Gå til innhold

Bilen bruker frostveske

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Nå i det siste har jeg sett at bilen bruker frostveske, men jeg kan ikke se noen lekkasjer i motorrom, eller under bilen.

 

Så finnes det en "sjekkliste" over ting som jeg kan sjekke, for å finne ut hvor frostveska tar veien? F.eks sjekke olja, hvordan ser den ut om frostveska renner inn der, osv osv

 

Motor: AFN, 1.9TDI

 

Edit: bruker frostveske = opp til max nivå på lørdag, godt under min på mandag

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul guffe under oljelokket kan også skyldes uskyldige ting som kondens. Og vær obs på at det ikke er lett å se på peilepinnen om det er vann i olja. Vannet synker til bunnen, og man ser det ikke alltid på peilepinnen. Tapper du av olja er det mye lettere å se.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår a4, så var det lekasje bak på motor i omr der tempgiveren står. Det dryppet ned på eksos å fordampet, å det var ikke helt enkelt å se. Men det var ikke like stor lekasje som det du har/beskriver. Verdt å ta en titt.

 

Om ikke, så ville jeg nokk tappet olja :)

Mvh Svein

 

 

Mazda 6 2.2sport 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja har jeg sjekket, den er svart og fin (som den alltid har vært)

 

Koblingene på baksiden av motoren har jeg sjekket idag. De var tørre, men vurderer å skru ut huset og bytte de pakningene som er der. Lest et sted at de bruker å slippe ut veske.

 

Men om frostveska forsvinner inn i olja, og legger seg i bunn. Vil ikke da olje nivået på pinnen bli høyere? Jeg sjekket nivået, og det lå midt på det feltet på pinnen. Er jo snakk om 1liter frostveske som har blitt borte på noen få dager, så om alt havnet i olja så ville vel nivået ha økt/vært høyere på pinnen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se at det er veske rundt toppakninga i bak kant av motoren. Men jeg vet ikke om det er rester fra toppdekselet, eller om det er toppakninga. Er ikke så lenge siden jeg byttet toppdeksel pakninga pga lekkasje i bak der

 

Men si det er toppakninga da, hvor mye er det en sånn jobb vil koste? Regner med at det er noe man ikke gjør selv?

 

Oljefilteret har også inntørket frostveske på seg ser jeg. Olje filteret sitter like under beholderen for frostveska. Men skal vel ikke ha kommet ut der? Bilen kan vel ikke kaste ut frostveske ut av "retur" hullet under beholderen uten videre?

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pakningen mangler så kan det være at det ikke er tett, derav vil du ikke oppnå 1 bar overtrykk i kjølesystemet, noe som vil senke kokepunktet noe. Damp (en anelse gjerne) vil slippe ut hele tiden, slik at noe kan forsvinne her, da kun i mindre mengder, samt noe væske kan bli kastet ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kan legge til litt fremgang her. Da jeg prøvde å finne en P1550 feil på bilen så fant jeg lekkasjen. Øverste slangen på radiatoren mot motorblokka, det huset slangen går inn i lekker. Der hvor temp sensor sitter. Der var det vått.

 

Så da blir det enda en bestilling hos møller til uka, få byttet også håpe at bilen holder på veska :)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår