starte bilen og ta en kjøretur. Alt dette gjorde jeg.. Men syntes igrunn ikke at tomgangen ble noe særlig bedre..

Det jeg faktisk merket var at bilen var ganske tungstartet første turen også gikk den høyt på tomgang og samme etter di 10 minuttene med kjøretur. Stoppet da bilen og startet den igjen var like dann. Lot den stå i 5 min og startet den igjen og da var den plutselig fin på tomgang.

 

Så spørsmålet mitt er: Har jeg gjort noe feil??

 

Mvh. vegard

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,tror ikke du har gjort noe feil.

Når eg har hatt feilkoder og fått reparert de og ikkje har vag com til og slette feilkoder,så tar det litt tid før systemet sletter

feilen.

Tror att den har tilbakestilt tomgangsregulatoren din når du fekk den til og gå fint på tomgang.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Ja du har samme type bil? men den virker fortsatt ikke noe særlig bedre på tomgangen.. Nesten samme som før. Så kan den egentlig være nullstilt da?

 

Hei,tror ikke du har gjort noe feil.

Når eg har hatt feilkoder og fått reparert de og ikkje har vag com til og slette feilkoder,så tar det litt tid før systemet sletter

feilen.

Tror att den har tilbakestilt tomgangsregulatoren din når du fekk den til og gå fint på tomgang.

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke samme bil men dataen i biler virker ganske likt,du skreiv i slutten av innleget att: når du startet den igjen og da var den plutselig fin på tomgang.

Har det endret seg etterpå?

Har du vag com så du kan lese feilkoder ved bilens OBD2 kontakt?

Eg har vw golf4 men tilbakestilling av ECU er likt.

Få Feilsøkt og se om du får opp feilkoder,om du ikke har vag com så har biltema til 400kr som leser/sletter feilmeldinger.

Lykke til :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har tomgangen vært etterpå? For høy som etter skiftet? 100% sikker på at motor ikke suger falskluft siden tomgangen er høy og motor er tungstartet?

 

Heter ikke TPS men ISV (Idle Stabilizer Valve). TPS er Throttle Position Sensor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen virker egentlig like dann som før jeg byttet den ISV. Jeg har ingen garanti på at bilen ikke suger falsk luft. Men om det er falsk luft ville bilen stabilisert seg på tomgang etter 3-4 min da? Hender den bruker litt lengere tid på og starte, Men ikke alltid.

Hvordan kan jeg eventuelt sjekke dette?

 

Mvh. vegard

 

 

Og hvordan har tomgangen vært etterpå? For høy som etter skiftet? 100% sikker på at motor ikke suger falskluft siden tomgangen er høy og motor er tungstartet?

 

Heter ikke TPS men ISV (Idle Stabilizer Valve). TPS er Throttle Position Sensor.

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om temperaturgiver til ECU er ok, ISV, lambda, tenningstidspunkt osv er ok, da kan det skyldes falskluft - noe som kan være vanskelig å oppdage. Du kan prøve med startgass, spraye rundt innsug osv, om motor øker i turtall så suger den inn gassen, altså falskluft. Du skal selvsagt ikke spraye i luftinntaket til motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturgiver til ecu skiftet jeg her en stund tilbake, så den kan jeg vel utelukke. men Lamda og tenningstidspunkt aner jeg ikke ossen er. Har prøvd å spraye litt rundt i motorom også men merket ingenting på at motor endret turtall.

Men lambda kan den ha noe med dette å gjøre? :wonder:

 

 

Om temperaturgiver til ECU er ok, ISV, lambda, tenningstidspunkt osv er ok, da kan det skyldes falskluft - noe som kan være vanskelig å oppdage. Du kan prøve med startgass, spraye rundt innsug osv, om motor øker i turtall så suger den inn gassen, altså falskluft. Du skal selvsagt ikke spraye i luftinntaket til motoren.
Endret av vegard19

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår