Gå til innhold

Sitte på med fører uten lappen

Ranger emnet


pkk2000

Anbefalte innlegg

Haha! det kommer mye rare spm her inne! selfølgelig gjør det noe...Vist du ikke har råd til en drosje hjem, ja da for du holde deg hjemme...

 

eller IKKE drikke øl/vin/sprit..................og være sjåfør for andre som har drukket eller ikke har lappen.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svaret på spørsmålet ditt er: nei, du blir ikke straffet for å sitte på så lenge det ikke er din bil, er det din bil (eller en du disponerer) blir du straffet.

 

Hvis han vet at sjåføren ikke har førerkort så kan han bli straffet. Feks ved en ulykke kan all erstatning bortfalle/forkortes hvis han viste at sjåføren ikke hadde førerkort.

 

Dessuten så tar han som kjører uten førerkort en stor risiko. Ved en ulykke hvor andres liv går tapt blir konsekvensen stor for denne sjåføren.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette har eg i min ungdom vært med på, Vi satt på med en bil der sjåføren ikkje hadde lappen.

Den ble selvfølgelig stoppet, og vi som satt på var jo skeptiske til om vi kunne straffes for det, så vi spurte politiet der og da. Da fikk vi svaret at vi ikkje kunne straffest for at sjåføren ikkje hadde lappen, det var ikkje ulovlig å sitte på med en utan lappen.

 

Skjer det ei ulykke, så vil man om bilen har forsikring, få evt. erstatning, men føreren og evt. eier vil nok få ett regresskrav, men har man ikkje forsikring så vil man jo heller ikkje ha noen til å utbetale forsikring.

 

Har man som eier en sjåfør på bilen som ikkje har lappen, så heter det seg at man skal forvisse seg om at fører har rett til å kjøre bil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han vet at sjåføren ikke har førerkort så kan han bli straffet. Feks ved en ulykke kan all erstatning bortfalle/forkortes hvis han viste at sjåføren ikke hadde førerkort.

 

Dessuten så tar han som kjører uten førerkort en stor risiko. Ved en ulykke hvor andres liv går tapt blir konsekvensen stor for denne sjåføren.

 

Vi snakker vel om straff i ordets rette forstand og ikke om moralpolitiet her inne synes handlingen er forkastlig eller det eventuelt kan føre til en avkortning i en erstatningssum dersom atte hvis... Oppsummert: handlingen er ikke ulovlig dersom han ikke eier bilen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kan du komme unna men du skal være god til å prate!

 

Når jeg og en kompis var 16 år var vi ute å hver sin bil, ingen av oss hadde lappen. Men vi hadde en kompis som hadde lappen og absolutt skulle sitte på med oss for at det var så gøy! Vi var ute 3 kvelder på rad, den siste så tok politiet oss. Vi var ikke i bilene for vi hadde stoppet på baksida av lokalbutikken og tok oss en røyk - da kom politiet.

 

I avhør sa vi to uten lappen at den ene bilen hadde stoppet og vi måtte hente en annen bil for å slepe den andre hjem, og det var han med førerkort som kjørte, det var vi alle 3 enige om å si.

 

De skjønte jo at vi løy og ga han med førerkort ett tilbud om å fortelle sannheten mot å beholde kortet sitt.

 

Vi uten lappen fikk 6mnd sperrefrist og han beholdte førerkortet sitt. Noen uker etterpå krasjer han bilen sin i fylla.

 

Så det er fult mulig å komme seg unna, men det er ikke verdt det! Jeg er nå 20 og har førerkort, det har han andre også.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om straff i ordets rette forstand og ikke om moralpolitiet her inne synes handlingen er forkastlig eller det eventuelt kan føre til en avkortning i en erstatningssum dersom atte hvis... Oppsummert: handlingen er ikke ulovlig dersom han ikke eier bilen selv.

 

Det er riktig som du skriver,men jeg velger å ta den lenger. De som velger bevisst og gjøre noe sånt da de ved en ulykke kan skade seg selv så hardt at de blir lenket til en seng,rullestol etc. Eller det som være er,ta andre sitt liv. Så må du gjerne kalle det moral,men jeg ber alle som tenker i de baner,ta til vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette har eg i min ungdom vært med på, Vi satt på med en bil der sjåføren ikkje hadde lappen.

Den ble selvfølgelig stoppet, og vi som satt på var jo skeptiske til om vi kunne straffes for det, så vi spurte politiet der og da. Da fikk vi svaret at vi ikkje kunne straffest for at sjåføren ikkje hadde lappen, det var ikkje ulovlig å sitte på med en utan lappen.

 

Skjer det ei ulykke, så vil man om bilen har forsikring, få evt. erstatning, men føreren og evt. eier vil nok få ett regresskrav, men har man ikkje forsikring så vil man jo heller ikkje ha noen til å utbetale forsikring.

 

Har man som eier en sjåfør på bilen som ikkje har lappen, så heter det seg at man skal forvisse seg om at fører har rett til å kjøre bil.

 

I følge UP sjefen blir du ikke straffet som passasjer,men hvis man bevisst tar en risiko og kjører med en uten førerkort og kommer ut for en ulykke og du blir skadet. Da kan det i så tilfelle anses som at du har medvirket til egen skade. Da kan erstatningen fra forsikringsselskapet bli forkortet eller bortfalle helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår