Espen Solheim Skrevet April 15, 2013 Rapporter Share Skrevet April 15, 2013 (endret) Hei,her er bilen min og noen prosjekter jeg holder på med.Bilen er golf4 variant(stasjonsvogn) 2001model 1.6 16V/AZDKjøpte bilen i januar og er veldig fornøyd, alt av fjærer støtdemper og oppheng fremme er nesten nytt.Så har eg også gjort litt med den,eg det begynte med vindusheis venstre foran,så var det full service byttet kupefilteret,luftfilter,oljefilter,plugger og olje.Solfilm på alle lovlige vinduer.Så begynte motorlyset og lyse opp så da gjekk eg til innkjøp av diagnose kontakt OBD2 og kunne raskt konkludere med att lambdasondenetter katalysator hadde tatt kveld,eg kjøpte begge nye siden bilen har gått 208000.Videre har eg tatt tectyl i begge hjulbuene fremme ,skal få tatt hjulbuene bak og under bilen i løpet av mai bilder kommer :-)Må også skifte olje på girkasse og motorfeste under og på girkassen. Endret April 4, 2014 av Espen Solheim Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfSport88 Skrevet April 17, 2013 Rapporter Share Skrevet April 17, 2013 Er i samme tankene som deg, og har kjøpt plast grunning og plast lakk fra biltema, men har ikke hadd tid til og fortsette med dette. Så er meget fint om du sir ifra hvordan dette gikk, og hvordan resultatet ble :) fint med bilder også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2013 (endret) Hei,eg er kjempe fornøyd med resultatet men kan ikkje anbefale biltema sprayboks. Plast primer var veldig tynn og det var akkurat som og spraye vann ville ikkje feste seg,boksen med farge var det noe galt med dysen på så den spyttet ut lakken.Klarlakken var eineste boksen som oppførte seg normalt. Etter vannsliping og ved og bytte dysen fra klarlakk boksen over på fargen blei resultatet greit. Skal prøve og få lagt ut bilder men har aldri gjort det her før så får se om eg klarer det. Eg bestemte meg for gunmetal farge mørk sølv,men fargen på lokket var ikkje det samme som innholdet. Hadde nok kjøpt lakk ein annen plass om eg skulle gjort det igjen. PS eg brukte blanding av rødsprit og neglelakkfjerner til og fjerne silicone belegget som er over interiør delene,så vannslipte eg med 800korn papir. Endret April 18, 2013 av rainman Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2013 (endret) [ATTACH]37833[/ATTACH] [ATTACH]37834[/ATTACH] [ATTACH]37835[/ATTACH] [ATTACH]37836[/ATTACH] Beklager dårlig bilde kvalitet,de er fra mobil kameraet. Endret April 21, 2013 av rainman Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2013 (endret) [attach]37839[/attach] [attach]37840[/attach] Endret April 21, 2013 av rainman Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2013 Blei noen bilder av bilen også,holder på og sote vinduene.Har vinduene i dørene bak igjen og de var ikkje lette og få til. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 26, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2013 [ATTACH]38088[/ATTACH] Herligt med nye blanke deler, hjullager foran,bremseslanger,vanntemperatursensor. Bestilt fra tyskland alt på bildet kostet 126€,slapp MVA denne gangen :-) [ATTACH]38090[/ATTACH] Deksler til håndtak,kostet bare 50kr,Vett ikkje om det blir fint så får se om det passer. [ATTACH]38091[/ATTACH] Emblemfri grill,kostet 200kr så får eg se om eg skal lakke den i bilens farge evt chrome den også. [ATTACH]38092[/ATTACH] Speilkåper fekk de for 100kr,de som står på bilen er oppskrapet og mangler klarlakk. Kom gjerne med innspill :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 26, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2013 [ATTACH]38097[/ATTACH] Fekk også tak i angel eyes,vett mangen synes dette hører til BMW`er men så fekk eg de for 50kr så da tok eg de. Spørs om de noen gang kommer på bilen,må vel åpne lyktene for og montere de også. Er det noen som har peiling på regelverket ved bruk av angel eyes? Skal det brukes som DRL eller parklys,eg har ikke satt meg inn i det så fint om noen gidder og forklare :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 [ATTACH]38110[/ATTACH] [ATTACH]38111[/ATTACH] Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2013 Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 Du trenger aller helst hydraulisk presse for å skifte hjullagrene foran, men det visste du sikkert :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 Ja eg var ikkje heilt sikker,har ett sett sett på biltema til hjullager da slipper man og ta av styrespindelen men er usikker på om det passer og så koster det 900kr. Var og fekk lånt presse hos åkra bil(opel) tidligere det er jo gratis men litt mer arbeid for meg,men da får eg gjort rein spindelen og lakket den. Tenkte evt og kjøpe 12-16mm gjengestang og lage lager utt/inn trekker selv,men er litt redd for og øydelegge lageret. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2013 Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 Jeg har ikke prøvd det settet de har på Biltema, men har skiftet en del forhjulslagre etter hvert, da også med alvorlig store bolter for å prøve å trekke lageret ut. Jeg anbefaler ikke denne metoden, for i verste fall sitter det så godt at gjengene på bolt/mutter skjærer seg og det blir en møkkajobb å fjerne igjen. BTDT... Så 12-16mm gjengestang vil jeg sterkt fraråde deg å bruke, selv gikk det skeis en gang jeg brukte M25 bolt og mutteren til slutt bare gikk rundt. Skikkelig kos å få av igjen - NOT. Kjøpte meg etterpå en håndholdt presse for å slippe slikt tull igjen. Så lån deg presse først som sist, da er du sikker på at du ikke ender opp der jeg har vært. Med portabel presse så trenger du ikke skru av noe særlig, kun løsne nedre bærekule og ta ut drivaksel. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 Da blir det presse,må eg løsne utt heile støtdemperen eller løsner eg den bare fra spindelen? Hva koster evt ei håndholdt presse,skal se om eg får lånt men kunne vært greit og hatt da eg snart skal ta hjullagrene bak også. Takk for råd :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2013 Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 Løsne senterbolten/mutteren i navet, den som holder drivknuten. Kun løsne, ikke skru den ut. Jekk opp begge sider foran slik at ikke krengingsstaget presser bærebrua opp på den siden du jobber. Løsne bærekula fra fjærbeinet som vist på bildene under. Skru ut senterbolten/mutteren i navet. Når bærekula er av kan fjærbein beveges ut slik at drivknuten kan trekkes ut av navet. Demonter bremseskive mm. Nå må selve navet (11) presses/trekkes ut av lageret. Så løsnes låseringene (25) og lageret kan presses/trekkes ut. Bak på navet vil nok den ene lagerringen henge fast, denne fjernes med en liten ters. Så må nytt lager presses inn, er da meget viktig at du presser mot ytterringen på lageret, ikke innerringen. Og når navet presses inn i senter på lageret er det meget viktig at motpresset er mot innerringen på lageret. Så monteres resten tilbake, alt er gjort på ~3 timer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2013 Knallbra guide du har laget her,var mye lettere enn eg hadde tenkt. trur eg tar av heile del 45(på bilde) og tar de med meg og presser inn og ut lagrene. Eineste er bolten (del nr40),er dette ein vanlig bolt eller umbraco evt? Synes den ser uvanlig ut på bilde er det noe spesielt med den? Takker så mye for hjelpen :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.